Cum funcţionează un… diferenţial

Autor: Adrian Mihălţianu 21 iun. 2012 Știri auto

Apariţia diferenţialului în lanţul cinematic al sistemului de propulsie a fost impus de necesitatea oamenilor de a depăşi limitările transmisiei cu o singură roată motoare. La început această idee de a avea două roţi motoare a ridicat mai multe probleme decât soluţii. Dacă cele două roţi sunt legate între ele de o bară fixă una din cele două roţi trebuie să alunece. O căruţă are patru roţi independente una de cealaltă, deci atunci când se efectuează un viraj roţile se învârt cu viteze diferite.

Deci, este nevoie ca într-un fel cele două roţi să fie independente una de cealaltă. Pentru a putea permite ca ambele roţi să se învârtă în acelaşi timp se montează pe fiecare roată un băţ fix şi un dispozitiv, practic un alt băţ perpendicular pe cele două.

Acuma roţile se învârt în acelaşi timp, dar dacă vrem să le învârtim cu viteze diferite sistemul se blochează, deoarece băţul perpendicular este fix. Pentru a evita acest lucru, sitemul cu băţul perpendicular şi fix este înlocuit cu unul care permite ca băţul să se rotească în jurul axei verticale. În acest moment cele două roţi se învârt cu viteze diferite, doar că la un moment dat băţul rotativ ajunge într-o poziţie în care nu mai angrenează cele două beţe fixe montate pe roţi.

Pentru a permite angrenarea în continuare se montează încă un băţ obţinându-se o cruce. Astfel, cele două beţe de pe roţi sunt angrenate în permanenţă. Dacă înlocuim cele două beţe fixe ataşate roţilor cu roţi dintate fixe, iar sistemul de beţe „rotative” are o roată dinţată care se învârte în jurul axei sale, am obţinut un diferenţial. Aşa cum puteţi observa din clipul video de mai jos!

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide