Cursa de 24 de ore de la Le Mans: Competiţia în care se scrie istorie

Autor: Adrian Mihălţianu acum 8 ani Știri

Cursa de 24 de ore de la Le Mans a debutat în anul 1923 şi, de atunci, această competiţie este unul dintre cele mai importante evenimente de motorsport din lume. Numeroase inovaţii aduse în industria auto, pe care mulţi dintre noi le folosim chiar şi astăzi, s-au născut în această minunată competiţie. La început concurau modele de stradă, dar încet-încet maşinile din această competiţie s-au îndreptat spre prototipuri cu un singur loc, acestea având ca scop suprem inovarea a noi sisteme pentru modelele de serie.

Cursa de 24 de ore de la Le Mans face parte din Campionatul Mondial de Anduranţă, dar competiţia din hexagon are un set de reguli aparte. La începuturi, maşinile erau aliniate la boxe, în ordinea timpilor obţinuţi în calificări, iar piloţii stăteau pe cealaltă parte. Atunci când se dădea startul, piloţii alergau spre maşini şi porneau în cursă. Stirling Moss a găsit o metodă orginală pentru a avea un start mai rapid. Maşina stătea în treapta întâi, iar când pilotul intra în maşină apăsa butonul de start fără ambreiaj. Abia după ce se parcurgeau câţiva metri, timp în care pilotul îşi punea centura, se apăsa ambreiajul şi se pleca în cursă. Încet încet s-a renunţat la acest start din motive de siguranţă. Mulţi piloţi plecau fără a-şi pune centurile şi deseori se întâmplau accidente fatale. În prezent maşinile iau startul din mers, asemănător curselor din Indy Car.

Unul dintre modelele care au făcut istorie la Le Mans este Bentley Speed Six. Ettore Bugatti spunea, într-un mod ironic , că modelul britanic este cel mai rapid camion din lume. Speed Six a încheiat seria de patru victorii la rând obţinute de constructorul britanic (1927-1930). De atunci Bentley a mai câştigat doar o singură dată la Le Mans, în 2003 cu Speed 8.

Un alt model cu rezultate foarte bune la Le Mans este Bugatti Type 57S Tank. Chiar dacă a fost construit în special pentru drumurile publice, Ettore Bugatti nu a rezistat tentaţiei şi în 1937 a înscris modelul francez în celebra competiţie. Bugatti Type 57S Tank chiar a câştigat acea cursă, urmând ca în 1939 să iasă din nou pe primul loc.

Chiar dacă a căştigat Le Mans doar o singură dată, Mercedes 300 SL nu putea fi trecut cu vederea. Atunci când a ieşit de pe poarta fabricii, acest model era cea mai rapidă maşină din lume. Varianta de stradă a fost prima maşină din lume cu injecţie directă, o realizare impresionantă în acele vremuri. Totuşi, modelul care a concurat la Le Mans era dotat cu carburatoare, motorul dezvoltând doar 175 CP. Masa scăzută şi coeficientul de aerodinamicitate foarte redus au ajutat Gullwing-ul să câştige Le Mans în 1952.

Cu trei victorii la rând, Jaguar D-Type este unul dintre cele mai faimoase modele de competiţie britanice. Motorul în şase cilindri de 3,4 litri şi aerdinamica foarte bună pentru acele vremuri au ajutat modelul din Regatul Unit să câştige Le Mans în 1955, 1956 şi 1957. Datorită succesului din competiţiile automobilistice, Jaguar D-Type a devenit unul dintre cele mai căutate modele de colecţie, preţul unui exemplar ridicându-se la aproximativ trei milioane de euro.

Mândria americanilor, Ford GT 40, a câştigat Le Mans de patru ori la rând, întrerupând seria de şase victorii consecutive a italienilor de la Ferrari. Se spune că inginerii de la Ford au primit ordin să construiască o maşină care să bată Ferrari la Le Mans. Chiar dacă GT 40 este cel mai cunoscut model american de curse, adevărul este că doar motorul este de origine americană. Celelalte componente au fost construite de Lola Racing în Marea Britanie. Ford GT 40 a câştigat Le Mans din 1966 până în 1969 şi ca mulţumire pentru constructorul american, Ferrari nu a mai câştigat niciodată celebra cursă din hexagon.

În anii următori, modelele care concurau la Le Mans s-au îndepărtat de suratele de serie, devenind prototipuri cu un sigur loc care au ca scop testarea tehnologiilor noi. În ultimii ani ai competiţiei, Audi şi Peugeot şi-au împărţit victoriile, iar în acest an Nissan vine cu planuri mari în Franţa. Pe lângă prototipurile care concurează la clasa LMP, constructorul japonez vine cu DeltaWing, un concept revoluţionar cu un design unic.

DeltaWing este unul dintre exemplele de prototip folosit în special pentru testarea noilor tehnologii. Forma de săgeată a conceptului este responsabilă pentru o economie de combustibil de până la 50%. De asemenea, prototipul japonez uzează de două ori mai puţin cauciucurile faţă de un model clasic. DeltaWing va trebui să treacă de proba celor 24 de ore de pilotat la limită pe un circuit atât cu porţiuni stradale cât şi permanente, Le Mans fiind unul dintre cele mai nemiloase circuite din lume.



Comentarii
Inchide