Am testat BMW 435i xDrive. Cod ALBASTRU de sezon

Până când va fi disponibil BMW M4, versiunea de top a coupe-ului BMW Seria 4 este 435i xDrive. Care se dovedeşte un fel de pseudo-M4 de iarnă...

Am testat BMW 435i xDrive. Cod ALBASTRU de sezon Am testat BMW 435i xDrive. Cod ALBASTRU de sezon

TEORIE

Să începem cu indicativul 435i. Banal, nu? Se poate, însă e doar vârful aisbergului. Care înseamnă un motor bi-turbo de 3,0 litri în şase cilindri (ce să vezi, la fel ca M4...), care produce puţin peste 300 CP.

Indicativele astea te dau peste cap: cum să-ţi dai seama care e puterea sau cilindreea?

Adică 306 CP, ceea ce înseamnă cu doar 15 CP mai puţin decât şasele în linie aspirat, de 3,2 litri, de pe M3-ul E36. Sau un minus de 37 CP faţă de şasele în linie de 3.243 cmc al lui M3 E46. Ok, teoretic se putea scoate o putere mai mare datorită turbinelor, însă marele câştig e în altă parte.

Şi anume la capitolul cuplu motor maxim. Care atinge o valoare de 400 Nm, la acelaşi nivel cu al motorului V8 de pe M3-ul E90. Însă, spre deosebire de V8-ul aspirat, turaţia de la care se obţine această valoare de cuplu maxim este de, atenţie, numai 1.200 rpm. Adică mai jos chiar şi decât la un diesel performant!

Chiar nu înţeleg de ce există un 435i fără xDrive. Sistemul ăsta ar trebui să fie standard. Punct

Iar cei 400 Nm rămân la dispoziţie până la 5.000 rpm. Cu alte cuvinte, în aproape tot intervalul de turaţii care te interesează când mergi cu maşina, fie normal, fie sportiv, ai la dispoziţie cuplul maxim. Ceea ce se traduce în teorie printr-o disponibilitate demnă de comandourile din filmele cu războaie.

Mai ales dacă în locul manualei cu 6 trepte ai la dispoziţie o automată cu două trepte suplimentare. Ceea ce înseamnă un mare plus la capitolul eficienţă. Care ajunge la cote impresionante dacă mai adăugăm ingredientul xDrive. Adică tracţiunea integrală, care împreună cu automata duc la un câştig de 0,5 secunde pentru demarajul 0-100 km/h.

PRACTICĂ

Dar destul cu teoria, ne interesează cum se traduce în practică tot ce am enumerat mai sus. Ei bine, primul lucru pe care l-am făcut înainte de a pleca la drum a fost să selectez modul Sport. Motorul se aude mai nerăbdător, calculatorul ţinând herghelia mai sus în ture. Aşa încât atingerea (nu apăsarea) pedalei de acceleraţie ar trebui însoţită de un semn de avertizare: păzea, că ţâşneşte.

Da, când pui maşina în Sport şi dai kick-down, simţi exact ce scrie pe numărul de înmatriculare

Iar BMW 435i xDrive nu doar te bagă în scaun, ci o face gâdilându-ţi simţul auditiv cu un concert foarte plăcut al evacuării şi motorului, adică exact atmosfera pe care o aşteptam de la un BMW benzinar sportiv. Iar modul Sport mai vine cu un deliciu: micul punch pe care îl resimţi la schimbarea treptelor. Chiar şi la viteze mult peste liimita legală pe autostradă, ceea ce, recunosc, m-a făcut să rânjesc animalic.

Dar nu numai atât: tracţiunea integrală controlată electronic împiedică maşina să ”dea din şolduri”, iar direcţia răspunde imediat şi foarte precis la mişcarea volanului, rămânând impasibilă la fluxul de putere transmis punţii faţă. Atenţie, vă rog, vorbim de carosabil umed şi temperaturi coborâte, deci aportul electronicii şi al tracţiunii integrale este cu atât mai mult de lăudat.

Uf, tehnologia asta! Uite aşa m-a lecuit automata cu 8 trepte de impresia că eram fan al manualelor...

După o perioadă scurtă de acomodare cu rapiditatea reacţiei la apăsarea acceleraţiei, am remarcat că 435i xDrive e, de fapt, foarte docil. Cutia automată cu 8 trepte este pur şi simplu super-eficientă, fie că vorbim de un consum mai scăzut în modul Eco Pro, fie că ai nevoie să retrogradeze cât mai rapid în modul kick-down.

Din păcate, trebuie să recunosc: manuala nu prea îşi mai are sensul, în ciuda orgoliului care vrea să controleze momentul schimbării treptelor. Pe lângă eficienţa celor 8 trepte în modul automat, e o adevărată plăcere să te joci în modul secvenţial de la padelele din spatele volanului, indiferent că eşti la drum lung sau pe viraje. De fapt, mai ales pe viraje.

”Ja, ja, ja!” când intri în viraj şi simţi că supravirează. ”NEIN” ţi-o taie electronica şi xDrive-ul

Unde se remarcă probabil cel mai bine ce înseamnă xDrive combinat cu un cuplu mare obţinut la o turaţie atât de mică. Totul asezonat cu un carosabil cam (prea) puţin aderent, dar pe care am păstrat suficient de multă logică ţinând de limitările fizicii.

În modul Sport+ (când DSC-ul e pus pe off, dar rămân de veghe DTC-ul şi funcţia de diferenţial cu alunecare limitată pentru puntea spate), atacarea mai agresivă a unui viraj pe asfalt alunecos induce rapid supravirarea. Dar, chiar dacă pare iniţial că spatele va fugi serios, sistemul xDrive se asigură că roţile faţă readuc maşina pe linia de plutire, lăsându-ţi impresia că tu ai fost maestrul redresării...

Modul ”Sport+” devine rapid un drog. Ştiţi că drogurile sunt periculoase, nu?!

În condiţii mai normale de carosabil, stabilitatea şi agilitatea în curbele rapide sunt excelente, iar cel din scaunul şoferului simte aproape orice reacţie a maşinii. Apare, însă, şi un revers al medaliei: când aderenţa este bună şi te apucă năzbâtiile pe Sport+ cu DSC off, e nevoie de o bruscare mai serioasă a maşinii pentru a supravira, ceea ce se poate traduce şi prin pierderea rapidă a controlului.

Totuşi, vorbim de nişte sute de cai putere nărăvaşi, care, fără aportul total al electronicii, lasă o mare responsabilitate pe umerii celui de la volan. Aşa că 435i xDrive poate fi la fel de periculos ca un M3 dacă n-ai minte şi experienţă. În ultimă instanţă, sistemul de frânare dă şi el dovadă de o excelentă eficienţă, oprind foarte rapid maşina din traiectoria spre un potenţial dezastru.

Chiar şi în regim hardcore, 435i xDrive are o suspensie plăcută. Un fel de racing de pluş

Un lucru interesant în modul sportiv este confortul mai mult decât acceptabil al suspensiei. Roţile urmează fidel conformaţia asfaltului, chiar şi când vorbim de multe denivelări, dar ruliul e foarte redus în curbe ca să pună vreo problemă de adaptare. Din nou, specialiştii BMW sunt magistrali când vine vorba de suspensie.

Păcat că, uneori, feedback-ul direcţiei nu mi s-a părut la nivelul aşteptărilor din toiul acţiunii. Precizia e foarte bună, volanul se simte bărbătesc în modul Sport, dar electronica filtrează prea bine semnalele venite de la carosabil şi pe care ai vrea să le simţi mai clar în mâini.

Dacă nu eşti fanatic, atunci 435i xDrive are tot ce-ţi trebuie de la un coupe performant şi confortabil

Pe de altă parte, am convenit de la început că 435i nu are de ce să fie hardcore ca un adevărat M. Deci, dacă nu facem greşeala de a compara această maşină cu, de exemplu, precedentul M3, concluzia este că 435i xDrive oferă o experienţă de condus în primul rând eficientă, cu un accent destul de mare, chiar şi în modul Sport, pe siguranţă în detrimentul fiorilor reci.

Câtă vreme ai capul pe umeri, BMW 435i xDrive e o maşină foarte bine gândită, cu un comportament entuziasmant şi e capabilă să ofere multă adrenalină. Dar se dovedeşte şi o maşină confortabilă şi care se conduce elegant, adică aşa cum te aştepţi de la un gran turism aristocrat.

Şi rapidă, şi confortabilă, şi sportivă, şi sigură - cam aşa cred că poate fi rezumată această maşină BMW. Deci îşi merită preţul?

Vedem pe ultima pagină

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.