Fiat 500

Spre finalul vieţii, de obicei îţi faci un rezumat al ei şi descoperi că ai fost martorul unor evenimente ce vor rămîne gravate în conştiinţa publică. Uneori însă realizezi că istoria se scrie sub ochii tăi din prima secundă. Pentru mine aşa se întîmplă cu Fiat 500.

Fiat 500 Fiat 500

Negoţul cu fier a fost o afacere cu succes garantat de-a lungul timpului şi ceva îmi spune că va continua să fie. Că este materie primă pentru cratiţe de bucătărie, pentru arme, pentru automobile sau pentru orice altceva, nu prea ai cum să dai greş cu fierul.

În schimb nu am auzit de existenţa vreunei prăvălii la care să te duci să ceri 300 grame de fericire, motive de a zîmbi la kilogram şi vreo jumătate de litru de nostalgie. Nici pe vremea alchimiştilor nu găseai de cumpărat aşa ceva, poate doar nişte indulgenţe de la biserică. Dacă nici în acele vremuri nu s-a putut crea un bazar al sentimentelor, ce să mai ceri de la societate în 2008, cînd totul gravitează în jurul pragmatismului? Şi totuşi...

Sincer, nu ştiu de unde a avut Fiat 500 puterea de a renaşte. Este nevoie de multă generozitate pentru a transforma o buburuză veche de 50 de ani şi devenită în timp un mit în ceva care, deşi a fost fabricat în 2008, să conţină la fel de multă emoţie. Fiat 500 a ajuns în România şi mărturisesc că eram extrem de curios cum va reacţiona audienţa autohtonă la vederea buburuzei. În acelaşi timp, simţeam nevoia unei perioade mai lungi de socializare cu 500, pentru a înţelege mai bine modelul şi a-i descoperi hibele.

Estetic nu ai ce să-i reproşezi, singurul lucru care te poate deranja este acela că tu, cel de la volan, parcă ai rămas puţin în urmă, parcă simţi ceva mai accentuat povara anilor care au trecut, deşi în cazul meu sînt doar vreo 30. Te descoperi uşor stînjenit la volan şi asta pentru că ai cîştigat multă crispare în aceşti ani, în timp ce Fiat 500 afişează o dezinvoltură atipică anului 2008. Poate că tocmai nonşalanţa este una dintre cheile succesului acestui model. Nu ştiu de ce am avut rezerve vis-a-vis de receptivitatea publicului autohton la frumos.

500 este în centrul atenţiei, iar dacă eşti la volan, e bine să fii mai documentat decît un agent de vînzări, pentru că în permanenţă eşti asaltat cu întrebări, chiar şi în timpul mersului. O altă latură care sporeşte şarmul maşinii este aceea că toată lumea o priveşte cu simpatie şi cu zîmbetul pe buze. La volan descoperi o altă faţă a României, una relaxată, caldă, senină. Poţi atrage privirile şi într-un Ferrari, dar în acelaşi timp vei sesiza în acest ultim caz şi o anumită grimasă a trecătorilor. Deşi buburuza împarte platforma tehnică cu Fiat Panda, linia caroseriei induce în eroare.

Crezi că ai în faţă o maşinuţă de dimensiuni mult mai reduse, cu un compartiment motor extrem de mic, o suprafaţă vitrată generoasă şi două portiere “imense”, care se termină ceva mai devreme decît întreaga maşină. Exteriorul abundă în detalii ce fac trimitere la originalul de acum 50 de ani.


Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.