Lancia Delta

Lancia poate fi acuzată de trădare, de abandonarea unui set de valori. Dar, dacă vom avea curajul să răsfoim cărțile de istorie, vom descoperi că de fapt continuă o linie uitată.

Lancia Delta Lancia Delta

Dacă ar fi să privesc prin filtrul pasiunii, al sufletului… hmmm, ceva a murit, nu mai este ce a fost. Un coleg din presă a tras o concluzie superficială, dar extrem de dureroasă: “Dacă nu este albă și nu scrie pe ea Martini, nu este Delta.” Putem privi lucrurile și din acest punct de vedere, dar în cazul ăsta între noi și copilașul de 11 luni care plânge după o jucărie colorată și gălăgioasă nu mai este nici o diferență. Cine se va încumeta să caute justificarea acestei schimbări de optică a constructorului italian va trebui să deschidă cartea de istorie Lancia la primele capitole, acolo unde va descoperi o adevărată cursă între carosieri pentru a înnobila niște platforme cu linii de basm.

Din punctul de vedere al designului, noua Delta nu se poate sprijini pe niște repere, iar apel la ceea ce a fost Lancia Delta acum 15 ani nu poate face. Nu mai câștigi azi fani cu o caroserie bună de predat la ora de geometrie, chiar dacă pentru anumite persoane ea are una dintre cele mai reușite linii din istoria automobilului. Așadar, avem o nouă Lancia Delta, dar una care dorește să devină punctul de plecare al unei noi epopei italiene. Modelul a fost desenat de Lancia Style Centre și dorește să promoveze valori precum eleganța și nonconformismul într-un segment în care sunt promovate alte calități. Tot italienii ne spun că mașina continuă tradiția unor modele precum Aprilia, Appia, Fulvia, Beta sau mai recentele Dedra și Lybra.

Am ceva motive de îndoială: oarecum, cred și eu că vor să arunce o punte de legătură între prezent și trecutul apropiat, dar pentru mine noua Delta parcă preia ceva de la modelele Dilambda – 1935, carosat de Pinin Farina, Astura – 1939, carosat de Boneschi și Aurelia B12/ B15. Are parfumul unui touring elegant al cărui ampatament trădează accentul pus pe confortul ocupanților locurilor spate, cum era obiceiul odinioară, doar că acum se dorește și alintarea celor din prim-plan. Partea frontală este dominată de grila radiatorului de mari demensiuni, un detaliu tradițional Lancia. Agresivitatea părții față este completată de grupurile optice, care urmează trendul actual și integrează leduri pentru luminile de poziție.

Volumele caroseriei sunt discret conturate de nervuri și reușesc să atenueze disproporția dintre zona habitaclului și cea a compartimentului motor. Personal, am găsit inspirat și designul spatelui. Cu stopuri verticale ce înglobează tehnologia LED și cu forma trapezoidală a hayonului, el aduce aminte de vremurile de altădată. Din cauza ampatamentului mare și a sugestiei de masivitate, modelul pare ridicol atunci când este “încălțat” cu roți mai mici de 17 inci.

Privit de afară, interiorul se apropie de statutul de bijuterie, bucurând enorm privirea. Lucrurile se complică atunci când urci la volan, unde descoperi că frumos nu înseamnă întotdeauna și comod sau ergonomic. În primul rând, am descoperit cu surprindere că nu prea aveam loc acolo, dacă rămâneam fidel principiului “nesănătos” de a adopta o poziție corectă la volan.

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.