Lancia Delta

Autor: Constantin Ciobanu acum 11 ani Test drive

La cei aproape 1,90 metri ai mei, spațiul de deasupra capului nu prea mai exista, așa că am fost nevoit să recurg la o poziție mai relaxată. În aceste condiții, m-am lovit de șezutul scurt și bombat, care s-a dovedit relativ incomod. Designul planșei de bord are ceva familiar și familial, asta poate și pentru că este o interpretare a ceea ce găsim în Fiat Bravo. Grație ampatamentului mărit, s-a optat pentru montarea unei banchete spate culisante, ceea ce înseamnă că în spate poți beneficia de un spațiu prezidențial sau de unul corect plus un volum al portbagajului de 465 litri. Materialele utilizate la interior vin din două filme diferite: un cazinou de lux și o cantină a săracilor. Exuberanța designului exterior și interior parcă nu este susținută de materialele ieftine regăsite în habitaclu.

Dacă îți rezervi timp și privești modelul în detaliu, descoperi că italienii au investit surprinzător de mult în tehnologie și au reușit să ascundă ceva grame de siliciu în caroseria noului model. “Gașca” de sisteme electronice este impresionantă. De la clasicele ABS și ESP, migrăm spre EBD și DST (Drive Steering Torque), pentru a avea imaginea unui sistem care se numește Absolute Handling System și care înglobează funcțiile celor patru sisteme menționate mai sus. La acesta se adaugă Hill Holder, ASR, plus o serie de mecanisme care controlează atât sistemul de direcție, cât și livrarea puterii la trenul față.

Avem sisteme care la nevoie pot simula prezența unui diferențial cu alunecare limitată pe față, iar în cazul unei conduceri sportive, când sunt atinse valori ale accelerației laterale de 0,6 G, rezistența în coloana de direcție crește, pentru un feedback mai bun și, implicit, o acuratețe sporită în desenarea traselor. Apoi, Delta mai are un sistem care practic te ține pe drum. Ei îi spun “driving advisor” și este de fapt o cameră care supravegheză drumul. Sistemul este activ de la 65 până la 135 km/h și exercită o forță de 4 Nm în coloana de direcție în cazul în care sesizează călcarea liniei continue și de 2 Nm în cazul unei linii discontinue.

Adică, dacă sunteți cu privirea rătăcită prin habitaclu și părăsiți banda de rulare fără a sesiza, mașina vă aduce pe banda corectă automat. În funcție de unghiul “de atac”, redresarea poate fi lină sau ceva mai brutală. Chiar am testat sistemul, funcționează, dar mai are câteva bâlbe în program, uneori redresarea se efectuează spre cealaltă extremitate și poate continua la nesfârșit…

Am avut răbdare doar la patru corecții, după care am decis că nu doresc să fiu tras pe dreapta pentru o eventuală testare a alcoolemiei, fiindcă trasa mașinii pe care o conduceam sugera o evidentă stare de ebrietate. Sincer, de-a lungul celor aproximativ 200 km ai testului din Italia, nu prea am avut timp să descopăr ajutorul real pe care îl pot oferi toate sistemele electronice.

Pagini: 1 2

Tags:


Comentarii
Inchide