Mercedes Benz E280 CDI 4MATIC -test

Autor: Daradics Csaba acum 13 ani Test drive

De cand exista, marca din Stuttgart a mizat pe lux, fiind un etalon in acest domeniu. La un moment dat, modelele sale au ajuns cam supraponderale si cam prea sobre, fapt ce a determinat conducerea sa schimbe un pic tactica. N-a urmat calea rivalilor din München, dar a intinerit treptat intreaga gama de modele.

Lansata in 2001, Clasa E se incadreaza foarte bine in noua imagine a companiei, fiind o aparitie mult mai dinamica decat in trecut. De curand a fost improspatata, suferind o serie de modificari preponderent estetice. Spoilerele, grila, farurile si stopurile, respectiv oglinzile au fost usor restilizate, per total modificarile fiind foarte discrete. Doar cei avizati (si de obicei fara bani) le vor descoperi imediat; pentru restul ramane optiunea unui MasterCard ticsit de cocoseii electronici, marele E fiind o masina foarte dezirabila, indiferent ca e sau nu cu facelift.

In mod normal, masinile negre si gri mi se par cliseistice, dar nu pot sa nu recunosc ca “mertanului” ii sta foarte bine aceasta nuanta metalizata, botezata Obsidian (optional, 820 euro). Foarte placut e contrastul obtinut prin aplicarea unor elemente cromate jur-imprejurul masinii. Eleganta “urla” tare, indiferent din ce unghi o abordezi, fapt ce te face sa alergi acasa, sa-ti pui costumul si sa pleci la Opera sau la vreun dineu oficial.

  Pentru a explora interiorul (vast atat in fata, cat si pe bancheta), trebuie sa deschizi usile grele ca de seif, semn ca la acest nivel nu se face economie de material. Se remarca busitura infundata cu care se inchid acestea, detaliu aparent neglijabil, dar care te asigura, fara echivoc, ca n-ai dat o multime de bani pe o tinichea chinezeasca.

Modelul testate fost versiunea de varf, Avantgard, un nivel de echipare pentru care platesti in plus 2.825 de euro. Cromatica este mult mai luminoasa, intreg tabloul de bord fiind acoperit cu un capitonaj de un bej foarte placut. Pe langa puzderia de airbag-uri, panoplia sistemelor de siguranta active este si ea completa; mai mult, de la facelift incoace, celebrul PRE-SAFE face parte din dotarea standard. Atmosfera placuta la interior este asigurata de climatizarea THERMATIC, care in acest model lucra pe patru zone (710 euro), respectiv de scaunele LUXURY, nu numai incalzite, ci si ventilate (1.015 euro extra). Ca veni vorba de scaune: m-a cam deranjat faptul ca nu erau complet automatizate, reglarea distantei fata de volan si a suportului lombar fiind manuala. Totusi, la categoria asta de pret…

In timpul testului, climatizarea mi-a facut o surpriza mai mult decat placuta. L-am luat pe Eugen de la aeroport si in aceeasi zi urma sa-l duc din nou la Otopeni. Masina a stat vreo 3 ore intre aceste doua curse, la temperaturi apropiate de 0 grade Celsius, iar cand am pornit din nou la drum, surpriza: in habitaclu era “vara”, iar motorul era cald. Initial am crezut ca E280 era dotat cu un sistem suplimentar de preincalzire, dar, de fapt, codas in aceasta “isprava” era THERMATIC-ul, care are o functie, denumita Rest, ce, folosind caldura reziduala a motorului, mentine o temperatura decenta inauntru, respectiv nu lasa propulsorul sa se raceasca de tot.

Interiorul are darul de a te lasa siderat. Materialele sunt de cea mai buna calitate, iar imbinarile – precise. Iluminarea ambientala este desavarsita, iti vine sa stai ore-ntregi, dupa lasarea intunericului, si sa tot inchizi si deschizi usa pentru a admira jocul de lumini. Cea mai spectaculoasa mi s-a parut iluminarea de fundal a clantelor, care le face foarte usor de gasit pe intuneric.

Cum ne arata si sufixul CDI, acest E280 este un diesel, propulsat de un V6 de 3 litri. Puterea este de 190 CP, iar valoarea maxima de 440 Nm. Si tractiunea integrala 4MATIC facea parte din meniu, ea fiind un sistem care conlucreaza cu 4ETS (controlul tractiunii) pentru a frana roata ce pierde aderenta. Este eficient, dar e mare consumator de placute de frana, spre deosebire de un sistem 4×4 care lucreaza cu diferentiale normale.

Dinamica este buna, fara a fi un etalon in clasa. Masina este agila, se destabilizeaza greu, rezervele propulsorului sunt mari. Pacat, insa, ca transmisia automata cu 5 trepte este lenta (inclusiv la kick-down) si lung etajata, o realitate pe care nici programul Sport n-o schimba. Mare parte din cei 440 Nm se pierde, acceleratiile si reprizele (mai ales ca feeling) nefiind impresionante. Exista o abordare neortodoxa daca vrei sa iesi castigator dintr-o liniuta ad-hoc: stai cu stangul pe frana si tii motorul la 2.000 rpm. Asta te scapa de golul turbo, te pune in zona optima de cuplu si, profitand de aderenta buna oferita de 4MATIC, pleci de la semafor ca din pusca. 1-0 pentru tine.

La limita, E-ul subvireaza, exact ca alte integrale. Totusi, mi se pare cam grea de nas (datorita masei distribuite inegal), ceea ce explica si de ce puterea este trimisa in proportie de 60% catre puntea spate.

Poate ca nu vei fi asul virajelor in ea, dar iti ofera altceva. Acel sentiment UNIC de bine cand privesti lumea prin steaua de pe capota…



Comentarii
Inchide