Porsche Cayenne diesel: fără remuşcări

Autor: Oraan Mărculescu acum 9 ani Test drive

Noul Cayenne nu duce lipsă de unele detalii clasice: de exemplu, inginerii au preferat să nu apeleze la un modern buton de pornire/oprire a motorului, păstrând locaşul pentru cheie în stânga volanului. Doar cheia e mai altfel faţă de una obişnuită, arătând mai degrabă ca un stick elegant.

La pornirea motorului, cei de afară se vor uita în jur după un VW Touareg TDI. Cei din interior, însă, sunt izolaţi excelent, graţie unei antifonări exemplare. Faptul că motorul e diesel este doar sesizabil la ralanti şi trebuie să fii un fan înrăit ca să regreţi că nu eşti gratulat cu sonoritatea unui V8.

Motorul V6 diesel se aude distinct doar de afara. In interior, insonorizarea este excelenta

Răspunsul dieselului V6 la apăsarea pedalei de acceleraţie nu prea suportă critici, decât eventual din partea celor pasionaţi de burn-out – dar chiar şi aceştia ar trebui să se declare satisfăcuţi de cuplul maxim de 550 Nm, disponibil de la turaţii foarte joase.

În modul SPORT, plecările de pe loc în Cayenne diesel sunt foarte rapide, fără discuţie, cutia automată cu 8 trepte fiind de un real ajutor. Singura umbră o reprezintă uşorul zgomot mai tărăgănat, deşi sunt sigur că majoritatea oamenilor l-ar putea confunda cu zgomotul unui V6 pe benzină.

Centrala de comanda pentru alegerea modurilor dinamice: SPORT va fi preferatul

În rest, însă, Cayenne diesel ajunge mult prea uşor la peste 100 km/h, senzaţiile din realitate fiind în concordanţă cu valoarea teoretică de 7,6 secunde pentru demarajul 0-100 km/h. Un lucru şi mai interesant este faptul că vâjâiturile aerodinamice încep să se simtă doar pe la 130-140 km/h, devenind oarecum deranjante pe la 200 km/h. Motorul, însă, nu devine intruziv în nici un moment, deci temerile că „sună a diesel” nu-şi au locul.

Cutia cu 8 trepte are un comportament foarte bun şi la decelerare, ajutând mult frânarea în regim de urgenţă prin retrogradările eficiente, iar sistemele electronice menţin traiectoria mastodontului de peste 2 tone fără probleme. Este aproape uimitoare stabilitatea maşinii în curbe la viteze mari, dar nu vă lăsaţi păcăliţi de perfecţiunea tehnică: forţele gravitaţionale se simt suficient de pregnant, chiar dacă scaunul este bine profilat.

Cayenne diesel sta excelent pe sosea, chiar daca are peste 2 tone

Pe virajele rapide, însă, Cayenne diesel plăteşte un mic tribut, dar nu motorului, ci volanului, care are un diametru cam mare. În plus, comanda cutiei în mod secvenţial de la butoanele de pe volan nu mi se pare prea inspirată: ambele butoane funcţionează după acelaşi principiu (în faţă – treaptă superioară, în spate – treaptă inferioară), deci, în teorie, poţi schimba treptele cu aceeaşi mână.

În practică, însă, într-un regim sportiv e mult mai logic să plusezi cu stânga şi să retrogradezi cu dreapta (sau invers), dar să acţionezi la fel butoanele: ori le împingi, ori le tragi. Clapetele pentru acţionarea secvenţială a cutiei devin, astfel, puţin enervante, la fel ca în cazul maşinilor automate unde pentru o treaptă superioară împingi maneta schimbătorului, iar pentru retrogradare o tragi. Nu e sportiv, o confirmă orice pilot.

Modalitatea de schimbare secventiala a treptelor, de la butoanele de pe volan, este cam agasanta

Însă Cayenne diesel nu e numai un SUV sportiv, ci poate fi utilizat şi ca unul relaxant şi confortabil, dacă se trece pe modul COMFORT. E adevărat, se simte o diferenţă la amortizarea denivelărilor faţă de modul SPORT, dar nu aşa de mare încât să ai impresia că Porsche Cayenne a devenit un covor zburător.

În modul cel mai confortabil, suspensia lui Cayenne rămâne una germanică, iar asperităţile mici se simt destul de clar. Per total, Cayenne diesel se transformă într-un SUV luxos confortabil, păstrând o notă sportivă. De altfel, chiar dacă eşi în COMFORT, dacă te apucă năbădăile şi bruschezi maşina, computerul central va întări suspensia şi va privilegia performanţele şi eficacitatea.

Cayenne diesel se preteaza si la iesiri in offroad, daca e nevoie

Un avantaj al dieselului se observă uşor când se iese de pe asfalt şi se intră pe drumuri denivelate. Suspensia cu garda la sol reglabilă îţi permite, în teorie, să treci peste obstacole mari, dar, în realitate, clientul de Cayenne nu va risca să-şi zgârie maşina inutil. În schimb, urcarea pantelor accentuate este foarte uşoară cu acest motor diesel, la fel şi coborârile abrupte, unde mai intervine şi sistemul electronic de control specific.

Unde mai pui că, fiind un diesel, nu mai trebuie să te temi aşa de tare de porţiunile cu apă. Totuşi, să nu uităm că e o maşină burduşită de electronică, deci trecerile prin râuleţe e de preferat să fie evitate dacă există o rută alternativă. În plus, atenţie şi la pneurile de stradă, nu merită să riscaţi prin porţiunile cu noroaie importante – jantele de 20 inch cu pneuri foarte late sunt gândite pentru performanţe pe şosea.

Chiar daca are un motor diesel, Cayenne se dovedeste un SUV sportiv veritabil

Prin urmare, din punct de vedere al comportamentului rutier, al răspunsului la accelerare şi al caracterului dinamic general, nu văd ce reproşuri i-aş putea aduce acestui diesel V6. Silenţiozitatea este foarte bună, iar promptitudinea cu care răspunde cuplul motor – cutie de viteze este excelentă. Adică Porsche Cayenne diesel este, fără discuţie, un Cayenne veritabil.

Dieselul, însă, vine cu un avantaj neaşteptat din punct de vedere al bugetului

Pagini: 1 2



Comentarii
Inchide