Pozitiv, negativ şi subiectiv despre Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP

Modelul Dacia Duster 1.5 dCi nu a fost supus doar acestui comparativ cu modele SUV de clasă compacte, ci am vrut să vedem şi comportamentul şi consumul acestui model în diverse situaţii, de-a lungul a peste 1.000 km.

Pozitiv, negativ şi subiectiv despre Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP Pozitiv, negativ şi subiectiv despre Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP

În testele comparative de până acum, din cauza motorizărilor diferite, nu a avut sens să realizăm o paralelă între performanţele dinamice sau consumuri. Asta nu înseamnă că nu ne-a interesat cum stă Dacia Duster 1.5 dCi la capitolul consum.

Atenţie, valorile pe care le vom prezenta acum au doar un rol orientativ, nefiind vorba de măsurări cu instrumente precise, ci doar de indicaţiile computerului de bord. Aşadar, iată situaţiile în care a fost pus modelul de test Dacia Duster şi datele computerului de bord:.

Cazul 1

  • Trafic: urban, foarte liber (Bucureştiul duminica dimineaţa...)
  • număr pasageri: 1 (doar şoferul în maşină)
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: oprit, geamurile închise (nerecomandabil când e soare afară)
  • tracţiune: doar faţă (selectorul pe 2WD)
  • stil de condus: foarte încet, acceleraţii şi deceleraţii line, nedepăşirea limitelor de viteză (un stil de pensionar, care, în realitate, nu este adoptat de şoferi în Bucureşti într-o zi normală)
  • kilometri parcurşi: 16 km
  • consum mediu computer bord: 5,5 litri/100 km

Aşadar, în condiţii ideale, în traficul urban este posibil să scoţi chiar şi sub 6 litri/100 km. Însă este o valoare corespunzătoare doar condiţiilor ideale. Sau o valoare pe care o vor obţine cei care fac zilnic un concurs de consum cât mai redus cu Duster-ul în Bucureşti...

Cazul 2

  • Trafic: urban, uşor aglomerat (Bucureştiul seara, după ora 22:00)
  • număr pasageri: 2
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit, geamurile închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO
  • stil de condus: încet spre alert, în limitele de viteză impuse de lege
  • kilometri parcurşi: 13 km
  • consum mediu computer bord: 6,2 litri/100 km

Consumul mediu teoretic în trafic urban pentru Duster 1.5 dCi 4x4 este de 6,5 litri/100 km. În condiţii de condus normal, dar într-un trafic extrem de puţin aglomerat, am obţinut mai puţin, fără a face eforturi în acest sens (de reţinut că şi aerul condiţionat era în funcţiune). Din nou, vorbim de o situaţie pe care utilizatorii de Duster o vor întâlni foarte rar, cel puţin în Bucureşti.

Cazul 3

  • Trafic: urban + interurban (80% + 20%), mediu aglomerat
  • număr pasageri: 4
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitatea portbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurile închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO
  • stil de condus: relativ alert
  • kilometri parcurşi: 80 km
  • consum mediu computer bord: 7,2 litri/100 km

Pot spune că acest caz se apropie cel mai mult de modul în care Dacia Duster va fi utilizată în cea mai mare parte a timpului de majoritatea clienţilor. Consumul mediu din realitate se dovedeşte mai mare cu mai puţin de 1 litru/100 km faţă de cifrele oficiale, ceea ce reprezintă o notă bună pentru modelul testat.

Cazul 4

  • Trafic: urban + interurban (70% + 30%), extrem de aglomerat în oraş, mediu aglomerat pe şosele
  • număr pasageri: 1
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit doar în jumătate din timp
  • tracţiune: selectorul pe AUTO în 90% din timp (în rest, s-a încercat mai mult pe 4WD, dar şi pe 2WD)
  • stil de condus: foarte alert (condiţii de test), viteză mare pe şosele
  • kilometri parcurşi: 158 km
  • consum mediu computer bord: 8,6 litri/100 km

Condiţiile în care a fost obţinut acest consum (mai mare decât cel teoretic cu aproximativ 2 litri/100 km) au fost clar foarte "stresante" pentru maşină, doar în puţine cazuri un utilizator de Duster fiind pus în situaţia de a abuza de maşină cum am făcut-o noi în aceşti 150 km. Am putea spune că, pentru un stil la limită, diferenţa faţă de consumul teoretic se dovedeşte chiar decentă, fără a avea intenţia să lăudăm maşina.

Cazul 5

  • Trafic: interurban (drum naţional), liber, multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 1
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: oprit, geamurile deschise doar în unele locuri (unde se circula cu viteză foarte mică)
  • tracţiune: doar faţă (selectorul pe 2WD)
  • stil de condus: normal, maximum 100-110 km/h în afara localităţilor, maximum 60 km/h în localităţi (deci un stil foarte cuminte)
  • kilometri parcurşi: 106 km
  • consum mediu computer bord: 5,8 litri/100 km

În cazul în care respectaţi cu stricteţe limitele de viteză pe şoselele patriei şi aveţi destulă răbdare cu aceia care merg mai încet, este posibil să scoateţi, în condiţiile mai sus menţionate, un consum apropiat de cel teoretic - adică mai mare cu numai 0,5 litri/100 km. Atenţie, vorbim de condiţii pe care şoferii de Dacia Duster le vor îndeplini în extrem de puţine situaţii, deci o valoare minimă mai apropiată de utilizarea reală va fi în jurul a 6 litri/100 km, în regim extraurban, pe drumuri naţionale.

Cazul 6

  • Trafic: interurban (drum naţional), relativ liber, multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 3
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitatea portbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurile închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, drum uscat
  • stil de condus: mediu spre alert, accelerări şi frânări normale, 90-100 km/h în afara localităţilor, maximum 60 km/h în localităţi
  • kilometri parcurşi: 70 km
  • consum mediu computer bord: 5,9 litri/100 km

Comparativ cu situaţia din cazul 5, când am încercat un stil cât mai apropiat de economic, de această dată, chiar încărcat cu încă doi pasageri şi bagaje, cu aerul condiţionat pornit şi fără a mai pune accent pe economicitate, am obţinut un consum mediu cu numai 0,1 litri/100 km mai mare.

Explicaţia este dată de motorul relativ mic şi de coeficientul aerodinamic destul de mare, depăşirea unor viteze de 90-100 km/h punându-şi clar amprenta pe consum. Prin urmare, rămâne valabilă concluzia de la punctul 5: la drumuri lungi pe şoselele naţionale, împreună cu familia, este bine să abordaţi un stil foarte puţin alert şi cu viteze maxime moderate, pentru a vă situa în zona unui consum mediu de 6 litri/100 km.

Cazul 7

  • Trafic: interurban (drum naţional), relativ liber, multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 4
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitatea portbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurile închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, vreme ploioasă, drum umed pe 80% din traseu
  • stil de condus: relativ alert, accelerări şi frânări normale, maximum 120 km/h în afara localităţilor, maximum 60 km/h în localităţi, viteză medie finală: sub 100 km/h
  • kilometri parcurşi: 106 km
  • consum mediu computer bord: 7,0 litri/100 km

Acest caz vine să confirme recomandarea de la punctul 6, "grăbeşte-te încet". În condiţiile cele mai apropiate de situaţia "cu familia în concediu prin ţară", consumul lui Duster este destul de decent, dacă ne gândim că vorbim de o diferenţă mai mică de 2 litri/100 km faţă de valoarea teoretică.

De menţionat că, deşi Dacia Duster are o ţinută de drum perfectibilă, maşina s-a comportat de la bine în sus, chiar şi în condiţii de drum umed şi foarte denivelat. Lucru pe care maşina îl datorează mai mult suspensiei şi sistemului de tracţiune integrală controlat electronic decât sistemului de control al stabilităţii ESP.

Cazul 8

  • Trafic: interurban (drum naţional), liber, multe localităţi (deci limitări la maximum 60 km/h)
  • număr pasageri: 2
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit, geamurile închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO (drum uşor umed)
  • stil de condus: alert, accelerări şi reprize agresive, maximum 120-130 km/h în afara localităţilor, maximum 60 km/h în localităţi, viteză medie finală peste 100 km/h
  • kilometri parcurşi: 100 km
  • consum mediu computer bord: 7,5 litri/100 km

Am încercat şi un stil spre "foarte alert" pe şoselele naţionale şi iată că Duster începe să îşi arate limitele în ce priveşte economicitatea: în primul rând este dezavantajat de coeficientul aerodinamic, în al doilea rând de raportul între masa maşinii şi performanţele motorului.

Dacă la un mers cât mai constant, relativ alert, computerul de bord arată valori sub 7 litri/100 km (chiar apropiate de 6,5 litri/100 km), atunci când vorbim de depăşiri rapide sau un stil cu retrogradări sau acceleraţii agresive, consumul creşte foarte mult, mai ales pe fondul depăşirii vitezelor de ordinul a 90-100 km/h. Se simt clar limitele pe care motorul le are în cazul unei mase de aproape 1,4 tone şi care nu se poate lăuda cu o aerodinamică bună.

Aşadar, cei care, în mod normal, au un stil alert cu familia pe şoselele patriei, trebuie să se aştepte la un consum mediu de peste 7 litri/100 km, ceea ce e destul de pesimist faţă de valoarea teoretică de numai 5,3 litri/100 km. Dacă puneţi accentul pe bugetul dedicat consumului în vacanţe, este de preferat să vă "grăbiţi încet", chiar dacă vorbim de un diesel.

Cazul 9

  • Trafic: autostradă, foarte liber
  • număr pasageri: 1
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: oprit, geamurile închise
  • tracţiune: doar faţă, selectorul pe 2WD, drum uscat
  • stil de condus: normal, cuminte, în limitele legale (viteză de maximum 140 km/h)
  • kilometri parcurşi: 61 km
  • consum mediu computer bord: 9,0 litri/100 km

Autostrada nu este nicidecum terenul predilect al modelului Dacia Duster, echipat cu motorul 1.5 dCi de 110 CP. Din nou, am încercat să mă situez cât mai aproape de situaţia optimistă: singur în maşină, fără bagaje, cu aerul condiţionat oprit şi cu tracţiune doar pe puntea faţă. Accelerările şi decelerările cât mai line, viteza maximă în zona celor 130 km/h admişi.

Despre valoarea de 9,0 litri/100 km nu pot spune că mi se pare rezonabilă, dar, în condiţiile date (şi după ce am văzut limitările la viteză mare pe şosea), o consider normală pentru motorul mic şi coeficientul aerodinamic slab (nivelul de zgomot la 140 km/h este foarte mare - de exemplu, volumul instalaţiei audio trebuie dat de la 15, la viteze de până la 100 km/h, la peste 25).

Cazul 10

  • Trafic: autostradă, foarte liber
  • număr pasageri: 2
  • bagaje: fără bagaje
  • aer condiţionat: pornit, geamurile închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, drum uscat
  • stil de condus: alert, în limitele legale (foarte rar viteza a ajuns la 150 km/h pe vitezometru)
  • kilometri parcurşi: 90 km
  • consum mediu computer bord: 9,1 litri/100 km

Chiar dacă avem aerul condiţionat pornit şi nu ne interesează prea mult economia de combustibil, consumul pe autostradă rămâne ridicat, dar nu creşte aşa de mult faţă de situaţia precedentă, maşina rămânând foarte aproape de masa de 1,4 tone.

Se demonstrează, practic, limitele pe care aerodinamica şi motorul mic i le impun lui Duster la viteze mari. De menţionat că, în ce priveşte manevrabilitatea şi stabilitatea, Duster nu are de suferit, comportându-se normal şi conferindu-ţi un sentiment suficient de bun de siguranţă şi control.

Cazul 11

  • Trafic: autostradă, relativ liber
  • număr pasageri: 4
  • bagaje: bagaje la jumătate din capacitatea portbagajului
  • aer condiţionat: pornit, geamurile închise
  • tracţiune: selectorul pe AUTO, drum umed, vreme ploioasă
  • stil de condus: foarte alert, în general viteza maximă de 140-150 km/h, decelerări şi accelerări hotărâte
  • kilometri parcurşi: 105 km
  • consum mediu computer bord: 9,4 litri/100 km

În acest caz putem spune că ne-am apropiat destul de mult de situaţia cea mai pesimistă: maşina foarte încărcată şi un stil de condus fără menajamente şi cu viteze mari. Din nou putem vorbi de un consum mare, dar surprinde diferenţa mică faţă de cazurile precedente, mai optimiste.

De asemenea, chiar dacă pe parcurs computerul de bord a arătat şi valori foarte apropiate de 10 litri/100 km, în final vorbim de o valoare de aproape 9,5 litri/100 km. Ceea ce, sincer, este chiar o bilă albă pentru Duster, date fiind limitările acestui SUV în ce priveşte utilizarea la viteze mari şi într-un regim alert.

Un drum pe autostrada Bucureşti - Constanţa, cu maşina plină şi portbagajul umplut până la refuz, ar trebui să îl facă pe proprietarul acestei versiuni Dacia Duster să se aştepte la un consum de 10 litri/100 km, în condiţiile unui ritm alert, având aerul condiţionat pornit şi selectorul pe AUTO.

---------------------------------------------------------------------------

Prin urmare, Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4x4 se dovedeşte un SUV limitat atunci când vine vorba de drumuri lungi cu viteze mari. Este, totuşi, o maşină foarte ok dacă se adoptă un stil moderat de conducere, consumurile sale, în condiţii de oraş, parcurs interurban sau de autostradă, fiind rezonabile.

Faptul că motorul este mic nu înseamnă neapărat că maşina va consuma foarte puţin. Dar pot spune că, pentru ce oferă pachetul Duster la aceşti bani, din punct de vedere al consumului maşina este satisfăcătoare. Urmează să aflăm în curând mai multe detalii de la proprietarii maşinii, care pot să ne împărtăşească impresiile lor de până acum, prin prisma drumurilor făcute cu maşina.

AI DACIA DUSTER?

Încă un amănunt: maşina pe care am avut-o la dispoziţie contoriza în jur de 5.500 km în momentul în care ProMotor a luat-o pentru aceste teste. Prin urmare, valorile pe care le-am obţinut pot fi uşor mai mici după o perioadă de rodaj de 10-15.000 km.

Un lucru rămâne clar, în ce priveşte consumul: Dacia Duster este un SUV ieftin, dar nu unul foarte economic. Din fericire, nu putem spune că este unul gurmand.

În pagina următoare puteţi vedea care sunt principalele plusuri şi, mai ales, minusuri ale modelului Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4x4 "full option", precum şi răspunsul la întrebarea pe care am pus-o la începutul comparativului: are loc Dacia Duster în clubul SUV-urilor compacte?

CITEŞTE PAGINA URMĂTOARE

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.