Test scurt: Honda CR-Z Sport Hybrid

Autor: Baltateanu Dragos acum 8 ani Test drive

Honda CR-Z este unul din modelele
hibrid oferite de constructorul japonez.
Dar este de
departe cel mai atrăgător. Nu aş fi crezut că un automobil hibrid
poate să aibă atâta appeal dar iată că m-am înşelat. CR-Z-ul arată
incredibil de bine în realitate. Este un automobil cu aspect
sportiv, cu alură joasă, un coupe tipic japonez. Farurile cu
LED-uri pentru lumini de zi completează fericit tabloul iar din
spate aspectul este extrem de interesant. În plus, CR-Z-ul este un
automobil rar în România. Eu personal nu am vazut nici unul în
Bucureşti şi poate de aceea am întors multe capete în cele câteva
zile în care am circulat cu exemplarul din imagini.

Honda CR-Z arată foarte bine pentru un model hibrid

Designul este inspirat din modelul CRX, o Honda legendară.
CR-Z-ul este o reinterpretare modernă a modelului CRX, iar sub
capotă avem un sistem hibrid de propulsie. Honda are deja nu mai
puţin de trei modele hibride în gamă în acest moment şi investeşte
masiv în această tehnologie. Jazz Hybrid încă nu a venit pe piaţa
noastră dar îl aşteptăm cât de curând. Honda Insight şi CR-Z sunt
celelalte două modele hibride din gamă. A mai existat şi modelul
Honda Civic Sedan Hybrid dar acest model nu se mai comercializează
la noi în ţară.

Honda CR-Z este un automobil pentru două persoane practic.
Există şi o banchetă spate dar aceasta poate fi folosită doar în
cazuri de urgenţă. Spatarul însă se poate rabate pentru a crea mai
mult spaţiu în portbagaj. Acesta este destul de mare dar nu este
foarte înalt. Deschiderea este însă extrem de amplă şi poţi baga
diverse obiecte agabaritice în portbagaj fără un efort prea mare.
Eu, de exemplu, am cărat un ventilator de cameră. Cu spătarul
banchetei rabatat, a încăput fără probleme.

Space ship!

Pe lângă aspect, iubesc interiorul acestei maşini. Bordul este
incredibil de bine structurat iar butoanele sunt amplasate
simetric. Ai senzaţia că stai într-o navă spaţială sau avion de
luptă. Bordul este în mare parte digital şi îţi dă senzaţia de
profunzime. Singurul indicator analogic este cel al turometrului.
În plus jocul de lumini din bord îţi indică mereu modul de mers:
verde-eco, albastru-normal, roşu-sport.

Volanul este perfect la fel şi demultiplicarea
direcţiei. O jumătate de tură de volan şi maşina virează la 90 de
grade. Scaunele sunt la fel de interesante. Dintrăo bucată şi cu
aspect sport, sunt chiar foarte plăcute la drum lung.

Din spate, Honda CR-Z atrage multe priviri

La volan stai jos ca într-un roadster. Feelingul este cel de
Kart, orice input în volan având imediat răspuns în schimbarea
direcţiei. La fel de precisă este şi cutia de viteze manuală cu
şase trepte, o premieră pe un model hibrid. Constructorii preferau
cutiile automate tip CVT de obicei pentru propulsia hibridă dar
Honda a ales o cutie manuală pentru CR-Z tocmai pentru a amplifica
feelingul sportiv. Pentru că are de compensat în zona cailor
putere. Aceştia nu sunt foarte mulţi şi poate publicul ţintă al
acestui model va reclama acest lucru. Părerea mea este că nu are
nevoie de mai mulţi. Motorul pe benzină are 1,5 litri şi dezvoltă
114 CP. Acesta este asistat de un motor electric ce mai adaugă încă
14 CP. Ca la orice model Honda hibrid, motorul electric nu
funcţionează independent de cel termic. Nu există mod EV ca la
Toyota Prius, de exemplu. Interesant este că combinaţia benzină
electric de la Honda CR-Z permite un consum urban mai mult decât de
decent. În timpul testului nostru am avut călduri de până la 40 de
grade la umbră şi aerul condiţionat a funcţionat permanent. Am
rulat cel mai mult în modul normal cu ocazionale treceri şi prin
modurile eco şi sport. Consumul urban s-a situat între 7,5 şi 7,9
litri în funcţie de trafic. La acest consum ajută şi sistemul start
stop al modelului CR-Z. Acesta nu poate fi dezactivat sau cel puţin
nu am găsit noi butonul, şi funcţionează ceva mai eficient decât la
concurenţă. Motorul termic se opreşte imperceptibil la stop, de
multe ori chiar înainte ca maşina să se fii oprit de tot. Mai
interesant este că acesta nu porneşte automat la apăsarea pedalei
de ambreiaj ci doar când acţionăm treapta întâi din cutia de
viteze. Acest mod de operare necesită un pic de obişnuinţă şi la
început poate părea un pic ciudat. După ce ajungi să te obişnuieşti
nici nu mai sesizezi că motorul termic este oprit la stop. Este
poate cel mai puţin deranjant sistem start stop pe care l-am
întâlnit până acum.

Modelul de test avea la bord peste 25.000 km şi am putut observa
un singur element care părea că a suferit trecerea timpului. Acesta
este aluminiul de pe schimbătorul de viteze. Fiind un metal moale,
zgârieturile au început să apară. În plus această bucată de metal
se încinge extrem de tare atunci când maşina stă în soare. Am
schimbat treptele ţinând schimbătorul cu două degete şi încercând
să nu ating partea de metal atunci când maşina a stat în soare o
jumătate de zi.

Vizibilitatea în spate este o problemă.

Mai există o problemă cu vizibilitatea în spate. Hayonul are
două părţi vitrate şi în spate practic priveşti prin cea mai
îngustă bucată de sticlă. Dar iaraşi e nevoie doar de un pic de
obişnuinţă. În plus senzorii de parcare te ajută să eviţi
obstacolele invizibile.

O Honda CR-Z costă 26.015 euro (TVA inclus). Destul de mult
pentru un automobil cu doar două locuri. Dar merită să cautaţi unul
chiar şi second-hand. Mai ales pentru un pasionat fără familie
căruia îi pasă de planetă.




Comentarii
Inchide