Test scurt: Honda CR-Z Sport Hybrid

Fix acum un an de zile, ProMotor vă prezenta un test în România cu Honda CR-Z, primul hibrid cu pretenţii sportive de pe piaţă. Astăzi am vrut să vad cum este să trăieşti cu Honda CR-Z zi de zi pentru o săptămână.

Test scurt: Honda CR-Z Sport Hybrid Test scurt: Honda CR-Z Sport Hybrid

Honda CR-Z este unul din modelele hibrid oferite de constructorul japonez. Dar este de departe cel mai atrăgător. Nu aş fi crezut că un automobil hibrid poate să aibă atâta appeal dar iată că m-am înşelat. CR-Z-ul arată incredibil de bine în realitate. Este un automobil cu aspect sportiv, cu alură joasă, un coupe tipic japonez. Farurile cu LED-uri pentru lumini de zi completează fericit tabloul iar din spate aspectul este extrem de interesant. În plus, CR-Z-ul este un automobil rar în România. Eu personal nu am vazut nici unul în Bucureşti şi poate de aceea am întors multe capete în cele câteva zile în care am circulat cu exemplarul din imagini.

Designul este inspirat din modelul CRX, o Honda legendară. CR-Z-ul este o reinterpretare modernă a modelului CRX, iar sub capotă avem un sistem hibrid de propulsie. Honda are deja nu mai puţin de trei modele hibride în gamă în acest moment şi investeşte masiv în această tehnologie. Jazz Hybrid încă nu a venit pe piaţa noastră dar îl aşteptăm cât de curând. Honda Insight şi CR-Z sunt celelalte două modele hibride din gamă. A mai existat şi modelul Honda Civic Sedan Hybrid dar acest model nu se mai comercializează la noi în ţară.

Honda CR-Z este un automobil pentru două persoane practic. Există şi o banchetă spate dar aceasta poate fi folosită doar în cazuri de urgenţă. Spatarul însă se poate rabate pentru a crea mai mult spaţiu în portbagaj. Acesta este destul de mare dar nu este foarte înalt. Deschiderea este însă extrem de amplă şi poţi baga diverse obiecte agabaritice în portbagaj fără un efort prea mare. Eu, de exemplu, am cărat un ventilator de cameră. Cu spătarul banchetei rabatat, a încăput fără probleme.

Pe lângă aspect, iubesc interiorul acestei maşini. Bordul este incredibil de bine structurat iar butoanele sunt amplasate simetric. Ai senzaţia că stai într-o navă spaţială sau avion de luptă. Bordul este în mare parte digital şi îţi dă senzaţia de profunzime. Singurul indicator analogic este cel al turometrului. În plus jocul de lumini din bord îţi indică mereu modul de mers: verde-eco, albastru-normal, roşu-sport.

Volanul este perfect la fel şi demultiplicarea direcţiei. O jumătate de tură de volan şi maşina virează la 90 de grade. Scaunele sunt la fel de interesante. Dintrăo bucată şi cu aspect sport, sunt chiar foarte plăcute la drum lung.

La volan stai jos ca într-un roadster. Feelingul este cel de Kart, orice input în volan având imediat răspuns în schimbarea direcţiei. La fel de precisă este şi cutia de viteze manuală cu şase trepte, o premieră pe un model hibrid. Constructorii preferau cutiile automate tip CVT de obicei pentru propulsia hibridă dar Honda a ales o cutie manuală pentru CR-Z tocmai pentru a amplifica feelingul sportiv. Pentru că are de compensat în zona cailor putere. Aceştia nu sunt foarte mulţi şi poate publicul ţintă al acestui model va reclama acest lucru. Părerea mea este că nu are nevoie de mai mulţi. Motorul pe benzină are 1,5 litri şi dezvoltă 114 CP. Acesta este asistat de un motor electric ce mai adaugă încă 14 CP. Ca la orice model Honda hibrid, motorul electric nu funcţionează independent de cel termic. Nu există mod EV ca la Toyota Prius, de exemplu. Interesant este că combinaţia benzină electric de la Honda CR-Z permite un consum urban mai mult decât de decent. În timpul testului nostru am avut călduri de până la 40 de grade la umbră şi aerul condiţionat a funcţionat permanent. Am rulat cel mai mult în modul normal cu ocazionale treceri şi prin modurile eco şi sport. Consumul urban s-a situat între 7,5 şi 7,9 litri în funcţie de trafic. La acest consum ajută şi sistemul start stop al modelului CR-Z. Acesta nu poate fi dezactivat sau cel puţin nu am găsit noi butonul, şi funcţionează ceva mai eficient decât la concurenţă. Motorul termic se opreşte imperceptibil la stop, de multe ori chiar înainte ca maşina să se fii oprit de tot. Mai interesant este că acesta nu porneşte automat la apăsarea pedalei de ambreiaj ci doar când acţionăm treapta întâi din cutia de viteze. Acest mod de operare necesită un pic de obişnuinţă şi la început poate părea un pic ciudat. După ce ajungi să te obişnuieşti nici nu mai sesizezi că motorul termic este oprit la stop. Este poate cel mai puţin deranjant sistem start stop pe care l-am întâlnit până acum.

Modelul de test avea la bord peste 25.000 km şi am putut observa un singur element care părea că a suferit trecerea timpului. Acesta este aluminiul de pe schimbătorul de viteze. Fiind un metal moale, zgârieturile au început să apară. În plus această bucată de metal se încinge extrem de tare atunci când maşina stă în soare. Am schimbat treptele ţinând schimbătorul cu două degete şi încercând să nu ating partea de metal atunci când maşina a stat în soare o jumătate de zi.

Mai există o problemă cu vizibilitatea în spate. Hayonul are două părţi vitrate şi în spate practic priveşti prin cea mai îngustă bucată de sticlă. Dar iaraşi e nevoie doar de un pic de obişnuinţă. În plus senzorii de parcare te ajută să eviţi obstacolele invizibile.

O Honda CR-Z costă 26.015 euro (TVA inclus). Destul de mult pentru un automobil cu doar două locuri. Dar merită să cautaţi unul chiar şi second-hand. Mai ales pentru un pasionat fără familie căruia îi pasă de planetă.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.