Ce este Nissan Juke turbo 4×4: maşină de oraş, sportivă, de teren, de fiţe?

Autor: Mihai Dascalescu 31 aug. 2011 Test drive

Când spui motor turbo de 190 CP, te cam gândeşti la un hot-hatch, de genul lui Renault Clio RS sau chiar Volkswagen Golf GTI. Atâta doar că Nissan Juke arată cam ciudat pentru ceea ce suntem obişnuiţi de la sintagma „hot hatch” – doar eleronul mai proeminent îl diferenţiază de un Juke obişnuit, iar clanţele integrate în montanţii uşilor spate îi conferă un fel de look de semi-coupe, accentuat şi de stopurile „bumerang”, ca la coupe-ul 370Z.

Nissan Juke turbo 4x4 e de preferat sa fie tinut in modul SPORT

Din interior, lucrurile nu sunt cu mult diferite, deoarece avem parte, din nou, de aceleaşi forme rotunjite, care îi dau maşinii o notă neserioasă şi jucăuşă, nicidecum sportivă. Dar ceea ce nu se vede, se simte: volanul este conceput foarte bine, cu priză excelentă, scaunul şoferului te ţine perfect, iar poziţia la volan, deşi înăltuţă, îţi conferă o vizibilitate bună asupra şoselei.

Sub instalaţia multimedia se găsesc, bineînţeles, butoanele climatizării. Dar uite o găselniţă: prin apăsarea butonului D-Mode (cu „D” de la „dynamic”, evident), butoanele climatizării şi schimbă funcţiile şi poţi controla altfel maşina. Evident, butonul SPORT este cel mai important – acesta fiind încă un indiciu clar că Juke turbo e o maşinuţă sportivă.

Nissan Juke turbo 4x4 nu e un hot-hatch foarte sportiv, dar ofera un bun caracter dinamic si ludic

La apăsarea acestuia, răspunsul motorului la acceleraţie este mai prompt, direcţia se întăreşte, iar cutia automată schimbă rapoartele predefinite la o turaţie mai mare. Însă nu vă gândiţi că modul „SPORT” îţi şi conferă senzaţiile pe care le aştepţi de la un hot-hatch normal: acceleraţiile şi reprizele sunt uşor penalizate de cutia CVT, performanţele fiind bune, dar fără a transforma Juke într-o maşină destinată piloţilor. Juke turbo dă dovadă pur şi simplu de un dinamism suficient de reuşit într-un regim mai agresiv.

Direcţia este şi ea doar suficient de tare, fiind loc de mai bine în ce priveşte incisivitatea şi feedback-ul, iar suspensia nu e aşa de tare încât să elimine ruliul pe virajele luate în viteză. Dintr-un punct de vedere, modul SPORT este perfect pentru „schumacher-ii de duminică”, maşina nefiind un utilaj dedicat racing-ului. De fapt, nici nu vrea aşa ceva.

Tabloul este completat în mod fericit de tracţiunea integrală All Mode 4x4i. Dacă se rulează doar în modul 2WD (adică tracţiune faţă), acceleraţiile rapide sunt însoţite tot timpul de fenomenul de torque-steering al direcţiei, cuplul de 240 Nm punând la grea încercare puntea faţă. Modul normal 4×4 mai rezolvă lucrurile, dar, sincer, modul SPORT e de preferat să fie combinat cu modul „i” al tracţiunii integrale.

Motorul turbo al lui Juke are un cuplu de 240 Nm, gestionat bine de tractiunea integrala

Transferul cuplului nu doar între punţile faţă şi spate, ci şi între roţile punţii spate, se reflectă imediat în stabilitatea şi manevrabilitatea exemplare în curbe, dar şi la acceleraţiile bruşte, unde aderenţa optimă pe cele patru roţi duce la un demaraj foarte bun. Faţă de un hot-hatch cu tracţiune faţă, Juke 4×4 se dovedeşte mai stabil, chiar dacă ruliul e mai mare în curbe, din cauza suspensiei mai moi.

Interesant şi faptul că, dacă „transformi” butoanele climatizării în butoane pentru controlul dinamic, pe micul display sunt afişate informaţii referitor la presiunea din turbină sau forţele laterale G – evident, doar pasagerul va putea observa aceste lucruri, cel de la volan fiind atent la drum… În plus, există şi o funcţie de tip cronometru pe pistă, care să te ajute să îţi verifici şi să îţi îmbunătăţeşti performanţele pe un anumit traseu.

Suficient de performant pentru cei 190 CP, Juke plateste tribut cutiei automate si nu are un sound sportiv

Marele neajuns, din perspectiva sportivităţii, îl reprezintă, până la urmă, ambianţa sonoră prea cuminte, motorul turbo neavând o sonoritate savuroasă, cum ai vrea de la un hot-hatch. Lucru care s-ar putea rezolva cu ajutorul unei membrane speciale sau prin regândirea evacuării.

Rezumând, Juke turbo 4×4 nu e chiar o maşină sportivă, dar dă dovadă, în modul SPORT, de un dinamism foarte bun pentru un crossover, cu garda la sol mai înăltuţă. Pentru majoritatea şoferilor, mai ales cei tineri şi care nu au pretenţia că ar fi piloţi pe şosele, doza de adrenalină la volanul acestui Juke este mai mult decât suficientă şi amuzantă, destul de aproape de ceea ce oferă un hot-hatch de clasă mică sau compactă.

Înseamnă că Juke e, de fapt, o maşinuţă de teren?

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide