Mazda3 MPS

Autor: Dragoş Băltăţeanu acum 11 ani Test drive

Mazda3
MPS a fost un hot hatch discret. În afară de jantele mari şi de o
imensă evacuare, nimic nu trăda că sub capotă sălăşluiesc 260 CP.
Poate doar faptul că era destul de greu de ţinut în frâu dacă nu
apucai bine de volan. Virarea indusă de cuplu era la cote mari pe
vechea generaţie şi acest lucru trebuia remediat de către inginerii
japonezi.

Mazda3 MPS a fost lansată în 2007 şi s-a vândut în 31.000 exemplare
în întreaga lume. Dintre acestea, 6.300 bucăţi şi-au găsit
proprietar în Europa. Noua Mazda3 MPS vine cu un nou look, ceva mai
agresiv. Acesta a fost inaugurat de actuala generaţie a modelului
Mazda3.

Pentru versiunea sportivă MPS (Mazda Performance Series, dacă vă
întrebaţi ce înseamnă), a primit o capotă cu o priză de aer
impresionantă, de inspiraţie Subaru, un eleron, spoilere profilate,
fuste laterale, două ţevi de eşapament situate de ambele părţi ale
maşinii, jante şi anvelope speciale. Plus un logo MPS amplasat
destul de ciudat sub blocul optic din dreapta cum ne uităm la
maşină.

Surpriza este rezervată pentru capitolul motorizare. Faţă de
vechiul model, noua Mazda3 MPS nu vine cu nimic nou! Da, avem
acelaşi motor turbo de 2.3 litri, ce dezvoltă 260 CP. Într-o lume a
compactelor hot dominată de Ford Focus RS şi de cei 305 CP ai săi,
decizia Mazda de a păstra acelaşi motor este una îndrăzneaţă.
Puterea este transmisă roţilor din faţă prin intermediul unei cutii
de viteze manuală, cu şase trepte. Diferenţa este că propulsorul
turbo de 2,3 litri satisface acum normele de poluare Euro 5.

Faptul că Mazda3 MPS are practic acelaşi motor cu vechea generaţie
nu înseamnă că nu este o maşină rapidă. Este chiar foarte rapidă.
Cei 260 CP dezvoltaţi la 5.500 rpm şi 380 Nm atinşi la 3.000 rpm
sunt suficienţi pentru a atinge prima sută de kilometri pe oră în
6,1 secunde. Viteza maximă este de 250 km/h.


Problema virării induse de cuplu a fost rezolvată parţial prin
folosirea unor sisteme electronice. Inginerii japonezi au preferat
o soluţie electronică faţă de una mecanică (suspensia RevoKnukle
folosită de Ford Focus RS). Sistemul folosit de Mazda4 MPS se
numeşte Torque Management Control şi limitează valoarea cuplului
motor dezvoltat în primele trei trepte ale cutiei de viteze. Plus
un diferenţial autoblocant şi problema a fost rezolvată, spun
japonezii. În realitate, nu este chiar aşa.

Faţă de vechea generaţie, noua Mazda3 MPS este mult mai uşor de
stăpânit. Însă urme de „torquesteer” apar când te aştepţi mai
puţin. În depăşire, de exemplu: accelerezi şi tragi uşor de volan
ca să depăşeşti maşina din faţa ta şi, brusc, volanul pare că a
dezvoltat o conştiinţă proprie. Dar totul este controlabil.

La interior nu sunt prea multe de remarcat. Pedalier de aluminiu,
scaune semi-sport şi sigle MPS roşii pe ceasurile absolut banale.
Plus un indicator digital care ne arată presiunea în turbină.
Dar cel mai enervant lucru este că maşina nu „sună”. Niciun
bolborosit, niciun fâsâit, nimic. Este cel mai civilizat hot hatch
pe care l-am întâlnit în ultima vreme. Excelent pe autostradă, bun
pe viraje. Dar atât, discret este cuvântul de ordine. Arătăm bine,
dar nu facem scandal.

Avantajul modelului japonez este preţul şi lista imensă de dotări
standard. Ca de obicei, nu mai ai ce opţionale să bifezi. Mazda3
MPS vine garnisită cu de toate. Pentru un preţ cu taxe de 26.290
euro. O alternativă excelentă, dacă preţul unui Volkswagen Golf GTI
sau Ford Focus RS ţi se pare prea mare.



Comentarii
Inchide