Toyota Land Cruiser V8

Autor: Constantin Ciobanu 18 feb. 2008 Test drive

De asemenea, sînt sesizate eventualele pante sau coborîri, caz în care, în modul complet automat, cutia selectează cel mai bun raport, conducînd la un confort optim în utilizare. Pe perioadele de frînare, cutia retrogradează eficient, asigurînd o frînă de motor sesizabilă, moment în care alimentarea este sistată, fapt ce contribuie la reducerea consumului. În cazul propulsorului V8 pe benzină, avem în echipare o cutie automată cu cinci trepte. Magia noului model este completată de o serie de sisteme electronice, care reuşesc să transforme în offroad monstrul de două tone şi jumătate într-un atlet.

Este vorba despre ABS-ul multiteren, care recunoaşte suprafaţa de rulare şi adaptează parametrii sistemului de frînare pentru a oferi cea mai bună deceleraţie. Acest sistem funcţionează integrat cu EBD-ul (distribuţia forţei de frînare) şi BA-ul (asistarea la frînare).

Şoferul mai are de partea sa două sisteme care îi vor face viaţa la volan mult mai uşoară: HAC (asistarea la plecarea în rampă) şi DAC (asistarea la coborîre în pantă). Acest ultim sistem este operaţional doar cînd e selectată raţia redusă şi poate fi cuplat de la o viteză de sub 25 km/h, fapt ce asigură o coborîre cu faţa la viteze cuprinse între 4 şi 9 km/h, iar cu spatele – între 2 şi 7 km/h.

Sistemul de control al stabilităţii (VSC) cenzurează orice tentativă de delir, chiar şi în cazul rulării mai în forţă pe suprafeţe cu aderenţă scăzută. VSC poate fi decuplat, însă în momentul în care sînt depăşite anumite limite, intervine pentru a corecta traiectoria.

În momentul angajării modului 4L, acesta este automat decuplat şi nu mai intervine, în schimb e mărită presiunea din sistemul de frînare. Cireaşa de pe tort se numeşte Crawl Control, sistem disponibil doar în combinaţie cu propulsorul V8 pe benzină. Crawl Control devine operaţional în modul L4 cînd diferenţialul central este blocat.

Sistemul controlează motorul şi sistemul de frînare în aşa fel aşa încît viteza setată pentru fiecare dintre cele trei trepte (1-3-5 km/h) să fie menţinută. Şoferul nu trebuie decît să aleagă muntele pe care doreşte să-l escaladeze, ulterior singura lui grijă fiind aceea de a se ţine de volan şi de a-i spune maşinii pe unde doreşte să înainteze.

El nu trebuie să mai aibă grijă de acceleraţie şi frînă. Ţinînd cont de faptul că vorbim despre un model extrem de voluminos şi cu masă mare, plus o inerţie pe măsură, un propulsor puternic reduce enorm posibilitatea apariţiei unor cedări tehnice în urma suprasolicitării anumitor componente mecanice din cauza lipsei de experienţă a şoferului sau din cauza altor factori.

Şi trebuie să mărturisesc că sistemul este incredibil, aproape că dă viaţă maşinii. Eşti efectiv spectator la volanul propriei maşini, care urcă singură pante extreme în deplină siguranţă, cu 1 km/h. În mod cert, faptul nu va fi apreciat de fanii offroad-ului autentic, dar garantez că şi aceştia vor rămîne puternic impresionaţi de calităţile sistemului.

Land Cruiser V8 nu mai este rebelul din urmă cu cîteva generaţii, acel răzvrătit care te dojenea dacă alegeai să mergi pe drum şi nu pe lîngă. A crescut (poate prea mult), s-a maturizat, îi place viaţa mai liniştită, dar nu îl provocaţi! Este un fel de fost luptător în Legiunea Străină care s-a lăsat la vatră, dar care la nevoie îmbracă hainele de erou fără ezitare.

Pagini: 1 2 3 4 5

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Tags:



Comentarii
Inchide