Volvo XC60 D5 – test în RO

Autor: Cosmin Iordache 30 iul. 2009 Test drive

Aşa cum spuneam, cei de la Volvo îl numesc pe XC60 SUV urban, însă este ca şi cum ţi-ai alinta doberman-ul căţeluş de apartament. Locul lui Volvo XC60 nu este închis de barierele oraşului, ci trebuie lăsat în libertatea extraurbană. Acest model are în primul rând o gardă la sol uriaşă de 230 mm, cu vreo 5 centimetri mai înaltă decât un off-roader de tradiţie Land Rover Discovery. În al doilea rând, nu degeaba am făcut comparaţia cu un Land Rover, pentru că acest model chiar împarte ceva cu marca britanică şi anume platforma comună cu Land Rover Freelander.

Nu prea am apucat să l pun la treabă murdară, limitându-mă la a-l pilmba pe ceva drumuri forestiere, daru cu un grad moderat de dificultate. În schimb pe şosele s-a dovedit confortabil ca o limuzină get-beget. Nu este un exemplu de sportivitate, dar are o ţinută de drum fermă spre confortabilă. Direcţia este foarte precisă şi cu o setare mai tare, încurajând astfel abordarea în forţă a serpentinelor. De fapt asta a fost tratamentul pe care l-am administrat lui Volvo XC60, testându-i reacţiile pe curbe. În ciuda gabaritului mare şi a simfoniei de cauciucuri, ruliu nu este foarte pronunţat şi stă surprinzător de bine pe curbe.

Motorul D5 de 2,4 litri şi 5 cilindri, oferă 185 CP şi un cuplu de 400 Nm. Sunt valorile optime pentru un SUV de asemenea dimensiuni, problema este că automata cu 6 rapoarte cenzurează într-o oarecare măsură reacţiile lui XC60. De exemplu, pentru a demara de pe loc, calci acceleraţia numeri până la 3 şi de abia apoi se dezlănţuie caii în nechezat de turbină. Acest lucru se întâmplă în majoritatea retrogradărilor, cuita stând pe gânduri câteva clipe până a selcta un raport inferior. În schimb, dacă mergi moderat, nu vei simţi trecerile prin trepte, şi foarte repede te vei trezi la viteze mari.

O să realizezi totuşi că galopezi cu un mastodont de peste 2 tone şi 185 CP, când trebuie să frânezi, transferul de mase fiind mai mult decât evident şi impresia că nu o să te opreşti în timp şi distanţă utilă destul de pronunţată. Din fericire, Volvo XC60 are noul sistem inovativ City Safety. La viteze mai mici de 30 km/h, acest sistem cu tehnologie laser detectează dacă autovehiculul din faţă (pe o rază de 6-8 metri) este staţionat sau se deplasează cu o viteză mai mică decât cea a autovehiculului în care te afli. Dacă sistemul City Safety detectează o coliziune iminentă, frânele sunt pregătite pentru a fi acţionate mai rapid. Dacă nu frânezi, sistemul City Safety acţionează frânele automat şi opreşte accelerarea pentru a evita sau a amortiza coliziunea. Nu am avut curajul să îl testăm, aşa că îi credem pe cuvânt…

De asemenea, pe acelaşi principiu funcţionează şi sistemul cruise control adaptiv, care reduce automat viteză faţă de vehiculul din faţă deplasându-se în acelaşi ritm până îl depăşeşti. Dacă nu este adaptat Volvo XC60 tot te avertizează că trebuie să fârnezi prin intermediul unui fascicul luminos proiectat pe parbriz. Deci XC60 îşi ia toate precauţiile ca să ajungi în siguranţă la destinaţie.

Consumul mediu pe care l-am înregistrat pe drumuri de munte, într-un ritm entuziast a fost de 10,7 litri. Cel teoretic ar trebui să fie cu aproape 3 litri mai mic, dar probabil trasele sinuaose abordate în forţă şi-au cerut tributul în final.

Cât trebuie să plătesc pentru tpate astea?

 

 

 

 

Modelele Volvo nu au fost niciodată un etalon de frumuseţe, dar au avut o identitate aparte. Lui Volvo XC60 i se poate aplica aceeaşi etichetă, nu este un model care să te facă să exclami "Wooow!", dar este un Volvo, probabil cel mai arătos (dacă facem abstracţie de cabrio-ul C70). Acest model mai are o calitate stilistică, spre deosebire concurenţii direcţi, care arată ca versiuni intrate la apă ale fraţilor mai mari, Volvo XC60 nu îşi neagă gradul de rudenie cu XC90, dar nici nu poţi spune că designerii au reinterpretat la scară mai mică liniile fratelui mai mare.

Per total, este un amestec interesant de linii suave şi suprafeţe brute. Nu poţi spune că este cel mai arătos SUV compact la ora actuală de pe piaţă, dar nici că este un model care îţi provoacă repulsie. Nota generală este de maturitate, dar una la curent cu ultimele tendinţe în domeniu, exprimată prin poziţiile cu LED-uri şi superbele blocuri optice spate, cu acea fâşie luminoasă care se prelinge sus până jos.

Responsabil pentru această schimbare este chiar Steve Mattin, omul care şi-a pus amprenta asupra unuia dintre cele mai frumoase modele din ultimii ani, Mercedes CLS. Există însă anumite detalii care par uşor exagerate, cum ar fii linia ascendentă a geamurilor, care limitează însă suprafaţa vitrată a locurilor din spate şi implicit vizibilitatea la mersul cu spatele, însă acest aspect este corectat de abundenţa gadgeturilor, dar vom vorbi ceva mai încolo despre aceste detalii.

Volvo spune despre acest model că este un SUV urban, dar dimensiunile nu prea îl recomandă pentru a fii ţinut în lesă în oraş. Are o lungime de 4,63 metri, ceea ce înseamnă că este mai scurt cu aprox 16 cm decât XC90, un model care poate primi chiar 7 pasageri la bord. Deci putem spune că este printre cele mai impozante crossovere compacte disponibile acum pe piaţă, fiind considerabil mai mare decât GLK, mai mare decât X3 şi puţin mai mare decât Audi Q5.

Acest lucru înseamnă automat spaţiu mai mult?

 

Pagini: 1 2 3

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide