Alfa Romeo Mi.To 1.6 Multijet – DINAMICA (III)

Autor: Cosmin Iordache acum 11 ani Test in premiera

VEZI AICI TOATE EPISOADELE CU ALFA MI.TO.

Lucrul care mi.a lăsat cel mai plăcut gust, este motorul…deşi este un Diesel. Propulsorul 1.6 Multijet, cu cei 120 CP ai săi, se dovedeşte îndeajuns de voinic pentru a urni cele 1.280 kg (o greutate cam mare pentru un model supermini). De asemenea, este rezonabil de rafinat şi mai ales pe modul Dynamic, dacă îl tratezi ca un Mi.To.can răspunde pe măsura aşteptărilor. Livrează cuplul de 320 Nm. de la 1.750 rpm, iar la 4.000, deşi spune cam tot ce a avut de spus, sună foarte similar cu unul pe benzină. Cele 6 trepte  ale cutiei de viteze sunt etajate în spiritul compromisului sportivitate-consum, primel trei având un răspuns mai brutal, în timp ce rapoartele superioare sunt lungi.

DInamic Alfa Romeo Mi.To. 1.6 Multijet atinge 100 km/h în sub 10 secunde, mai exact 9,9 secunde, şi se laudă cu o viteză maximă de 198 km/h, pe care nu am verificat-o însă. În schimb este foarte economic. Pe fişa tehnică Alfa declară că Mi.To. consumă în medie 4,8 litri la sută, noi, chiar şi după o sesiune de drifturi şi mers în forţă, am reuşit un consum de 7,2 litri, o valoare excelentă ţinând cont că Eugen ( a.k.a. Constantin Ciobanu) a ţinut neapărat să ne arate ce a învăţat la Lancer Evolution Wntertraining. Acest motor se va introduce şi la Fiat, urmând să ia locul unităţii 1.9 de 130 CP

În schimb, scanând fişa tehnică am găsit un aspect care mi-a atras atenţia şi anume emisiile de CO2. Cu o valoare de 126 g/km, acest motor se apropie de cifrele unui propulsor aspirat pe benzină de aceeaşi capacitate. Acest motor rămâne însă alternativa celor care vor sportivitate moderată cu un consum mic. Alegerea celor care se uită mai puţin la bani şi mai mult la vitezometru va fi propulsorul 1.4 T-Jet de 155 CP, un motor excelent pe Fiat Bravo.

În concluzie Alfa Mi.To. are ca bile albe motorul 1.6 foarte plăcut, diferenţialul artificial Q2, selectorul D.N.A. În schimb ca minusuri suspensia zgomotoasă şi săltăreaţă, dar nu putem cere tuturor constructorilor să facă trenuri de rulare confortabile pentru că avem noi drumuri proaste şi direcţia nu foarte fermă, mai ales în modul Normal care pare un fel de City implicit uneori. Alfa Mi.To. 1.6 Multijet nu îşi strică reputaţia de "cuore sportivo", dar o face în mod raţional fără risipă de resurse

VEZI AICI TOATE EPISOADELE CU ALFA MI.TO.

La modul cum arată noua Alfa Romeo Mi.To. ar fi o mare dezamăgire ca ţinuta de drum să nu se ridice la nivelul esteticiii. Din fericire există ldestule ucruri care fac cinste mărcii şi se remarcă prin sportivitate, dar şi câteva aspecte care te entuziasmează mai puţin. Acest model este bazat pe platforma lui Fiat Grande Punto (şi a lui Opel Corsa), deci veţi spune că prea mult nu poate fi diferit faţă de vărul bun din Torino şi cel prin alianţă din Russelsheim.

Şi da şi nu, este răspunsul la întrebarea retorică lansată anterior. Dar până a diseca plusurile şi minusurile este nevoie de o explicaţie. Spuneam în episodul anterior de un selector magic plasat lângă schimbător. Acesta, cu cele trei litere încrustate pe lateral, de unde îi vine şi numele de D.N:A. comută între trei moduri de setare a supensiei, direcţiei şi răspunsului acceleraţiei.

În modul Normal, cel implicit, Alfa Mi.To. se simte ca un Fiat Grande Punto sportivizat uşor, dar îi lipseşte cu adevărat latură dinamica. Aceasta iese la suprafaţă în modul Dynamic. Schimbarea este atât de mare, încât îţi vine să te dai jos, să vezi dacă mai este aceeaşi maşină. Suspensia se întăreşte consistent, devenind chiar agasant de rigidă pe suprafeţele denivelate, propulsorul prinde viaţă, devenind mai dornic să alerge, iar direcţia "se încordează" puţin. Dezavantajul acestui mod este că, procesul de întărire al suspensiei (destul de fermă oricum) te face să fugi de denivelări, ca un mexican de gripă porcină. 

Modul All Weather, nu am apucat să îl testăm riguros (a fost soare cam toată săptămâna), dar am observat că acesta îmblânzeşte acceleraţia pentru a face faţă la condiţiile rutiere alunecoase. Dar pe toate cele 3 moduri, într-o măsură mai mică pe Dynamic, direcţia este destul de moale şi săracă în feedback. În schimb. Alfa Romeo vine cu o inovaţie foarte interesantă, şi anume un diferenţial eletronic denumit Q2.

Acesta, împreună cu ESP-ul, frânează sistematic roata care pierde aderenţă simulând rolul şi efectele unuia mecanic. Este o dotare standard pe toate versiunile şi îţi permite să abordezi virajele mai tare decât o spune instinctul tău de conservare. Destul de inteligent acest sistem şi unul dintre principalele plusuri al acestui model, dar nu cel mai important.

Care este cea mai albă bilă a lui Alfa Mi.To.?

 



Comentarii
Inchide