Am condus noul Audi A1 Sportback

Autor: Andrei Nan acum 9 ani Test in premiera

Din punct de vedere al motorizărilor, Audi A1 Sportback va oferii clienţilor o listă de şapte propulsoare, patru motoare TFSI alimentate cu benzină şi trei unităţi diesel. Clienţii vor putea să aleagă propulsorul TFSI de 1,2 litri, un motor nou de 1,4 litri capabil să dezvolte 140 CP, unitate care utilizează tehnologia CID (cylinder on demand). De asemenea clienţii vor putea alege şi propulsorul TFSI de 1,4 litri capabil să dezvolte o putere de 185 CP, sau mai au la dispoziţie şi o versiune de 122 CP.

Din punct de vedere al motorizărilor diesel, cei de la Audi oferă clienţilor un propulsor diesel de 1,6 litri şi 90 CP, respectiv 105 CP, precum şi un motor diesel de 2,0 litri capabil să dezvolte 143 CP.
Din capitolul noutăţi face parte propulsorul TFSI de 1,4 litri şi 140 CP, motor care beneficiază de tehnologia CID (cylinder on demand). Este pentru prima oară când această tehnologie este aplicată unui motor cu cilindree mică şi cu patru cilindrii în linie. Am fost foarte curioşi să vedem cum se comportă acest propulsor. Sistemul „decuplează” doi cilindri dacă maşina rulează la viteză constantă, implicit la o turaţie constantă a motorului. În teorie este foarte simplu, camele sunt „date” la o parte, iar supapele celor doi cilindri sunt „dezactivate”. Trecerea de la funcţionare în patru cilindri la funcţionare în doi este „marcată” doar de un mesaj text pe display-ul central din bord. La prima vedere nu se simte absolut nimic şi nici nu se aude ceva în mod deosebit. Dar, dacă „privim” cu atenţie trecerile, se poate simţi o vibraţie foarte fină atunci când motorul funcţionează în doi cilindri, plus un zgomot, de asemenea la cote foarte reduse, specific motoarelor în doi cilindrii.

Partea cea mai frumoasă este atunci când pe dispay-ul central de pe bord este afişat un consum instant cu până la 2 litri mai puţin atunci când motorului funcţionează în doi cilindri. Consumul mediu pe care l-am înregistrat a fost în jurul valorii de 5,0 litri/100 km.

Maşina va fi disponibilă spre vânzare în Germania din luna februarie a acestui an şi va avea un preţ de bază de 16.950 euro. Cât va costa şi de când va fi disponibilă în România este o întrebare la care în acest moment nu avem un răspuns.

Meritul inginerilor, dar mai ales al design-erilor, este că au creat o maşină care nu se diferenţiază în mod deosebit de versiunea cu 3 uşi, reuşind să păstreze aceeaşi linie. Dimensional, versiunea în 5 uşi nu a crescut în lungime, maşina câştigând doar 6 milimetri în lăţime şi înălţime.

Dar cu toate acestea, cei responsabil de proiectul Audi A1 în 5 uşi, au reuşit să „strecoare” şi cel de-al doilea „rând” de uşi, astfel accesul pe bancheta din spate fiind, în mod evident, mult mai facil. Un avantaj clar apare atunci când vorbim despre tinerele mămici deoarece scaunul special pentru copii se poate monta fără probleme.

Tot la capitolul modificări vine şi linia plafonului care a fost uşor modificată în vederea măririi spaţiului la cap al celor de pe banchetă. Se poate observa cu uşurinţă că uşile din faţă au fost substanţial micşorate în lungime, iar montantul B a fost mutat cu 23 de cm în comparaţie cu versiunea în trei uşi. Contrar aşteptărilor, versiunea în cinci uşi a modelului A1 este doar cu 25 de kg mai grea decât versiunea în trei uşi, graţie utilizării unor materiale super „uşoare”.

În partea frontală se pot remarca luminile de zi care beneficiază de tehnologia LED. De asemenea tehnologia LED este utilizată şi pentru blocurile optice spate.Din punct de vedere al securităţii active maşina este dotată standard cu sistem de control al stabilităţii (ESP), care vine împreună cu un diferenţial cu alunecare limitată, ceea ce face ca maşina să prezinte un comportament rutier aproape neutru.

Din punct de vedere al securităţii pasive, maşina este echipată standard cu airbag-uri frontale, laterale şi airbag-uri cortină. Astfel, împreună cu sistemele de securitate activă, nivelul de „protecţie” oferit este suficient de ridicat.

La capitolul interior nu există diferenţe notabile faţă de versiunea în trei uşi. Calitatea materialelor creşte în mod evident odată cu nivelul de echipare al maşinii. Practic, vom regăsi aproximativ aceeaşi amplasare a butoanelor pe consola centrală, ergonomia fiind unul din punctele forte ale habitaclului.

Fiindcă vorbim despre o variantă în cinci uşi, care din punct de vedere dimensional nu prezintă diferenţe majore fata de cea cu 3 usi, trebuie să vedem ce înseamnă accesul în maşină, dar şi spaţiul pe care aceasta îl oferă pasagerilor din spate. În primul rând menţionăm că în ciuda reducerii dimensionale o portierei faţă, accesul este foarte facil. Pe de altă parte putem vorbi despre o îmbunătăţire majoră a accesului la locurile de pe banchetă, acest aspect fiind evident.

Dacă în partea frontală confortul dat de dimensiuni precum distanţa la cap sau la umeri este la cote înalte, în spate situaţia a suferit o îmbunătăţire în comparaţie cu versiunea în trei uşi. Totuşi, putem spune că pasagerii din spate nu îşi vor dorii să petreacă foarte mult timp pe banchetă. Distanţa pentru picioare este suficient de mică pentru a crea un disconfort major pasagerilor din spate în cazul unei călătorii mai lungi. Pe de altă parte, modificare liniei plafonului are un efect pozitiv asupra distanţei la cap, aceasta fiind un pic mai mare în comparaţie cu versiunea în trei uşi. Ca şi o primă concluzie a confortului pe locurile din spate, putem spune tare şi răspicat că Audi A1 Sportback este o maşină care se pretează mediului urban.



Comentarii
Inchide