Dualitate: noua Honda Civic 1.8 Executive Navi

Autor: Oraan Mărculescu acum 8 ani Test in premiera

Cine se aşează la volanului noului Civic va avea de ales între roşu şi verde: butonul roşu din dreapta volanului, pentru pornirea motorului, sau butonul verde ECON din stânga, pentru un condus economic. Mă rog, logica spune că prima oară oricum vei apăsa pe cel roşu, ca să dai viaţă propulsorului aspirat – dar butonul verde e aproape magic.

Până la magia verde, lăsaţi-mă să mă bucur de magia unui motor aspirat cu distribuţie i-VTEC şi căruia îi plac turaţiile înalte. E vorba de propulsorul de 1,8 litri, acelaşi de pe precedentul Civic, dar revizuit în multe puncte esenţiale. Puterea nu a crescut spectaculos: cei 142 CP plusează cu numai 2 CP faţă de generaţia precedentă, iar cuplul maxim rămâne acelaşi, de 174 Nm, obţinut la peste 4.000 rpm.

Pe hartie, motorul aspirat de 1,8 litri al lui Honda Civic nu uimeste, In practica, insa...

Permiteţi-mi să nu îi iau în seamă pe fanii motoarelor turbo, care vor spune despre japonezi că nu ţin pasul cu downsizingul şi moda. Civic-ul e o maşină nonconformistă – deci de ce s-ar conforma japonezii trendurilor în materie de motorizare? Nu e nevoie de aşa ceva, deoarece aspiratul de „numai” 142 CP face faţă cu brio cerinţelor.

În primul rând, uimeşte flexibilitatea motorului, care poate funcţiona fără probleme şi la turaţii foarte reduse, fără a protesta prin tremurături. Cutia de viteze are şase rapoarte bine alese, iar urcarea în ture este progresivă, lină şi fermă. Nu ca în cazul motoarelor turbo, unde cuplul se revarsă brusc la o anumită turaţie, iar acul ajunge mai mult sau mai puţin rapid în limitator.

Civicul este civilizat până pe la 4.000 rpm. Chiar curios de civilizat. După care se schimbă foarte rapid, dar nu într-un huligan, ci într-un tenor manierat, sonor şi foarte comunicativ. Peste 4.000 rpm, Civicul devine o maşină cu feeling sportiv, iar schimbarea treptelor este pur şi simplu un deliciu. Atenţie, nu vorbim de o sportivitate feroce – japonezii nici nu şi-au dorit aşa ceva.

... Civicul de 1,8 litri este exuberant, ii plac tuiratiile inalte si e foarte elastic

Mai degrabă Civicul de 1,8 litri l-aş descrie drept un atlet educat, care te gratulează cu o anumită fineţe în reacţii şi care reuşeşte să te ţină în priză tot timpul. Bravo pentru cutia de viteze: maşina nu protestează absolut deloc la retrogradarea din a 5-a în a 3-a la peste 100 km/h, ci se cabrează ca un cal nărăvaş, dar controlabil şi, într-o cavalcadă de „înalte”, te propulsează cu tenacitate înainte.

Sau în curbe, dacă eşti pe un traseu virajat. Unde Civicul ţine foarte bine trasa, iar efectul subvirator este ţinut în frâu excelent de electronică. Dar nu doar electronica e importantă: trenul de rulare şi suspensia au fost serios revizuite faţă de precedentul Civic şi aproape că nu-ţi vine să crezi că pe spate suspensia este semi-independentă.

Direcţia, chiar dacă are o servoasistare electrică destul de moale, mai pentru domnişoare, nu dezamăgeşte la capitolul precizie – doar la limită i se poate reproşa feedback-ul cam slab. De asemenea, frânarea se dovedeşte sigură de la viteze mari, dar, în utilizare intensivă, se simte fadingul, mai ales în viraje.

Cu acest Civic se poate menţine un tempo destul de ridicat pentru o compactă de până în 150 CP, fără a avea pretenţia de foarte multă sportivitate. Pentru majoritatea şoferilor, Civic-ul oferă un nivel foarte bun de control şi eficacitate, garnisit cu o ambianţă sonoră de apreciat în cazul acestui 1,8 aspirat.

In modul ECON, Honda Civic devine foarte economica

Însă aceste „ieşiri” sunt mai rare, pentru că, în general, Civicul e conceput foarte inteligent pentru utilizarea cotidiană. Caz în care îţi recomand să apeşi butonul verde ECON. Efectul vizibil imediat este apariţia iconiţei corespunzătoare în cadranul litrometrului. Ce nu se vede, dar se simte când apeşi acceleraţia, este intervenţia computerului central asupra funcţionării motorului, dar şi a climatizării automate.

Practic, în acest mod ECO, motorul funcţionează mai eficient la turaţii mai joase, iar indicatorul pentru momentul optim de schimbare a treptelor te pune să schimbi mai jos de 2.000 rpm, chiar şi sub 1.000 rpm. Este de-a dreptul incredibil cum se poate merge în treapta a 6-a la numai 1.000 rpm, cu 40 km/h! Mă rog, e de fapt normal pentru sistemul optimizat de distribuţie i-VTEC…

Dar plasarea „shift indicator” e greu de urmărit – la fel ca la concurenţi, este situat cam jos, în cadranul turometrului, aşa că trebuie să-ţi iei ochii de la trafic. Iar în aglomeraţie urbană, acest lucru nu e ok. Japonezii vin, însă, cu o găselniţă dezarmant de reuşită: indicaţiile colorate de pe displayul superior, care încadrează afişajul vitezometrului.

Butonul ECON si indicatiile colorate te dreseaza sa conduci economic

În mod normal, aceste indicaţii sunt albastre. La apăsarea butonului ECON, ele se modifică de la verde la albastru, în funcţie de cât de economic mergi – deci de cât de tare apeşi pedala de acceleraţie şi de momentul schimbării treptelor. În condiţiile în care se observă foarte uşor, fără a fi nevoie să îţi muţi privirea de la trafic.

În practică, am avut nevoie de circa 10 minute pentru a mă adapta la schimbarea la turaţii joase, efectele pozitive în cazul consumului urban fiind de-a dreptul uimitoare. Dacă, în mod normal, în stil mai agresiv şi fără a mă interesa economia, ci doar senzaţiile dinamice, am obţinut cam 10 litri/100 km, la adaptarea stilului conform indicaţiilor sistemului ECON am coborât la aproape 8 litri/100 km.

Adică o diferenţă de aproape 2 litri/100 km în regim urban! La care, evident, contribuie şi sistemul de oprire/pornire automată a motorului la semafoare. Dar modul ECON poate fi folosit şi pe autostradă, unde computerul de bord arată o diferenţă de circa 1 litru/100 km în condiţiile unei viteze de 130 km/h pe cruise control.

Honda Civic ofera si un foarte bun compromis intre stabilitate si confort

Şi, pentru ca tabloul să fie complet, suspensia mai e şi foarte confortabilă, mai ales pe gropile care apar cu nemiluita după această iarnă grea. În condiţiile în care zgomotele de lucru ale acesteia sunt foarte bine filtrate, cutia are o timonerie exactă şi uşor de manevrat, iar direcţia se dovedeşte uşoară, Civicul te face să simţi o serenitate curioasă, chiar şi în aglomeraţia cea mai nenorocită.

Aşadar, iată dualitatea lui Civic în domeniul dinamic: deşi e capabilă să-ţi ofere o doză de adrenalină mai mult decât satisfăcătoare, Honda Civic se dovedeşte şi foarte docilă şi, mai ales, economică, graţie „magicului” buton verde ECON. La care mai adăugăm un compromis excelent între confort şi stabilitate, precum şi o uşurinţă dezarmantă de manevrare, în toate situaţiile.

Dar cât de scumpă e noua Honda Civic? Vedem pe ultima pagină

Pagini: 1 2 3 4

Citește și...


Comentarii
Inchide