Fiat se află într-o ofensivă menită să schimbe imaginea mărcii, iar din acest plan “de luptă” face parte şi noul model Linea.

Fiat Linea Fiat Linea
Pentru o bună bucată de timp, după acel enigmatic moment din istoria României care s-a numit Revoluţia din ’89, Turcia a fost pămîntul făgăduinţei. Am învăţat “democraţia” îmbrăcaţi “turceşte” – şi poate de aceea am învăţat-o aşa cum se prezintă ea acum. La un moment dat, am încercat să refuzăm turcismele, dar exact în acel moment restul Europei şi nu numai au început să vadă în Turcia un tărîm al făgăduinţei.

Renault, Toyota, Hyundai… şi nu în ultimul rînd Fiat şi-au deschis facilităţi în arealul cărora produc automobile pentru restul lumii. Pînă de curînd, în Turcia, Fiat construia maşini cinstite, la un preţ bun, dar, dacă erau luate la bani mărunţi, acestea mai lăsau de dorit pe alocuri. Acum, grupul produce şi Linea, tradus în limba română prin Fiat Grande Punto cu porbagaj sau prin modelul în trei volume din gama Grade Punto.

Lansarea mondială a noului Fiat Linea a fost găzduită de Turcia, teoretic ceva firesc. Am pomenit de acest fapt pentru că, din cîte îmi aduc aminte, nu am mai asistat la o lansare la care maşinile să nu aibă numere de înmatriculare. În număr de aproximativ 300, automobilele aveau în loc de plăcuţele de înmatriculare nişte elegante plastice pe care era scris numele maşinii, lucru pe care îl puteţi remarca în imagini. Trebuie să fiu corect şi să spun că numerele reale se aflau în portbagajul maşinii, dar mă întreb cît a costat această mică extravaganţă – de efect, recunosc.

La conferinţa de presă premergătoare drive testului, am aflat şi preţul de bază al modelului pentru România, 12.555 de euro, incluzînd taxele. Iniţial, cînd am văzut fotografiile-spion cu modelul aflat în probe, m-am gîndit că va fi un hatchback cu portbagaj, un fel de struţocămilă, asemenea altor cîteva modele care rulează pe străzile noastre.

La faţa locului, am descoperit însă o berlină ce face parte în mod evident din familia Grande Punto, dar are propria identitate. Partea frontală este aproape la fel cu cea a hatchback-ului, grupurile optice afişînd aceeaşi formă, dar cu design diferit. Grila frontală, care se continuă şi în partea de jos, pe spoiler, este acum cromată. Mai sînt prezente, în funcţie de nivelul de echipare, anumite elemente cromate menite să crească prestanţa modelului, dar personal nu sînt de acord cu ele, găsindu-le inspirate din bazarul turcesc.

Designerii italieni au recurs în schimb la o soluţie elegantă atunci cînd au transformat hatchback-ul sportiv într-o berlină de familie. Linia laterală nu deranjează, în zona spate fiind prezent şi al treilea geam lateral, care o certifică oarecum pe Linea drept o berlină veritabilă. Linia portbagajului, înaltă, este elegantă, decupajul acestuia aducînd însă aminte de Megane Sedan. Şi lămpile spate îmi lasă impresia că le-am mai văzut undeva, poate la Mitsubishi Lancer.

Interiorul a rămas în proporţie de 99,99% neschimabat în raport cu al lui Grande Punto, ceea ce nu este rău. Singura modificare este micul spaţiu de depozitare apărut pe consola centrală, deasupra gurilor de ventilaţie – spaţiu extrem de util pentru depozitarea unui telefon. În schimb, materialele utilizate par ceva mai ieftine, fapt totuşi nederanjant. Poziţia la volan a rămas neschimbată, adică bună, vizibilitatea înregistrînd un plus în spate, graţie lunetei mai generoase.

Am rămas plăcut impresionat de versiunea 1.4 Tjet, care dezvoltă 120 CP la 5.000 rpm şi 2036 Nm la 1.750 rpm. Propulsorul urcă surprinzător de plăcut în ture şi trage bine. Display-ul de pe bord, pe care poţi urmări încărcarea turbinei, este un gadget util şi de efect. Nu am mai regăsit aceeaşi cutie precisă şi plăcută în utilizare ca la Grande Punto, dar îmi rezerv dreptul de a da un verdict după sosirea modelului în România, pentru că modelele testate în Turcia erau de preserie. Prin urmare, îmbunătăţiri mai pot apărea.

Plăcute sînt frânele de la Linea şi stabilitatea pe traiectorie în cazul unei frînări de urgenţă. La un condus ceva mai sportiv, nu am observat vreo descărcare a spatelui pe frînare care să conducă la supravirare. Fenomenul apare numai atunci cînd se exagerează şi este uşor de controlat. Suspensia e dedicată confortului, la rulări în viteză pe drumuri vălurite sau pe viraje abordate rapid caroseria înclinîndu-se în limite decente. La prima vedere, Fiat Linea pare o maşină mai mult decît corectă, venind în dotarea-standard cu sistemul Blue&Me, care permite un trai mult mai decent şi plăcut la bord. El poate citi chiar SMS-urile primite pe telefon.

În două-trei luni, pe plaiurile româneşti va debarca Linea. Ne va cuceri Turcia (şi) de data asta?
Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.