Ford Focus RS – Dinamică şi Buget

Autor: Andrei Nan 28 aug. 2009 Test in premiera

VEZI AICI TOATE EPISOADELE TESTULUI ÎN PREMIERĂ CU FORD FOCUS RS

Bestial in regim hardcoreDacă până acum am ajuns la concluzia că Ford Focus RS este o sportivă excelentă, este cazul să depăşim barierele. Ceea ce înseamnă abordarea unui stil racing – însă, atenţie, în acest caz Focus RS devine o bombă cu ceas, necesitând cunoştinţe de pilotaj clar peste medie.

Într-un stil racing, se observă aportul diferenţialului autoblocant Torsen, dar şi modificările suspensiei faţă, unde inginerii au utilizat soluţia "RevoKnuckle", în care suspensia McPherson faţă are pivotul separat. Acest lucru permite axei pivotului să cadă cât mai aproape de centrul de rotire al pneului, fapt care contribuie la precizia lui Focus RS în viraje. Mai trebuie remarcat şi că suspensia faţă este coborâtă cu 20 mm faţă de un Focus normal, iar bara stabilizatoare areun diametru de 24 mm.

Lucruri care, într-un tempo drăcesc, fac din Focus RS o maşină foarte manevrabilă în viraje. Dar până la un punct. Iar acest punct sensibil îl reprezintă suspensia spate, preluată de la modelul Focus de serie. În regim normal şi sportiv, suspensia spate face faţă cu brio solicitărilor în viraje. Însă, o dată depăşită limita, descărcarea punţii spate, mai ales pe o succesiune de viraje rapide, are efecte imediate asupra traiectoriei maşinii, riscul ca spatele să plece crescând.

Solutie RevoKnuckleEste adevărat, pentru un virtuoz al virajelor acest lucru duce la derapaje controlate de toată frumuseţea. Dar, pentru majoritatea covârşitoare a şoferilor, acest lucru devine periculos, fiind total neindicat să deconectezi sistemul de control al stabilităţii. Aici, practic, Focus RS demonstrează încă o dată că este un utilaj care se adresează, în primul rând, cunoscătorilor având cunoştinţe serioase de pilotaj.

Tot în regim supersportiv se remarcă un fading ceva mai pronunţat al frânelor, în ciuda faptului că discurile de frână au 336×30 mm în faţă şi 302×11 mm în spate. Poate că adoptarea unor etriere cu mai multe pistonaşe ar mai rezolva problema, din punctul de vedere al unui racer cu experienţă. Din fericire, eficienţa sistemului de frânare, chiar şi torturat, rămâne la cote mai mult decât acceptabile.

Stabil la viteze mariÎn cazul rulării cu viteze de ordinul a 200 km/h (pe autostradă, de exemplu), coeficientul aerodinamic al maşinii nu este neapărat unul favorabil, în principal datorită grilei de aerisire de mari dimensiuni din spoiler. Totuşi, inginerii Ford au reuşit să-i confere lui Focus RS o apăsare mai mare pe puntea faţă, în timp ce eleronul şi difuzorul spate îi conferă maşinii o bună stabilitate, chiar şi în cazul vântului lateral.

Mai apare o întrebare: de ce Focus RS nu a fost echipat cu tracţiune integrală? Lucru care ar fi rezolvat cu brio posibilitatea pierderii aderenţei pe puntea spate, în virajele luate la limită. Inginerii Ford susţin că masa ar fi crescut, ceea ce ar fi dus la performanţe mai reduse şi un consum mai mare.

În ce priveşte al doilea aspect, nu credem că ar fi contat un litru în plus peste consumul mediu teoretic de 9,4 litri/100 km, care, în realitate, este undeva peste 13 litri/100 km. Oricum, masa maşinii este de aproape 1.500 kg, aşa încât raportul de 4,91 kg/CP nu s-ar fi modificat dramatic.

305 CP si 440 NmCât despre performanţe, motorul turbo de pe Focus RS este o uzină de încredere. Este, practic, un upgrade al propulsorului cu 5 cilindri de pe Focus ST, presiunea în turbină fiind de două ori mai mare. Şi cutia de viteze este aceeaşi de la Focus ST, cu o etajare excelentă, care permite obţinerea unui timp foarte bun pentru atingerea a 100 km/h de pe loc: doar 5,9 secunde.

Ceea ce face diferenţa între condusul sportiv şi pilotaj este cuplul motor: cei 440 Nm se obţin pe o plajă între 2.500 şi 4.500 rpm, adică acel interval în care un pilot utilizează intensiv treptele a II-a, a III-a şi a IV-a pe un traseu virajat.

Cât despre evacuări, nu este suficient doar să duci acul turometrului pe roşu – este adevărat, şi atunci poţi întoarce destule capete, dar, după 3 secunde la 7.000 rpm, limitatorul electronic îţi "taie macaroana" până la 6.500 rpm, limita pentru puterea maximă de 305 CP. Sistemul catalitic este de tip sport, fiind conceput pentru a reduce cât mai mult frecările şi presiunea din evacuare – iar concertul cel mai elocvent se obţine într-o tură în forţă pe viraje, cu schimbări cât mai dese de viteze.

În concluzie, Focus RS este o maşină foarte bună pentru a merge foarte tare, în regim de racing. Însă este recomandabil să fie pilotat la acest nivel doar de către cunoscători.

Deci, cât de mult merită noul Ford Focus RS?

Pagini: 1 2 3

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide