Honda Insight – test în Spania

Autor: Constantin Ciobanu 23 ian. 2009 Test in premiera

Se conduce normalA fi la volanul lui Honda Insight este o experienţă ca oricare alta cu un vehicul cu o cutie automată. Nu trebuie să înveţi de la zero să conduci.

Sistemul hibrid de pe Honda Insight este de tip IMA (Integrated Motor Assist) şi este un sistem în serie. Avem un propulsor de 1.339 cmc care dezvoltă 88 CP şi 121 Nm şi un motor electric, care oferă 14 CP şi un cuplu de 78,5 Nm. Bateriile se încarcă folosind energia recuperată pe perioada de frânare.

Maşina poate funcţiona în rare ocazii doar electric, lucru testat cu Civic Hybrid, care utilizează acelaşi sistem – cu acest model am reuşit în Bucureşti un consum mediu de 3,5 litri/100 km, dar nu pot vorbi despre condus, ci despre un fel de deplasare.

Inisght - sistemul hibrid IMAÎn rest, motorul electric are rolul de a ajuta propulsorul pe benzină în anumite momente, cum ar fi urcarea unor pante pentru a nu ridica consumul de carburant. În cazul opririi la semafor, motorul este oprit, dar poate porni automat în orice moment în care electronica îi dictează acest lucru sau eventual la ridicarea piciorului de pe pedala de frână.

Cutia automată este de tip CVT şi este folosit un ambreiaj multidisc umed. Constructorul declară un consum mediu de 4,4 litri/100 km – în prima zi a testului din Valencia, pe o rută de 85 km care a inclus atât autostradă, cât şi traseu urban, am obţinut un consum mediu de 5 litri/100 km. Nu pot spune că este relevant, deoarece valoarea consumului mediu avea o tendinţă descrescătoare, prin urmare valoarea de 4,4 litri/100 km poate fi atinsă, dar trebuie să fii extrem de relaxat.

Indicatoare intuitive si interesantePe bord este şi un buton verde care, o dată apăsat, activează modul ECO, mod care schimbă răspunsul la apăsarea pedalei de acceleraţie, o face mai puţin sensibilă la micile variaţii de presiune ale piciorului pentru a nu solicita inutil propulsorul în cazul rulării la viteze constante.

Distractiv modul în care este cuantificată economia realizată: pe display-ul central încep să răsară frunzuliţe într-o primă fază, pentru ca apoi acestea să se transforme în nişte copăcei care înfloresc. Există şi un revers al medaliei: în cazul unui condus sportiv, răsar frunzuliţe şi copăcei ofiliţi.

Oricum, Honda Insight nu se vrea o maşină sport, ci una liniştită, pentru familie. O consider ideală pentru zonele rurale, acolo unde viteza maximă variază între 50 km/h în localiate şi 90 în afară. În astfel de zone, unde aglomeraţia nu prea există, Insight poate fi o valoare adăugată vieţii de zi cu zi.

Iar, în condiţiile în care maşina va fi mai ieftină decât Civic Hybrid (care în România costă 22.586 euro cu TVA inclus), cred că Honda Insight are o şansă, şi asta pentru că este o maşină în adevăratul sens al cuvântului – ţinută de drum bună, spaţiu interior generos, volum al portbagajului decent pentru nevoile unei familii, consum care depinde de temperamentul fiecăruia.

Date esenţiale
  • Propulsie hibridă: motor pe benzină 1.3 SOHC i-VTEC, 4 în linie aspirat, 1.339 cmc, 88 CP/5.800 rpm, 121 Nm/4.500 rpm; motor electric 14 CP/1.500 rpm, 78,5 Nm/1.000 rpm
  • Transmisie: tracţiune faţă, cutie CVT cu 7 rapoarte
  • Dimensiuni: Lxlxh 4.395 x 1.695 x 1.425 mm, ampatament 2.545 mm, masă proprie 1.204 kg
  • Performanţe: 0-100 km/h în12,6 sec.; viteză maximă 186 km/h
  • Consum mediu: 4,4 litri/100 km; emisii CO2: 101 g/km
  • Preţ: necomunicat

 

Noua Honda InsightÎn România, suntem depăşiţi din punct de vedere al infrastructurii şi sufocaţi de numărul de maşini din aglomeraţiile urbane. Aşa ajungem la concluzia că maşinile hibride nu prea îşi au rostul pe la noi, nu sunt condiţii de exploatare care să le permită evidenţierea potenţialului, şi anume un consum redus de combustibil şi emisii CO2 reduse.

Pe alte meleaguri, lucrurile stau puţin mai mult altfel. Deşi, la prima vedere, o maşină hibridă poate fi percepută ca un moft şi, în acelaşi timp, ca o găselniţă de marketing pentru un producător, realitatea este uşor diferită.

Nu iubesc ideea de hibrid, vreau putere, zgomot, cauciucuri arse, derapaje, dar, în acelaşi timp, trebuie să recunosc că nu prea am mai văzut zăpadă de ceva vreme, îmi este dor de troienele din copilărie. Vara deja pot prăji un ou pe capota maşinii dacă am uitat-o în soare, nopţile de vară sunt adevărate coşmaruri din cauza căldurii. Prin urmare, asta e, trebuie să mă resemnez, să accept ideea că trebuie făcut ceva pentru a mai putea respira decent nu numai eu, cât mai ales copiii şi nepoţii mei.

Sper ca fiului meu să îi pot arăta zăpadă, prin urmare Honda Insight nu este un moft, este ceva firesc aşa cum ne spălăm dimineaţa pe ochi.

Honda are istoric verdeÎnainte de a vorbi despre noul hibrid Honda Insight, aş dori să trec succint în revistă demersurile producătorului nipon pentru a face lumea mai verde. Şi, paradoxal, aceste demersuri încep din 1972, moment în care Honda a lansat motorul CVCC – primul motor pe benzină cu nivel redus de emisii. În 1986, Honda CR-X devine primul automobil de serie cu propulsor în patru cilindri care coboară consumul sub 5,6 litri/100 km.

Type Dream câştigă în 1993 "World Solar Challenge", fiind un model alimentat cu energie solară. În 2006, Honda a câştigat din nou aceeaşi competiţie, cu o evoluţie a modelului din ’93. În 1997, Honda începe comercializarea primului vehicul electric, EV Plus, ce poate transporta patru persoane pe o distanţă de aproximativ 220 km cu o singură încărcare. În acelaşi an este lansat Civic GX, model al cărui propulsor era alimentat cu gaze naturale – devine la nivel mondial cel mai curat vehicul cu combustie internă.

În 1999, Honda lansează prima generaţie Insight, un hibrid (benzină-electric) cu un consum mediu de 3,4 litri/100 km şi emisii CO2 de doar 80 g/km de dioxid de carbon. Au fost comercializate 17.000 unităţi, dintre care aproximativ 13.000 în America şi Canada. Apoi lucrurile încep uşor să se precipite, în 2003 este lansat Civic IMA hibrid cu emisii CO2 de 116 g/100 km, iar în 2006 noul Civic Hybrid cu un consum de 4,6 litri/100 km şi emisii CO2 de 109 g/km.

Tot acum trei ani sunt lansate versiuni de Civic şi Fit capabile să funcţioneze în proporţie de 100% cu un derivat de bioetanol. Din 2008 începe producţia lui Honda FCX Clarity, alimentat cu hidrogen şi ale cărui emsii poluante sunt, practic, zero. Modelul este comercializat doar în America şi este mai mult un experiment pentru că Honda suportă marea majoritate a preţului automobilului.

Anul acesta Honda pronunţă din nou Insight. Merită să-l pronunţăm şi noi?

Pagini: 1 2

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide