Mitsubishi Outlander

Autor: Alexandru Banu acum 13 ani Test in premiera

Acum, Mitsubishi vine cu un ingredient-minune ca să îmbunătăţească situaţia: noul agregat diesel cu patru cilindri în linie, de origine PSA. Cu o cilindree de 2,2 litri, propulsorul beneficiază de cele mai noi tehnologii în domeniu (injecţie directă, commonrail de generaţia a treia, turbină cu geometrie variabilă, respectiv filtru de particule standard), crescînd ştacheta concursului de înarmare la 156 CP şi 380 Nm.

Combustibilul pulverizat la 1.600 de bari generează o ardere foarte omogenă, fapt ce a îmbunătăţit net rafinamentul în funcţionare, dar şi caracteristica de cuplu. Tot cu aportul unei cutii de viteze manuală, cu şase rapoarte, Outlander 2.2 DI-D se simte mai sprinţar la orice regim de turaţie faţă de TDI-ul german, în timp ce mîrîitul epileptic de tractor a fost înlocuit de un murmur înfundat, de-a dreptul macho, dar fără a fi ostentativ.

Acceleraţia 0-100 km/h este ajutată şi de turbina cu geometrie variabilă, 9,9 secunde fiind un timp bun pentru o maşină de aproape 2 tone. Urcările sinuoase de pe dealurile scoţiene au fost dovedite fără probleme, Outlander comportîndu-se aproape ca o limuzină de clasă medie. Direcţia este destul de exactă, treptele sînt excelent etajate şi uşor de accesat graţie timoneriei de o precizie rară, iar frînele par să facă abstracţie de greutatea totală. Ruliul moderat şi caracterul mai mult neutru decît subvirator recomandă şi mai mult SUV-ul japonez, care le va face, cu siguranţă, zile fripte concurenţilor principali.

În paralel, Mitsubishi a mai prezentat şi o nouă motorizare pe benzină, de 2,4 litri, capabilă de 170 CP şi 232 Nm. Nouă este şi cutia cu variaţie continuă (CVT) care poate fi asociată acestei motorizări, dar, din păcate, în afară de aceste detalii seci, nu vă pot furniza alte informaţii, versiunile Otto fiind monopolizate, de-a lungul celor două zile de teste, de către colegii polonezi.

Dar nici nu contează, pentru că 2.2 DI-D este, fără doar şi poate, cea mai bună motorizare pentru Outlander, una care repoziţionează radical (spre bine, fireşte) SUV-ul cu cele trei diamante. Caption: Deşi unele materiale sînt încă doar medii, calitatea finisării şi variabilitatea interiorului ating, totuşi, cele mai înalte cote.

Fişă tehnică Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Intense⁄

Preţ de bază (DDP): 34.286 euro
Preţ model testat (DDP): 34.286 euro
Motor: 2.179cmc L4 turbo diesel 156CP @ 4.000RPM 380Nm @ 2.000RPM
Transmisie: 4×4 neperm., man. 6 trepte
Dimensiuni (L/l/h): 4.64/1.80/1.68
Ampatament: 2.67m
Portbagaj: 218/774-882/1.691litri
Rezervor: 60litri
Pneuri: 225/55 R18
Performanţe: vit. max. 200km/h acc. 0-100km/h 9.9sec
Consum mediu: 7.3 l/100km

Outlander, chiar dacă n-a ieşit cîştigător în comparativul ProMotor cu 5 SUV-uri (alături de Land Rover Freelander, Honda CR-V, Chevy Captiva şi Hyundai Santa Fe), a punctat foarte bine la cele două capitole pe care le-am considerat esenţiale: comportamentul on, respectiv cel off-road.

La primul s-a clasat după CR-V şi Freelander doar din cauza propulsorului diesel de origine VW, cam zgomotos şi slab la turaţii mici. Odată tăvălit prin noroaiele îngheţate, SUV-ul nipon a făcut cinste şcolii pe care a reprezentat-o, demonstrînd, încă o dată, că puzderia de trofee Dakar au fost cîştigate pe merit. OK, n-a triumfat nici aici – Freelander fiind un pic mai bun –, dar un lucru este cert: Outlander a reprezentat o cale de mijloc foarte solidă.

Lansat prima oară în Japonia (octombrie 2005), 4×4-ul asiatic a marcat începutul unei noi ere, prin prisma faptului că a fost, la acea dată, prima platformă globală Mitsubishi. Dar acest lucru nu reprezintă un extraordinar merit dacă maşina nu se vinde, iar la acest capitol oficialii mărcii au vrut să fie foarte bine înţeleşi: Outlander este un mare succes.

Se pare că planul original de 113.000 de unităţi pe an a fost depăşit într-o clipită, noua ţintă fiind poziţionată considerabil mai sus, la 180.000 de bucăţi. Reuşita este cu atît mai importantă cu cît 70% din vînzările totale au fost reprezentate de nivelurile superioare de echipare, ceea ce înseamnă că marja de profit este considerabilă.

Cum stăteam tolănit în fotoliul din sala de conferinţe, apreciam faptul că partea de PR pur a prezentării s-a axat pe cifre concrete în locul unor ode, puţin zis enervante, despre calităţi nebănuite nici chiar de către cei mai mari moguli din jurnalismul mondial. Chiar mă bucuram la auzul succesului repurtat de japonezi, pentru că regretam momentul cînd, iniţial, desconsiderasem această maşină, iar ulterior descoperisem că-i mult mai bună decît credeam.

Deci părerea mea nedreaptă fusese infirmată de realitate, dar mici neajunsuri tot mai umbreau un verdict pozitiv dat din toată inima. Mărul discordiei era, fără tăgadă, motorizarea diesel de 2 litri, care nu se putea bate cu cele mai bune din clasă atunci cînd venea vorba de rafinament, caracteristică de cuplu sau putere. Apoi interiorul, deşi interesant desenat şi bine finisat, pica examenul din cauza plasticelor mult prea tari, dar mai ales fade ca prezenţă vizuală.

Situaţia nu era contrabalansată nici măcar de variabilitatea excelentă, dată de faptul că – pe lîngă că se rabata (volumul mişcîndu-se între 218 şi 1.691 de litri, cu un punct intermediar de 774 sau 882 litri, în funcţie de configuraţie: cu 5 sau 7 locuri) – bancheta putea fi înclinată la diferite unghiuri, confortul pasagerilor fiind de zile mari. Un pic slab şi nerafinat, plus uşor ieftin în anumite detalii, Outlander nu era cel mai cel, dar valorile sale, se pare, au convins.



Comentarii
Inchide