Nissan GT-R

Autor: Andrei Nan acum 12 ani Test in premiera

Tabloul de bord este foarte simplu, dar stilizarea la nivel de detalii este impresionantă. Pentru că tot vorbim despre stilizare, materiale şi alte lucruri care te vor atinge sau pe care le vei atinge, trebuie să recunosc că am văzut şi maşini mai reuşite decât GT-R. Materialele sunt bune, foarte bune pe alocuri, dar mai există scăpări de calitate – parcă pentru a-ţi aminti că noul tău supercar nu costă 200.000 de euro.

Probabil cea mai lăudată caracteristică a interiorului, displayul central cu meniuri concepute de Polyphony Digital, care a creat jocul GranTurismo, îţi va lua minţile cu toate informaţiile pe care ţi le va pune la dispoziţie, dar este inutilă. Asta pentru că orice om cu capul pe umeri va pilota maşina asta aşa cum ştie şi cum poate el mai bine şi nu va sta cu ochii într-un monitor pentru a vedea câtă presiune e în turbină atunci când eşti în treapta a treia la 5.750 RPM. Serios, dacă vrei să scapi cu viaţă, lasă monitorul pentru statul la semafor.

Scaunele lui GT-R sunt absolut groaznice. Nu înţeleg ce s-a întâmplat. Susţinerea laterală este insuficientă şi dacă stai în dreapta în regim de rulare pe circuit, sari la propriu din scaun la viraje. Nici la volan nu este foarte bine, dar măcar aici ai de ce să te ţii. Legat de spaţiu, GT-R are patru locuri doar dacă eşti japonez. Iar cei pe care îi transporţi sunt şi ei tot japonezi. Dacă o persoană de 1,80 metri înălţime ia loc în poziţie corectă la volan, spătarul scaunului va fi lipit de şezutul banchetei din spate şi adio spaţiu.

Oricum, uită tot ce am spus până acum, găseşte cumva un GT-R şi porneşte-l! Aşa sună o maşină de curse. Totul este metalic, hardcore, sună a motor, iar evacuarea nu aruncă nici un strop de sunet artificial. Dacă mai durează până ajungi lângă un GT-R, du-te la FIA GT. GT-R sună ca o maşină de acolo. Imediat după 4.000 RPM, sunetul este dominat de turbine şi începi să îţi pierzi minţile. Maşina accelerează liniar, extrem de puternic dar fără explozie precum un STi de acum 5 ani.

Fără să îţi dai seama ai 200 km/h şi trebuie să frânezi. Sistemul de frânare conceput special de Brembo este fabulos şi, împreună cu anvelopele Bridgestone, frânează maşina incredibil. ABS-ul pare să nu existe, pentru că nu intră niciodată în funcţiune. Magia vine din cât de uşor se conduce bestia. Parcă te-ai afla într-un Clio Sport, nu într-o maşină de 1.740 kg. Direcţia este extrem de precisă, iar sistemul de tracţiune integrală te scoate din multe. Forţa de tracţiune este impresionantă şi, dacă greşeşti intrând într-un viraj cu o treaptă prea mică, GT-R va supravira uşor. Nu te panica, contrabrachează lin şi lipeşte acceleraţia în podea. Vei înainta cu o putere şi o uşurinţă remarcabile, fără a mai avea parte de evenimente neplăcute.

Am condus maşina puţin şi doar pe circuit, în regim de circuit. Nu pot spune cât de confortabilă este pe drumurile publice, dar pot să-ţi spun că nu am condus niciodată ceva atât de manevrabil şi plin de putere ca ea. Se spune că este chiar mortală, dacă de exemplu intri inconştient de tare într-un viraj. Va subvira puternic şi apoi va supravira. Dar, dacă respecţi regulile pilotajului, maşina asta este fabuloasă.

în România, importatorul va aduce oficial GT-R din martie anul viitor şi se pare că deja Nissan lucrează la îmbunătăţiri dinamice pentru versiunile europene, dar dacă eşti OK cu o versiune americană, poţi apela la Premium Brands. Cu livrare în decembrie-ianuarie, cel mai dotat GT-R costă 90.000 de euro cu tot cu TVA, preţ care include o garanţie de 24 de luni în limita a 100.000 de km. Cu livrare în 3 luni, preţul este de 130.000 de euro, pentru că deja e isterie în SUA şi totul funcţionează pe bază de licitaţie. Cam cât ai fi dispus să licitezi pentru putere?!

Este dimineaţă şi e mult prea devreme pentru a încerca să-mi explic ce dracului am aşteptat atât de mult pentru a scrie articolul ăsta. De obicei totul începe prin a răsfoi acea mapă plictisitoare de presă de unde aflu cele mai utile informaţii pentru cei care, în loc să caute sentimentele din spatele volanului, se îneacă în date tehnice. Tehnic vorbind, o maşină te poate face să te îneci doar dacă îi ceri acest lucru. Încearcă să bei un suc acidulat şi apasă brusc acceleraţia la podea.

Manâncă un sandwich şi în timpul ăsta depăşeşte un tir cu treapta a şasea pe un drum virajat. Ouch. O să te super-îneci. Apropo de “super-îneci”, am observat că în drumul nostru către distrugerea completă a limbii române, mai nou se folosesc expresiile cu “super-bla-bla”. De la deja învechitul “super-tare” la “super-plictisit”, “super-haos”, “super-mâncat” până la tot ceea ce este legat de corp, mediu înconjurător, familie, viaţă, evenimente, trăiri – totul primeşte un “super” înainte.

Chiar şi “super-înecat”. Pentru cei care până acum nu ştiau ce este de fapt, cum se pronunţă, cu ce se mănâncă şi cum se conduce, Nissan a creat acel “super-car” care te poate “super-îneca” dacă la volanul lui faci altceva decât a fost el învăţat să facă. Să fie condus. Nissan GT-R. Tuşesc, mă lovesc puternic peste spate şi continuăm.

Maşina asta este “wow”. Şi caracterizarea începe să fie valabilă atunci când vezi maşina live, stai lângă ea, te roteşti în jurul ei, atingi caroseria în locurile în care ţi se pare că ar fi teoretic imposibil ca o bucată de aluminiu să ia formele respective şi toate acestea ştiind că în Europa deja s-au comandat 1.500 de unităţi. Sau că aşa arată maşina de stradă care a coborât sub 7 minute 30 pentru un tur de circuit la Nurburgring. Hm, ţi se pare aiurea că maşina la care tocmai te holbezi are volan pe dreapta?! Revino-ţi! 950 de unităţi din cele 1.500 au fost comandate în Anglia.

Toţi cei care şi-o vor cumpăra vor avea, înainte de toate, acea maşină care îţi provoacă fiori în fiecare dimineaţă când o priveşti şi îţi şopteşti: “Deci cam cum arată maşina MEA…”. Proporţional vorbind, GT-R este o maşină mare, dar designul cu linii ascuţite disimulează foarte bine dimensiunile, care le depăşesc pe cele ale unui 911 Turbo. GT-R este o maşină mare. Dar este foarte joasă, are jante pe 19 inci, anvelope furate parcă de pe o maşină de FIA GT, e lată şi scundă. Arată de parcă stă încordată şi dacă o atingi se va năpusti într-o direcţie pe care i-o indici. Orice direcţie. Numai să plece odată de pe loc.

Ideea de “arată ca şi cum ar merge chiar dacă staţionează” este aici doar o replică fără sens. Atunci când stă, GT-R arată de parcă ar fi “prinsă” în podea prin intermediul roţilor, emană o tensiune ce te face să-ţi încordezi toate simţurile şi să începi să înţelegi că, odată urcat la volan, nu ai de-a face cu un 350Z mai mare. Nu, nu, maşina asta este mult mai mult decât atât. Interiorul transmite şi el acelaşi sentiment de tensiune care te va fixa în scaun în timp ce te holbezi la el – un interior pe cât de simplu, pe atât de eficient-ergonomic.

Strict pe partea ergonomică, singurele butoane care vor trebui acţionate şi te vor interesa din tot interiorul sunt cele trei comutatoare pentru setarea amortizoarelor, a cutiei de viteze şi a sistemului electronic de control al stabilităţii. Sunt amplasate pe consola centrală orientată către şofer şi nu ai cum să le ratezi. Un mic sfat: dacă vrei să-ţi demonstrezi că eşti în stare de 0-100 km/h în 3,7 secunde, apasă primele două comutatoare în sus şi pe al treilea în jos şi eşti gata pentru “launch control”. Apeşi frâna puternic şi accelerezi. Turaţia va fi păstrată constant, la nivelul de la care maşina va pleca în forţă. Auch. Mami. Toate testele au demonstrat că oricine poate scoate 3,5 secunde de la 0 la 100 km/h cu maşina asta.

Citește și...
Tags:


Comentarii
Inchide