Porsche 911 GT3 RS

Autor: Andrei Nan acum 13 ani Test in premiera

Mai impresionant sună însă cifrele pentru acceleraţia 0-160km/h: doar 8,5 secunde, şi pentru viteza maximă: 310 km/h! Cutia de viteze mai precisă decît bisturiul unui chirurg, direcţia sigură şi foarte dură, ca şi pedalele de ambreiaj spun totul despre spiritul sportiv al acestui model. Cu un motor care scoate pe ţevile de evacuare sunete mai înfiorătoare decît cele ieşite din coşurile iadului, GT3 RS este genul de maşină care te poate speria de la mare distanţă atunci cînd acul turometrului tremură pînă spre 8.400 de ture. Deşi afişează o agresivitate debordantă, maşina poate fi stăpînită destul de uşor, aici dovedindu-se hotărîtoare experienţa de 40 de ani a seriei 911 şi a inginerilor de la Porsche, care ştiu că nu toţi clienţii lor sînt mari piloţi.

O adevărată maşină de curse, dar care se arată capabilă să fie condusă şi pe şosea, în traficul cotidian, GT3 RS îşi dovedeşte caracterul nu doar în mişcare, ci şi atunci cînd stă pe loc. Cu scaune Recaro tipice maşinilor sport,scaune care te acoperă perfect (lucru esenţial în abordarea virajelor), cu un roll cage impresionant, care anulează cele două scaune minuscule din spate şi care se vede prin hayon, cu un volan masiv şi un interior spartan (fără gadgeturi, fără aer condiţionat), GT3 RS nu îţi oferă confort, ci senzaţii şi adrenalină.

Poate şi din cauza infuziei de adrenalină nu am cum să vă povestesc despre sistemul audio, neavînd nici măcar timp să-l pornim. Şi nici nu cred că e o problemă, pentru că nu sînt mulţi cei care vor să alerge pe autostradă cu peste 250 km/h în ritmuri de hip-hop. RS-ul, ca şi GT3-ul simplu, vine dotat cu sistemul PASM. Dacă în mod normal suspensiile sînt ceva mai moi, odată apăsat un mic buton, maşina se transformă, asemenea calului lui Prîslea, într-un armăsar de curse. Perfect pentru pistă, nu şi pentru şoselele normale, unde orice groapă mică îţi va scoate plombele din gură.

Un alt buton cu care şoferul de GT3 RS ar trebui să se împrietenească este ”Sport”. Şi acesta are rol de jăratic, mărind cuplul, punînd stăpînire pe sistemul de control al tracţiunii şi modificînd zgomotele produse de evacuare.

În concluzie, 911 GT3 RS este una dintre cele mai exclusiviste maşini sport, o bestie de 133.000 de euro pe care nu şi-o vor permite mulţi. Şi nu pentru că nu ar avea bani, ci pentru că, la o sumă cu 20.000 de euro mai mică, poţi avea un model aproape la fel de performant: 911 GT3. Aşadar, faţă de GT3, RS-ul are performanţe foarte puţin sporite, însă priviţi la poze: dacă din imagini arată extraordinar, vă daţi seama cum e la volan?

Lîngă Stuttgart, la Zuffenhausen, maşinile Porsche sînt la fel de dese precum Loganurile la Mioveni. Aşa că, dacă te afli în zonă la volanul unui 911, ai toate şansele să treci neobservat. Dacă, însă, 911-le tău este un GT3 RS, atunci s-a zis cu liniştea. Te vor claxona camionagiii, copiii îţi vor face cu mîna, fetele vor zîmbi şăgalnic, iar bărbaţii se vor uita la tine cu invidie.

De un portocaliu intens, cu un eleron mare cît fundul Tamarei Buciuceanu, cu un lateral dominat de un abţibild uriaş cu ”GT3 RS”, nou-venitul în tabăra 911 este o adevărată apariţie. Model destinat în special alergatului pe circuit, GT3 RS este versiunea dopată a ”banalului” GT3, o versiune adresată pasionaţilor hardcore, care se presupune că au în garaj măcar un 911 Turbo pentru traficul de zi cu zi. Noi însă nu am testat maşina pe circuit, ci chiar pe stradă şi autostradă – o escapadă mai plină de adrenalină decît orice aventură pe o pistă de F1.

Numai în trafic, depăşind un camion sau frînînd la o trecere de pietoni, poţi afla în condiţii maxime de stres de ce e în stare o maşină. Şi GT3-ul RS poate mult, dovedind din plin o sumedenie de calităţi. Frînele cu discuri uriaşe de 350 de milimetri, din carbon, te lipesc de şosea ca şi cum ai fi uns cu superglue, stopînd maşina instant chiar şi atunci cînd circuli cu viteze prea puţin legale. Pneurile Michelin Pilot Sport Cup cu dimensiunea de 19 ţoli sînt cele folosite şi de BMW pe M3 CSL, însă, conform inginerilor de la Porsche, au o compoziţie puţin diferită, în vederea unui comportament mai bun pe teren uscat. Deci frîne perfecte, pneuri adaptate şoselei – toate atuurile pentru a face dintr-o maşină cu un motor în şase cilindri cu răcire cu apă şi cu o capacitate de 3,6 litri şi 415 cai-putere, plus tracţiune spate, o adevărată jucărie pentru adulţi.

Cu un ecartament mai mare decît la GT3, GT3 RS este o maşină ceva mai stabilă, datorită în primul rînd caroseriei, care este mai lată cu 4,4 centimetri decît la celelalte versiuni 911. În plus, este mai uşoară cu 20 de kilograme faţă de GT3, datorită renunţării la sistemul de aer condiţionat şi folosirii unui eleron din carbon, mai uşor. Nici hayonul nu e din sticlă, pentru că Porsche a mai salvat 3 kilograme înlocuindu-l cu un plexiglas. Cu 1.375 de kilograme, RS este o veritabilă sportivă, cele douăzeci de kilograme în minus oferind o acceleraţie de 4,2 secunde pînă la 100 km/h (cu 0,1 secunde mai repede decît în cazul lui GT3).



Comentarii
Inchide