Volvo XC70

Autor: Oraan Mărculescu acum 12 ani Test in premiera

Vorbind despre noul XC70, din acest banc trebuie să reţineţi neapărat termenii “Sir” şi “vînătoare”. Pentru că noul Volvo XC70 este chiar maşina pe care un Sir modern se poate baza în activităţile recreative din afara şoselelor. Am putea spune despre XC70 că este fratele mai mic al lui XC90, însă înrudirea tehnologică cea mai apropiată este cu break-ul V70. Acestuia i-a fost mărită garda la sol şi i-au fost adăugate elemente de protecţie a caroseriei, avînd ca rezultat un look mai “de la ţară” – de fapt, rădăcinile lui XC70 le regăsim în modelul Cross Country, bazat pe apreciatul 850 Break.

Însă, dacă facem comparaţie cu aspectul de tănculeţ al XC70-ului precedent, noul model dă dovadă de o evoluţie consistentă în materie de stil şi clasă. Aşa încît “de la ţară” nu înseamnă nicidecum character barbar sau lipsă de maniere. Cu un mic amendament: scutul şi ornamentele “cromate” sînt, de fapt, din plastic – din păcate, chiar şi Volvo face concesii în privinţa statutului nobil, din raţiuni de reducere a costurilor. Măcar la nivelul designului putem vorbi de o imagine agresivă şi impunătoare.

Cei care au probleme în asocierea termenului “stilat” cu protecţiile negre, care îmbracă fără menajamente lateralele automobilului, ar trebui să iasă la un picnic. Şi nu în curtea muzeului, ci pe crestele munţilor, unde XC70 poate ajunge chiar departe. Nu exagerăm prea mult, pentru că am testat capacităţile maşinii pe un drum de pădure cu destule hîrtoape şi pante abrupte ca să îi dea de gîndit SUV-ului XC90. În primul rînd, garda la sol a lui XC70 este acum de 21 cm, valoare respectabilă chiar şi în domeniul SUV-urilor. Pe urmă, unghiurile specifice au fost îmbunătăţite, nu cu mult, dar suficient ca să nu te simţi limitat pe drumurile forestiere. Iar sistemul Hill Descent Control (HDC) face orice coborîre o joacă de copil mare.

Pentru că aşa sîntem noi, bărbaţii: dă-ne o maşină capabilă şi un traseu cu destule ingrediente offroad şi nu ne mai scoţi de acolo decît cu ridicarea tonului în walkie-talkie, într-o engleză ameninţătoare, cu accente germanosuedeze… Totuşi, un impediment clar în calea acrobaţiilor offroad este sistemul de tracţiune integrală AWD, similar ceui de pe V70. Adică “trage” doar faţa, cuplul motor fiind distribuit punţii spate automat, printr-un ambreiaj hidraulic de tip Haldex. Nici un fel de diferenţial central sau de reductor – XC70 nu este un aventurier offroad, ci doar un Sir ieşit la plimbare pe munte cu minimum de echipament.

În habitaclul lui XC70 nu există diferenţe comparative cu break-ul V70, doar în portbagaj fiind disponibilă o mochetă impermeabilă, plus un grilaj de separare pentru ca Sir să îşi poată transporta cîinii de vînătoare fără griji. Într-un fel, interiorul pare cam prea stilat, fiind potrivit mai degrabă fracului, decît combinezonului de vînătoare.

Odată terminate activităţile care presupun acoperirea maşinii cu noroi, nu este nevoie de valet cu furtun de apă. XC70 poate ieşi cu nonşalanţă pe şosea, fără nici un fel de complexe faţă de maşinile curate. Modelele testate de noi aveau o echipare bogată, care presupunea, bineînţeles, şi cutie de viteze automată. Astfel încît confortul a fost princiar atît printre copaci, cît şi pe asfalt, în trafic normal. O mare bilă albă i-am dat versiunii diesel, XC70 D5: are o sonoritate mult mai atractivă decît a lui V70! Nu-i voi compara murmurul cu cel al unui V8 american, dar te cam face să presezi pedala de acceleraţie, pînă cînd înclinarea caroseriei în curbele strînse îţi aminteşte de garda la sol, cam măricică pentru pretenţii sportive.

Oricum, este clar că versiunea pe benzină, de 3,2 litri, nu prea are avantaje în faţa lui D5: performanţele dinamice sînt, în practică, similare, dar răspunsul motorului la reprize şi consumul mixt sînt mult mai bune la versiunea diesel. Cu noul lor model, suedezii au o problemă de aritmetică. Din ecuaţia XC90 – 20 ă XC70 nu rezultă că XC70 este inferior SUV-ului suedez. Unui Sir de rasă, XC90 i se poate părea, prin comparaţie, cam masiv şi cu un gabarit inutil de mare, în condiţiile în care XC70 se achită cu brio de aceleaşi sarcini. Competiţia încă nu este numeroasă, XC70 continuînd să fie undeva la mijloc între Subaru Outback, care nu are motorizări diesel, şi Audi Allroad, mult mai scump. Bine, nici XC70 nu este ieftin, pornind de la 35.000 euro fără taxe, dar, chiar şi în domeniul premium, ne permitem să ne menajăm conturile.

Citește și...


Comentarii
Inchide