Anduranta Citroen C5

Autor: Ionut Constantinescu acum 11 ani Teste anduranta

După perioada petrecutăla bordul lui C5, nu am ce să îi
reproşez maşinii. Mi-aş fi dorit doar să fie mai dinamică, măcar pe
modul sport al suspensiei. Mai dinamică înseamnă că direcţia ar fi
bine să fie mai precisă şi suspensiile mai rigide. Repet, pe modul
Sport, pentru că altfel s-ar pierde tot farmecul maşinii, şi anume
confortul.

Niciun sistem nu a avut probleme pe parcursul acestui an, iar
suspensia pneumatică nu s-a blocat niciodată. La fel, nu am avut
parte de erori din partea acesteia şi de fiecare dată a funcţionat
ireproşabil. Special pentru a-i testa fiabilitatea, am folosit
zilnic reglajul manual al suspensiei, fie pentru a urca borduri, a
trece prin gropile din trafic sau doar pentru a lăsa maşina
coborâtă la maxim în parcare.

Am învăţat totuşi că trebuie să ai ceva răbdare cu sistemul de
suspensie; îţi va urma comenzile, dar, mai ales la rece, trebuie să
aştepţi puţin până ce dorinţa îţi va fi îndeplinită.

Motorul de 2.7 litri, acum istorie pentru Citroën, s-a comportat
foarte bine şi se potrivea de minune lui C5. Cred că putea fi
păstrat în ofertă, ca versiune mai ieftină a noului vârf de gamă
3.0 HDi. Cel mai enervant lucru la C5 2.7 HDi a fost pentru mine
modul de răspuns lent al transmisiei la acceleraţie puternică sau
kick-down. Timpul de gândire este prea mare de la apăsarea
acceleraţiei până la răspunsul propriu-zis şi trebuie să te
obişnuieşti cu ideea şi să îţi calculezi manevrele din timp.

Concluzie
Pentru mine, Citroën C5 rămâne o alternativă care trebuie luată în
seamă pentru cei cu resursele necesare unei limuzine premium de
clasă medie. Spun „cu resursele necesare”, pentru că C5-ul 2.7 HDi
a fost o maşină scumpă.

Cu opţionale, preţul său aproape a atins 40.000 euro, valoare de
care se vor apropia acum şi cei care cumpără un 3.0 HDi. Este o
valoare mare şi la această sumă există alternative numeroase, prin
toate clasele. Dar C5 vine cu ceva unic în clasa sa – suspensia
pneumatică, cea mai confortabilă şi silenţioasă (pe suprafeţe
denivelate) soluţie de acest gen din lume. În plus, finisajele,
materialele şi construcţia noului Citroën C5 sunt cu adevărat
premium, deci maşina are toate atu-urile necesare pentru a concura
în liga de preţ din care face parte.

Am
ajuns în momentul pe care NU îl aşteptam. După aproape 12 luni de
test de anduranţă, Citroën C5 trebuie să părăsească Garajul
ProMotor. Cu un total de 15.538 kilometri, C5 a realizat în testul
nostru o medie de aproximativ 1.000 km lunar, testul fiind început
când la bordul maşinii fuseseră deja rulaţi 2.800 kilometri.

Consumul mediu afişat de computerul de bord după numărul de
kilometri parcurşi de noi este de 11,2 litri pentru fiecare din cei
100 km parcurşi. Este o valoare bună pentru o maşină de gabaritul
lui C5, echipată totuşi cu un motor V6, cu cilindree mare. Iată, în
cele ce urmează, concluziile mele după testul de anduranţă cu
Citroën C5 2.7 Hdi Exclusive în ceea ce priveşte costurile de
exploatare şi comportamentul maşinii pe perioada şederii sale la
ProMotor.

Costuri de exploatare
În medie, la un preţ mediu al litrului de motorină de 4 lei,
rotunjind suma datorită diferenţelor de preţ şi a valorilor uşor
diferite de litraj, de la o lună la alta, rezultă un cost lunar de
500 lei pentru combustibil. La acest cost mai trebuie adăugat un
cost lunar de 150 de lei, bani pe care i-am folosit pentru a spăla
maşina, interior/ exterior, în medie, o dată pe săptămână. În mod
normal, o spălare completă costă 30 de lei şi lunar am fi avut un
total de 120 lei, dar în perioada de vreme urâtă – aproape şase
luni din testul nostru, am spălat maşina de mai multe ori decât în
mod normal. De aici diferenţa de 30 de lei. Am inclus, de asemenea,
în această sumă pentru spălătorie şi lichidul de parbriz, pe care
l-am folosit din plin datorită climei deloc prietenoase.

Foarte multe cheltuieli neprevăzute cu C5 nu am avut. În afară de
câteva vizite la vulcanizare, nimic important. Doar, desigur,
anvelopa de iarnă Michelin, care a trebuit înlocuită după
incidentul cu fierul buclucaş ascuns bine în zăpadă. Pusă la
dispoziţie de Michelin România, noua anvelopă a avut totuşi un preţ
estimativ de 400 euro, sumă care poate fi considerată o cheltuială
neprevăzută importantă. Pentru că, dacă împărţim această sumă la
perioada de exploatare a maşinii, rezultă o creştere a chetuileilor
lunare cu aproximativ 150 de lei.

Trăgând linie, avem 500 lei pentru combustibil, 150 de lei anvelopa
Michelin şi 150 de lei cosmetizarea maşinii, un total de 800 de lei
lunar cheltuiţi pentru exploatarea lui C5.

Citește și...


Comentarii
Inchide