Chevrolet Aveo Sedan, Ep. 4: cum se comportă cutia automată

Iată-ne ajunşi la capitolul cel mai important pentru această versiune Chevrolet Aveo Sedan 1.6 AT6: cum se comportă cutia automată, atât în trafic urban, cât şi la drum lung.

Chevrolet Aveo Sedan, Ep. 4: cum se comportă cutia automată Chevrolet Aveo Sedan, Ep. 4: cum se comportă cutia automată

VEZI AICI DOSARUL DE ANDURANŢĂ CU CHEVROLET AVEO SEDAN

În cazul oricărei cutii de viteze automată este valabil principiul stresului mult mai redus în aglomeraţie, datorită faptului că nu mai trebuie să "mesteci în cutie" (adică să foloseşti tot timpul maneta schimbătorului, pentru a băga în treptele I sau a II-a ori să bagi la punctul mort) şi nici să foloseşti pedala de ambreiaj.

Un nivel mult mai mic al stresului în aglomeraţie am remarcat, evident, şi în cazul modelului Chevrolet Aveo Sedan 1.6 AT6 LTZ din testul nostru de anduranţă. Dar, pentru că am maşina de aproape două luni pe mână, am avut suficient timp pentru a remarca şi alte lucruri.

În primul rând, mi-am dat seama că schimbarea treptelor se realizează în trei moduri, în funcţie de cât de rapid calci pedala de acceleraţie. Softul calculatorului central comandă, în funcţie de acest lucru, la ce turaţie să schimbe treptele cutia de viteze.

În cazul "pensionar", când nu mă grăbesc şi calc pedala de parcă aş avea un ou sub ea (pe care nu vreau să îl sparg), cutia schimbă treptele foarte jos, în jur de 2.000 rpm. În teorie, acest lucru privilegiază consumul - în practică, însă, nu e chiar aşa. Totuşi, mai există un avantaj: nivelul zgomotului interior se situează la cote foarte scăzute.

Apoi avem cazul "mă grăbesc puţin", în care cutia de viteze schimbă treptele undeva pe la 3.000 rpm (în funcţie şi de treaptă), caz valabil şi în momentele când motorul este rece. Trebuie să recunosc faptul că nici acum nu pot spune că m-am acomodat cu pedala de acceleraţie - uneori, când nu mă grăbesc, tot mi se mai întâmplă să apăs mai tare pedala, iar maşina schimbă treapta pe la 3.000 rpm, nu la 2.000 rpm, cum m-aş aştepta.

Ultimul caz este "push the pedal to the metal", când turaţia ajunge aproape de zona roşie, iar motorul aproape că urlă. Calculatorul de bord înţelege că mă grăbesc (sau că vreau să conduc sportiv o familistă?!), aşa încât îmi pune la dispoziţie toate resursele. Păcat doar că acest lucru este însoţit şi de un zgomot interior cam mare, pe lângă motor auzindu-se puţin şi zumzăitul din cutia de viteze.

În oraş, foarte rar mi s-a întâmplat să aplic a treia situaţie: doar când eram presat să plec de la semafor sau trebuia să depăşesc vreo fază mai ciudată din trafic. În rest, pot spune că folosesc în majoritatea timpului primul mod: apăsarea uşoară a pedalei. Ceea ce m-a făcut să îmi adaptez stilul, să nu mai fiu aşa grăbit.

Un atu important al acestei cutii automate este rapiditatea cu care schimbă treptele. Nu vă gândiţi la timpi de milisecunde, specifici modelelor sport. Însă, în utilizare normală, timpul de reacţie al cutiei este chiar bun, fără diferenţe majore faţă de o cutie cu dublu-ambreiaj. Iar şocul la schimbarea treptei este aproape imperceptivil, mult mai mic decât dacă aş folosi o manuală. Într-un cuvânt, automata lui Aveo îmi oferă mult confort şi relaxare.

Am mai remarcat că automata se comportă bine şi la decelerare, unde retrogradează în general la momentul oportun. Spun "în general", deoarece mai sunt momente în care ai impresia că "sughiţă" - se întâmplă la încetiniri mai bruşte, urmate imediat de accelerare, pe la 40-50 km/h sau chiar pe la 60-70 km/h. Nu mi se mai pare stresant, dar e clară pauza făcută până când calculatorul de bord se dumireşte ce vreau de fapt: să încetinesc sau să accelerez?

Per total, traficul aglomerat la bordul lui Chevrolet Aveo Sedan 1.6 AT6 mi se pare foarte confortabil şi, fără glumă, mă simt mult mai puţin stresat decât în mod normal, într-o maşină având cutie manuală.

Dar să vedem cum se comportă cutia automată şi la drum lung, pe următoarea pagină

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.