Dodge Nitro – primii 1.500 km

Autor: Dan Vache acum 12 ani Teste anduranta

Un buton aflat pe consola centrală poate comuta printr-o simplă rotire tracţiunea de pe roţile din faţă pe cele din spate. Din acest motiv, Nitro se descurcă bine pe drumuri cu zăpadă şi gheaţă, fără a-ţi da cea mai mică emoţie, însă dacă vrei să-l scoţi în offroad adevărat, ai mici şanse de izbîndă. Cu un unghi de atac foarte mic, din cauza spoilerului faţă foarte drept, aventurarea într-o zonă accidentată poate deveni o adevărată problemă.

Chiar dacă împarte platforma tehnică cu Jeep Cherokee, Nitro este mai de oraş, fiind gîndit să meargă în principal cu tracţiune pe faţă, pentru a reduce consumul şi a nu eroda cauciucurile. Fără să se laude cu un comportament rutier de invidiat, Nitro oferă însă mai mult decît alţi concurenţi la aceiaşi bani.

În primul rînd, spaţiul interior rămîne neegalat de vreun SUV compact, iar dotările fac orice iubitor de gadgeturi să zîmbească fericit. Jucăria principală este sistemul de navigaţie cu hartă pentru toată Europa, inclusiv România, şi hard-disk-ul de 20 de giga. În Bucureşti, navigaţia funcţionează ireproşabil şi reuşeşte să te ducă întotdeauna la destinaţie, chiar dacă nu ştie încă să ocolească zonele ultraaglomerate.

Pe monitorul de 7 ţoli poţi vedea imaginile camerei de mers cu spatele şi filme de pe DVD, nu însă şi programe TV. Şi pasagerii din spate au ecranul lor, amplasat pe mijlocul tavanului. Din păcate, acest pachet botezat Technology nu este foarte ieftin, costînd 2.124 de euro.

În mare, dacă pui faţă în faţă Nitro cu orice concurent japonez sau german, lupta ar putea fi pierdută pe tărîmul prestaţiei rutiere şi al confortului sau al finisărilor. În schimb, dacă analizezi preţul, dotările, spaţiul interior şi mai ales aspectul, soarta confruntării ar putea fi alta. Mai avem însă 5 luni de test de anduranţă, aşa că vom descoperi cu siguranţă mult mai multe lucruri. Şi, aşa cum zica Arnold, “I’ll be back!”

Dacă vei întreba nişte cinefili dacă-l plac pe Scwarzenegger, răspunsurile vor fi de două categorii: fie “Da, mult”, fie, ”Nu dom’le, mie-mi plac filmele poloneze”. Şi, invariabil, sălile sînt pline, iar la TV audienţele ating cote nemaivăzute la mai toate filmele sale. Aşa e şi cu Dodge Nitro. Nu-ţi va zice nimeni că e o maşină frumoasă, însă cu siguranţă că multora le-ar plăcea să se vadă la volan.

Cu un design mai mult decît interesant, Nitro îşi face simţită prezenţa nu doar prin alura impresionantă, ci şi prin sunetul motorului. În spatele grilei Dodge şi al farurilor dreptunghiulare se ascunde un motor diesel de 2,8 litri, produs de italienii de la VM Motori (care motorizează şi taxiurile londoneze).

Cu 177 de cai (mai mult decît la orice SUV compact) şi un cuplu de 339 Nm, acest propulsor se dovedeşte însă mai mult decît zgomotos şi destul de vorace, fiind clar că americanii nu au vrut să producă modelul pentru piaţa europeană. Consumul mediu după primii 1.500 de kilometri, parcurşi jumătate în Bucureşti şi jumătate pe drumurile către munte, a fost de 15 litri la sută, cifră ce pare mare, dar e perfect justificabilă.

Dacă motorul este italian, cutia automată cu 5 trepte e una nemţească, produsă de Mercedes. În mod normal, cutia schimbă singură treptele, însă ceva mai repede decît ţi-ai dori. Din fericire există şi un mod manual, în care poţi urca sau coborî în trepte mişcînd levierul stînga sau dreapta. Cu 2 tone greutate, motor diesel şi cutie automată, nu te-ai aştepta la cine ştie ce performanţe de la Nitro.

Dar acceleraţia 0-100 km/h este realizată mai repede decît ai crede, adică în 10,5 secunde, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de 182 km/h. Dacă la viteza de top, pe autostradă, maşina se comportă bine, marile probleme le poţi avea în parcare, la viteze foarte mici.

Cu o direcţie foarte grea şi o rază de bracare foarte mare, Nitro este greu de manevrat nu doar pentru o femeie, ci şi pentru un bărbat. În primii 1.500 de kilometri nu am avut parte doar de parcări aglomerate sau de drumuri pe autostradă, ci şi de drumeaguri înzăpezite şi acoperite cu gheaţă, unde Nitro s-a simţit aproape perfect, graţie pneurilor de iarnă şi sistemului de tracţiune integrală.

Citește și...
Tags:


Comentarii
Inchide