Fiat Linea 1,4 T-Jet - raport 26.10.2008

Final de concediu cu Fiat Linea 1,4 T-Jet. Trecând peste momentele grele "pfui, de mâine iar la birou?!", trebuie să recunosc: maşina a fost un partener de concediu foarte bun. Ba ar fi fost chiar perfectă dacă famlia mea nu ar fi fost virtuală.

Fiat Linea 1,4 T-Jet - raport 26.10.2008 Fiat Linea 1,4 T-Jet - raport 26.10.2008

VEZI TOATE INFORMAŢIILE DESPRE TESTUL DE CONCEDIU CU FIAT LINEA 1,4 T-JET EMOTION!

Am pornit de la premisa că vreau să îmi petrec concediul în stil familial - prin urmare mi-am creat o familie virtuală, iar ca maşină am avut la dispoziţie un Fiat Linea 1,4 T-Jet Emotion. La prima vedere o alegere foarte bună, însă motorizarea de 1,4 litri turbo mi-a pus semne de întrebare, deoarece pentru românul familist dieselul este prioritar. Şi uite aşa obiectivul principal al acestui test a fost să văd dacă Fiat Linea cu această motorizare poate îndeplini cu succes rolul de maşină de familie.

PLUSURI

1. Motor vivace şi cuplu bun - din punct de vedere dinamic, motorul de 1,4 litri turbo mi-a depăşit aşteptările. Aproape agresiv în oraş şi omniprezent la drum lung, propulsorul de sub capota lui Fiat Linea este o mică bestie. Reprizele în plaja 2.500 - 4.000 rpm sunt foarte bune, acceleraţia are doar foarte puţin de suferit din cauza lagului turbo, iar, per total, este foarte agreabil de condus, depăşind, din acest punct de vedere, un diesel echivalent (faţă de motorul diesel common-rail 1,3 MultiJet, acest turbo pe benzină este clar mai performant şi mai liniar în răspuns).

2. Pilotul automat - fără îndoială, Fiat Linea mi-a indus o obsesie serioasă pentru sistemul cruise control, foarte intuitiv şi uşor de utilizat pe această maşină. Fără el, probabil consumul ar fi fost chiar cu 1 litru/100 km mai mare - am utilizat cruise control intensiv atât pe autostradă şi şoselele naţionale, dar şi în localităţi, unde numai atunci când eşti într-un şir de maşini nu este indicat să fie folosit. Interesant, nu am simţit nevoia unui detector radar, mai ales că acesta ar fi inutil în cazul radarelor fixe, aşa încât combinaţia cruise-control + respectarea limitelor de viteză în localităţi = lipsa stresului.

3. Poziţie confortabilă la volan - nu credeam că o maşină de clasă mică poate oferi o poziţie de condus aşa de confortabilă (atenţie, poziţie de condus, nu de pilotaj). Cu excepţia distanţei cam mici între volan şi genunchi, nimic altceva nu mi-a creat probleme de acomodare. Ba chiar, în ciuda unei suspensii nu prea moi, am simţit nevoia pentru o pauză de dezmorţire a oaselor numai după 200-250 km. În plus, cotiera dintre scaune este foarte bine plasată, iar o poziţie relaxată la volan a fost chiar uşor de găsit. Un plus şi pentru priza bună a volanului sau aşezarea comenzilor pe acesta.

4. Stil reuşit, atât exterior, cât şi interior - nu credeam că este atât de important acest factor psihologic, dar, când din toată parcarea maşina ta străluceşte şi arată foarte bine, parcă iei loc în spatele volanului cu un alt tonus. Iar tapiţeria şi designul interior contribuie din plin la impresia de calitate superioară, preţul maşinii devenind parcă suspect de mic. Singura remarcă negativă notabilă la adresa interiorului a fost că "prea miroase a nou, de ce nu îi pui un deodorant de maşină?!".

5. Consum raportat la performanţe - per total, în cei 2.979 km parcurşi am consumat 281,41 litri de benzină, ceea ce înseamnă un consum mediu total de 9,44 litri/100 km. Faţă de consumul mixt teoretic, de 6,8 litri/100 km, diferenţa de 2,6 litri/100 km pare cam mare. Însă nu am menajat maşina, pe autostradă am rulat constant chiar şi cu 160 km/h, în oraşe am prins aproape tot timpul aglomeraţie, iar, pe multe şosele, acul vitezometrului s-a împrietenit cu valorile de 120-140 km/h. Personal, mă aşteptam la un consum mediu de cel puţin 10 litri/100 km, în stilul adoptat (care ţin să vă anunţ că are o mare pondere în iminentul divorţ de familia mea virtuală...).

6. Sistem multimedia - nivelul superior Emotion beneficiază standard de sistemul Blue&Me, o interfaţă destul de uşor de utilizat, atât pentru telefonia mobilă, cât şi pentru muzica de pe memory-stick. Ecranul central, dintre indicatoare, este suficient de lizibil, iar butoanele de pe volan bine plasate. Atenţie, meniul poate fi comandat doar de la butoanele de pe volan. Un plus suplimentar şi pentru ambianţa sonoră, cu o calitate surprinzător de bună.

7. Stabilitate şi amortizare - setarea suspensiei lui Fiat Linea este interesantă: suficient de rigidă pentru a păstra contactul cu solul denivelat chiar şi la viteze (cam) mari, dar şi suficient de confortabilă pentru a nu cauza dureri de spate, cel puţin şoferului. Pe unele porţiuni (de exemplu Carei - Oradea), asfaltul este atât de prost turnat, încât ai impresia că eşti cu barca pe valuri - totuşi, cu Fiat Linea nu ai nici un moment impresia că vei pierde controlul, iar pasagerii nu resimt în mod dezagreabil şocurile. Cu alte cuvinte, Fiat Linea are o setare suficient de sportivă pentru cât de confortabilă s-a dovedit suspensia. Încă un plus pentru comportamentul pe hârtoapele mai mari, resimţite mai mult la nivel auditiv decât cu... senzorul dorsal.

8. Senzorul de parcare - ok, poate că o să par puţin penibil, dar nu pot parca Fiat Linea fără senzorul de parcare (mai ales când vorbim de parcarea laterală sau cu spatele în locuri strâmte). Motivul principal e simplu şi se datorează stilului în trei volume - practic, deşi îi conferă lui Linea acel aspect plăcut de sedan reuşit, "coada" este un impediment când vine vorba de manevre cu spatele, mai ales că nu vezi deloc marginile portbagajului prin lunetă sau oglinzile laterale.

9. Nivel de echipare "Emotion" foarte bogat - faţă de echiparea "Dynamic", nivelul superior "Emotion" este mai scump cu aproape 1.000 euro, dar îţi oferă un mare plus la capitolul confort şi stil. Practic, la 14.710 euro (preţ valabil pentru oferta lunii octombrie), Fiat Linea 1,4 T-Jet Emotion devine o maşină de familie care se depărtează de sensul strict al unui mijloc de transport personal, cum am putea defini Dacia Logan. Iar nivelul "Emotion" îţi oferă, în combinaţie cu motorizarea turbo pe benzină, un pachet foarte tentant, care apelează în mare măsură la simţurile elevate, în detrimentul celor pragmatice.

10. Vizibilitate spate - oglinzile exterioare sunt ascuţite spre margini, astfel că acoperă într-o măsură destul de mare unghiul mort (nu mi s-a întâmplat să fiu surprins în trafic de vreo maşină în lateral). De asemenea, luneta îţi conferă un câmp vizual amplu, iar tetierele spate, de tip "virgulă", nu intră în câmpul vizual din oglinda retrovizoare centrală.

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.