Comparativ clasa mică

Autor: Constantin Ciobanu acum 11 ani Teste comparative

Principala modificare la interior în urma faceliftului o reprezintă dispariţia displayului din partea central-superioară a planşei de bord şi poziţionarea lui pe consola centrală. În rest, un habitaclu corect, cu ceva mai mult accent pe sportivitate, fapt evident dacă se aruncă o privire la pedalier sau volan.

Fiesta este ceva cu totul nou, căci practic modelul s-a reinventat la interior. Ford încearcă pe undeva, prin intermediul lui, să flirteze şi cu potenţiali clienţi de clasă compactă. Astfel se explică şi linia ceva mai înaltă şi mai masivă a planşei de bord. Materialele sunt la acelaşi nivel cu cele din Colt, dar Fiesta te îmbracă mai bine.

Poziţia la volan e o idee mai înaltă decât la concurentele din test. Din punct de vedere practic, într-un colţ avem Mitsubishi Colt, care a mizat pe spaţiul destinat pasagerilor în detrimentul volumului portbagajului. Deşi beneficiază de cel mai mare ampatament, are cel mai mic volum al portbagajului – doar 220 litri, cu posibilitatea de a ajunge la 1.070 litri. Fabia şi Fiesta au mai cenzurat din spaţiul destinat pasagerilor spate pentru un volum de 300 de litri.

Am pus faţă în faţă şi propulsoarele, nu doar caroseriile. Şi am ales pentru Fiesta şi Fabia motorizările pe benzină de 1,4 litri aspirate, iar pentru Colt mai micul, dar la fel de virilul 1,3 litri.Deşi are cea mai mare greutate (1.135 kg) şi propulsorul cel mai cuminte, adică 86 CP la 5.000 rpm şi 132 Nm la 3.800 rpm, Skoda se dovedeşte cel mai omogen pachet. Satisface dinamic şi din punctul de vedere al reprizelor, propulsorul fiind ajutat de o cutie de viteze bine etajată şi precisă.

Colt este ceva mai temperamental, dar trebuie să pui motoraşul la muncă pentru a trezi cei 95 de cai disponibili în formaţie completă la 6.000 rpm. Mitsubishi se laudă cu cea mai mică greutate din test, doar 1.045 kg, fapt care explică în parte vivacitatea modelului.

Fiesta este uşor contradictorie: propulsorul de 1,4 litri dezvoltă 97 CP la 5.750 rpm şi 128 Nm la 4.200 rpm, iar greutatea modelului este redusă – 1.054 kg –, dar toate aceste bile albe sunt penalizate de o etajare neinspirată a cutiei de viteze. Pe serpentine şi pante accentuate, Fabia şi Colt n-au avut nici o emoţie în treapta a doua, în timp ce în Fiesta parcă aş fi retrogradat în treapta întâi pentru a fi sigur că ajung sus.

Oare cum o fi cu patru persoane şi ceva bagaje la bord? Ţinuta de drum este similară la toate cele trei modele, Fiesta dovedindu-se totuşi o idee mai riguroasă, în ciuda unui ruliu care ar putea descuraja. Dar acelaşi ruliu este întâlnit şi la celelalte două modele. De asemenea, frânele sunt corect dimensionate la toate trei modelele, oferind suficientă anduranţă.

Cum este vorba despre un comparativ, de obicei se dă un verdict: X este mai bun decât Y. Acum, nu am reuşit să mă hotărăsc. Fabia este un pachet omogen în ansamblu, Colt are un propulsor plăcut, Fiesta primeşte un plus la ţinuta de drum.

Personal, nu ştiu pentru ce model aş opta şi mi-ar fi extrem de greu să recomand unul în defavoarea altuia. Făcând abstracţie de preţul modelelor, al opţionalelor şi al reviziilor, cele trei maşini au jucat pentru o remiză pe care nu o anticipam la început.
 

Pentru a-mi limpezi gândurile am făcut un mic studiu, o analiză statistică de balcon. Deşi am în faţa blocului o infinitate de maşini parcate, niciodată nu le-am privit de sus ca un contabil. Făcând abstracţie de cele câteva bătrâne 1310-uri, descopăr că ponderea o dau Fieste-le, Clio Symbol-urile, Logan-urile, o Micra de Japonia şi câteva compacte mai noi sau mai… aduse din Germania.

Concluzia de balcon este că românul aspiră la un model compact, dar nu şi-l prea poate permite. Nu ştiu dacă analiza de la etajul patru are vreun dram de adevăr, dar m-am agăţat de ea pentru a trece la subiect.
Am supus analizei un Ford Fiesta, un Mitsubishi Colt şi o Skoda Fabia. Primele două modele au un miros puternic de nou, chiar dacă, în cazul niponului, este vorba despre un facelift.

Fabia a fost chemată să arbitreze meciul. Subconştient, eram oarecum pregătit ca modelul ceh să nu marcheze puncte importante, dar nu a fost aşa. Din punctul de vedere al designului, Fabia este conservatorismul îmtruchipat. Un hatchback clasic, cu volumele clar delimitate, iar acest lucru nu reprezintă un minus, ci dimpotrivă.

Nu aş fi chiar de acord cu designul „masiv” al părţii frontale, modelul parcă merita o linie ceva mai drăguţă, deoarece este totuşi unul minion şi nu are nimic în comun cu sobrietatea şi eleganţa cerute de Superb. Oricum linia exterioară este şi va fi un detaliu subiectiv, dar îşi are ponderea sa importantă în decizia de achiziţionare a unui model.

Pot spune că pe undeva Colt, în urma faceliftului, s-a făcut rudă cu Fabia, iar dacă nu el, în mod cert echipele de designeri, măcar la nivel conceptual. De ce a fost nevoie de adoptarea temei de design de la Lancer şi pe Colt? O maşinuţă extrem de drăguţă s-a transformat în ceva colţuros şi greu de înţeles. O parte bună există, cel puţin din punctul meu de vedere, designul spatelui fiind mult mai elegant acum, după ce stopurile verticale ale primei generaţii îmi lăsaseră impresia unei miniutilitare. În altă ordine de idei, Mitsubishi Colt mizează în clasă pe ideea de monovolum.

Al treilea element are pe capotă o mare siglă albastră, pe care scrie Ford. În mare, cam asta aş critica la noul model, cei de la Ford au probleme de identitate, le este cumva teamă că modelul lor poate fi confundat cu altele. Linia caroseriei e fluidă, elegantă şi în acelaşi timp perfect adaptată clasei. Este clar că Ford a ajuns la maturitate cu designul kinetic, cel puţin în cazul Fiesta şi Kuga, deşi parcă desenul părţii frontale este uşor fad.

Un mic pas pentru a descoperi trei teme în ceea ce priveşte interiorul. Fabia păstrează nota clasică de la exterior. Modelul ceh excelează în schimb la calitatea materialelor, a asamblării şi la starea generală de bine resimţită în general în habitaclu. O poziţie corectă la volan, ergonomie de asemenea corectă, vizibilitate şi spaţiu decente. Configurarea interiorului depinde de client, iar Skoda are ceva de oferit la acest capitol.

Colt mizează pe aerul adolescentin al habitaclului. Materialele sunt uşor sub cele din Fabia sau Fiesta, dar modelul nipon bucură prin câteva dotări. De exemplu, este singurul care oferă conectivitate bluetooth pentru telefonul mobil şi un sistem handsfree.



Comentarii
Inchide