Renault Turbo – De la invenţie la gama TCE

Publicat: 31 01. 2010, 21:00

Poate puţini dintre
voi ştiu că Renault în 1902 obţinea patentul pentru motorul
supraalimentat
. Iar asta e doar una din multele
contribuţii aduse de constructorul francez la evoluţia tehnologică
a maşinilor. În 1977 Renault a revenit în forţă cu
motoarele turbo, direct în Formula 1
. Iniţial ridiculizate
şi numite „Ceainicul galben”, din cauza motoarelor care explodau
des, maşinile Renault au reuşit să se impună, să ia prima victorie
chiar pe teren propriu şi să dea tonul la o adevărată modă în F1,
la începutul anilor 80 majoritatea echipelor de top adoptând
soluţia supraalimentării.

Renault a profitat imediat de experienţa din Formula 1 şi a
implementat tehnologia pe maşinile de serie. Cel mai reprezentativ
propulsor, fiind 1,4 Turbo, montat pe numeroase
modele, care însă pe versiunile agresive ale lui Renault 5 GT
Turbo, ajungea şi până la 160 CP. Ceea ce pentru
anii 80 era o adevărată performanţă.

Acum constructorul francez a pregătit o nouă gamă de motoare
turbo pe benzină, denumită TCE (Turbo Control
efficiency)
, ce asigură o livrare constantă de putere,
economie de combustibil şi emisii de CO2 scăzute. Primul exponent
este motorul de 1,2 litri sau mai exact 1149 cmc,
dotat cu o turbină cu inerţie mică, ce dezvoltă 100
CP
şi un cuplu motor de 145 Nm. Din păcate acest propulsor
nu face parte din oferta pentru România.

Pentru piaţa locală avem însă de curând noul 1,4 TCE, un propulsor cu bloc din
aluminiu, distribuţie variabilă pe admisie şi o turbină ce asigură
puterea unui motor de 1,8 litri aspirat şi cuplul oferit de un 2.0
aspirat. 130 CP şi 190 Nm mai exact. Distribuţia
pe lanţ asigură o întreţinere ieftină iar normele de poluarea
respectate sunt Euro 5. Motorizarea este deja disponibilă în gama
Megane
, cel mai ieftin model fiind varianta în 5 uşi în
echiparea de top Privilege, cu un preţ de bază de 15.951 de euro cu
TVA inclus.

Al treilea exponent al gamei TCE este motorul 2.0 turbo,
de 180 CP
, care din păcate nu este nici el importat în
România. O variantă mai potentă, de 250 CP se regăseşte pe noul
Renault Megane 3 RS, care va veni în ţara
noastră la începutul acestui an. Şi să nu uităm nici de versiunea
de 275 CP de care se zvonea.

Însă lucrurile nu se
opresc aici. Iar Renault pregăteşte în curând două noi motorizări TCE: un 1,2 litri de 115 CP
şi un 0.9 TCE de 90 CP
. În plus, noul sistem
OCS (Oil Control System) va permite noilor
motorizări TCE să se folosească de ECU pentru a calcula intervalele
de service
. Astfel, dacă maşina va fi folosită în regim de
uzură mai mare, computerul maşinii va putea detecta acest lucra şi
va informa şoferul de necesitatea unei revizii într-un timp mai
scurt.

Un lucru e însă clar. Viitorul este al motoarelor turbo
eficiente. Iar Reanult este pe drumul cel bun. Să sperăm doar că ne
va vizita şi pe noi mai mult.