Cât de oportună este o nouă taxă auto? Zvonurile sunt insistente

Publicat: 12 12. 2020, 15:37
Actualizat: 12 12. 2020, 15:37

Tot mai multă lume vorbește despre o nouă taxă auto. Aceasta ar putea fi anunțată ca măsură pentru limitarea importurilor de mașini second hand. Dar cât de oportună este în acest moment o nouă taxă auto?

Intră în Galeria FOTO

Analiști economici vorbesc din ce în ce mai insistent despre necesitatea introducerii unei taxe auto pentru a limita importurile de mașini second hand poluante. În condițiile în care Uniunea Europeană încearcă limitarea drastică a poluării, o astfel de măsură ar părea oportună pentru încadrarea în țintele de emisii asumate la nivel european.

Deși liberalii au negat intenția de a introduce noi taxe, o propunere concretă în acest sens apare chiar în Planul National de Relansare si Reziliență. Printre reformele propuse de liberali pentru dezvoltarea transporturilor, se vorbește despre o „tranziție verde”, care presupune construirea de stații de încărcare pentru mașini electrice, infrastructură rutieră, dar și „taxarea ecologică pentru vehiculele poluante”.

Indiferent cum se va numi, o taxă auto ar putea fi necesară pentru a nu transforma România în cimitirul rablelor de pe continent. În condițiile în care țările din vestul Europei fac trecerea la mobilitatea electrică, toate mașinile cu motoare termice vor ajunge în estul Europei dacă piața va fi lăsată liberă. Este o posibilitate pe care analistul economic Adrian Negrescu o explică pentru ziare.com.

„Având in vedere că toate piețele mari internaționale încearcă să scape de mașinile vechi, România trebuie să găsească soluții, dar unele în concordanță cu legislația europeană, care spune că nu poți impune într-o țară o taxă care sa încalce libertatea de circulație a mărfurilor. Dacă tu îmi pui taxă pentru mașinile importate, mai ales pe zona de second-hand, într-adevăr, încalci legislația”, spune Negrescu.

O nouă taxă auto sau un impozit inteligent?

În locul unei taxe care mai mult ca sigura ar încălca legislația europeană, o soluție mai eficientă ar fi aplicarea unui impozit inteligent, care să pună presiune presiune pe proprietarii de mașini poluante să le schimbe cu altele mai curate. Alte țări europene au ales această cale, care presupune taxarea contribuabililor în funcție vechimea mașinii și de nivelul de poluare.

În prezent, parcul auto din România este format în proporție de 80% din mașini mai vechi de 10 ani, cele mai multe cumpărate în perioada de boom economică dinainte de 2008. Starea tehnică a mașinilor care circulă în România se va degrada în continuare, în timp ce mașini rulate cu un nivel ridicat de poluare vor continua să fie importante dacă nu se iau măsuri care să împiedice acest lucru.

„În momentul în care vom rupe pisica și vom decide că avem nevoie de un impozit foarte bine stabilit în funcție de lucrurile acestea, atunci România va reuși să iasă din zona asta de piață de second-hand pentru mașini și vom scăpa și de aglomerația de mașini din marile orașe unde vedem o creștere semnificativă a parcului auto”, a mai spus analistul economic.

Subiectul taxei auto revine obsesiv în discuțiile publice, cu toate că au trecut trei ani de la renunțarea la o astfel de taxă. Restituirea sumelor plătite de cei care au înmatriculat anterior o mașină s-a făcut cu mare dificultate, abia în toamna anului trecut fiind finalizată întreaga operațiune.