Ford Transit Connect vs concurenţa

Publicat: 26 03. 2008, 16:00

În 2007 s-au comercializat 47.061 de vehicule comerciale, dintre care 32.721 au fost cele de categorie uşoară, sub 3,5 t. Ponderea acestui segment a fost de aproximativ 10% din totalul de autovehicule comercializate anul anterior. Acest segment, chiar dacă nu egalează dinamica pieţei auto, are o evoluţie constantă în ultimii ani, fiind mai strâns legat de creşterea economică decât celelalte clase.

Cel mai comercializat model utilitar al anului trecut în România a fost, cum era de aşteptat, . De menţionat că diferenţa comercială între Dacia Logan VAN şi restul concurenţilor păstrează cam aceleaşi proporţii ca şi în cazul sedanului familist Logan şi omologii săi. Totuşi, această valoare nu este foarte relevantă în topul vânzărilor, pentru că nu există un echivalent absolut din partea concurenţei.

Începutul de an găseşte modelul românesc tot în fruntea ierarhiei, însă, în acest an, VAN va fi ameninţat chiar de fratele Pick-Up, model cu o capacitate de încărcare superioară. În buna tradiţie a romănilor, moda recarosărilor de "papuci" ar putea fi în detrimentul modelului cu un spaţiu de depozitare deja închis.

Următoarele poziţii în ierarhia vehiculelor comerciale sub 3,5 tone sunt ocupate de mai încăpătoarele , Fiat Ducato şi Iveco Daily. Practic, aceste modele nu intră în aceeaşi oală cu Logan Van, atât din punct de vedere al dimensiunilor, cât mai ales al preţurilor. Deci vorbim de o rivalitate în trei, fără implicaţii autohtone.

Debutul lui 2008 înregistrează, însă, o rocadă între primii doi, Tranzit fiind detronat de Ducato. De precizat, că succesul acestor modele constă în modularitate, fiind oferite în mai multe tipuri de şasiuri şi caroserii

Fiat Doblo Cargo este modelul care se adresează unei categorii de public similare cu cărăuşul românesc, dar vânzările italianului ajung doar la o treime din cuantumul lui Logan VAN. Totuşi, Doblo surclasează competitorii străini din acelaşi segment, modele ca Citroen Berlingo, VW Caddy sau Renault Kangoo Express gravitând în jurul valorii de 500 de unităţi vândute în 2007.

De fapt, Fiat Doblo Cargo este principalul rival pentru Ford Transit Connect, utilitară care, acum, înregistrează cifre modeste de vânzări comparativ cu modelul italian. Dar, pentru că va fi construit la Craiova, Transit Connect este clar că va deveni o serioasă ameninţare atât pentru Doblo, cât şi pentru ceilalţi concurenţi. Astfel, este de aşteptat o corelare a politicii de preţuri a principalilor importatori în ce priveşte oferta de utilitare mici şi mijlocii.

FIAT DOBLO CARGO 2.457 461
VW CADDY 646 124
PEUGEOT PARTNER 626 72
FORD TRANSIT CONNECT 506 39
CITROEN BERLINGO 227 32
SKODA PRAKTIK 59 32

Putem concluziona că piaţa vehiculelor comerciale a fost divizată în 2007 între Dacia Logan VAN, ca opţiune pentru cei care caută un model mai agil, necesar livrărilor mai puţin voluminoase, şi trio-ul Ford Transit, Fiat Ducato şi Iveco Daily. Începutul de an păstreză aceeaşi tendinţă, cu menţiunea că Fiat Doblo Cargo creşte în statistici şi se apropie de cota Logan VAN, situaţie care, cu siguranţă, se va schimba o dată cu intrarea în producţie a lui Ford Transit Connect la fabrica de la Craiova.

Marcă şi model 2007 ian-feb 2008
DACIA LOGAN VAN 6.850 1.069
FORD TRANSIT 3.730 568
FIAT DUCATO 2.679 730
IVECO DAILY 2.535 361
FIAT DOBLO CARGO 2.457 461
PEUGEOT BOXER 2.251 349
RENAULT MASTER 1.718 249
MERCEDES BENZ SPRINTER 1.254 300
CITROEN JUMPER 967 167
VW TRANSPORTER 725 167

În 2008, două dintre cele mai importante ştiri automobilistice, ce vizau publicul român, au avut ca subiect vehiculele comerciale. Prima ştire se referă la la Craiova. În al doilea rând , un model pe care intreprinzătorii români îl aşteptau cu nerăbdare, de când "papucul" a ieşit din producţie.

Ford Transit Connect nu este o noutate pe piaţa românească, modelul având ceva vechime la nivel continental şi naţional. Anul trecut, pentru acest model s-au onorat 506 comenzi, o valoare care respectă media pieţei pentru furgoanele mici de import, dar care, cu siguranţă, va creşte îndată ce modelul va avea certificat de naştere oltenesc. Însă Ford nu va asambla vehicule comerciale doar pentru români, deoarece principala ţintă este exportul.

Acest model va fi, astfel, primul furgon, în adevăratul sens al cuvântului, asamblat în România după anii ’90. Aţi putea spune că şi Dacia Logan VAN este un vehicul ce aspiră la această titulatură, dar modelul românesc este unul de tranziţie, fiind mai degrabă un break pus la munca de jos. Lipsa uşilor glisante, substituite de portierele convenţionale, nu îl recomandă ca foarte practic, iar capactitatea de încărcare este penalizată de înălţimea redusă.

Ford Transit Connect depăşeşte aceste neajunsuri, fiind un produs proiectat din start pentru o astfel de exploatare. Cum vehiculele comerciale se achiziţionează, de obicei, sub formă de flote, iar Ford a primit un lobby din partea statului român, este de aşteptat ca succesul lui Transit Connect să vină rapid şi să vedem multe astfel de utilitare pe străzile româneşti.

Ford Transit Connect are şi un alt rol în expansiunea industrială Ford în România. Deoarece investiţiile pentru producţia unui model nou sunt mult mai mari, compania a preferat un produs mai puţin pretenţios şi pe viitor va veni şi mult aşteptatul model de clasă mică. Până atunci, muncitorii olteni îşi vor face mâna pe un vehicul care nu trebuie să exceleze la capitolul finisaje sau tehnologii high-tech, iar investiţiile vor fi dozate gradual, mergând în acelaşi timp şi cu amortizarea lor.

Reapariţia "papucului" argeşean în peisajul autohton reprezintă o altă noutate, cu incidenţă asupra structurii segmentului vehiculelor comeciale. Precursorul actualei utilitare, celebra Dacia Pick-Up, a avut o mare priză în rândul micilor întreprinzători români. Acest model are marele avantaj că poate fi carosat şi va câştiga la capitolul spaţiu în faţa modelului Dacia Logan VAN, dar va fi cu siguranţă mai ieftin decât Ford Transit Connect.

Chiar dacă suntem încă departe de a ajunge un pol zonal al industriei auto, faptul că tot mai mulţi constructori îşi trimit emisarii pentru a prospecta terenul nu poate fi decât un lucru benefic. Fabricarea de modele low-cost şi comerciale, modele ce se dovedesc tot mai profitabile în ultimii ani, nu poate fi decât un lucru pozitiv pentru această ramură industrială ce va câştiga ca amploare în viitorii ani.