Radare noi 2010 – cum funcţionează radarele noi nedetectabile

Publicat: 21 04. 2010, 15:37

De curând, pe forumul clubopel.com a apărut un post cu multe
informaţii concludente despre sistemele de radare noi şi detectoarele pentru noile
radare
.

De la început, trebuie accentuat faptul că detectoarele radar nu
sunt nicidecum inutile. Atâta timp cât aparatele radar noi
funcţionează, acestea sunt detectate de toate detectoarele de
radare existente pe piaţă (cele mai cunoscute fiind Cobra, Whistler
sau Beltronics). În plus, frecvenţa de funcţionare a aparatelor
radar a rămas aceeaşi, în banda K.

Este adevărat, totuşi, că Poliţia Rutieră este acum mult mai
bine echipată, în parcul auto existând acum 770 de maşini dotate cu
radare, din care 520 dispun de sistemele de radare noi Autovision
BEE III, iar restul de 250 de modelul vechi Python II.

Noile radare Autovision BEE III pot fi activate şi pot detecta
instantaneu viteza de circulaţie a maşinilor, faţă de vechile
radare, care permiteau acest lucru printr-o modalitate „manuală”:
în faţa antenei radarului era aşezat clipboardul (pe care se scriu
procesele verbale).

Astfel, maşina aflată în zona de supraveghere a aparatului radar
are şanse foarte mici de a reduce viteza în timp util, dar
celelalte maşini, dacă sunt dotate cu detectoare de radar, au
suficient timp pentru a încetini.

Deci merită să aveţi un detector de radar. În plus,
este de preferat să nu fiţi primul în coloana de
maşini.

Echipamentele radar
din dotarea Poliţiei Rutiere

1. Radare model vechi – model Python II

  • Funcţionează în banda K
  • Zoom optic al camerei video 18x
  • Mediu de înregistrare: casetă VHS
  • Sensuri de funcţionare: ambele sensuri, selectabile manual
  • Moduri de funcţionare: sunt folosite în modul automat, emisie
    continuă
  • Sunt complet detectabile, iar riscurile de amenzi sunt
    minime
  • Sunt folosite în modul automat sau prin obturarea antenei radar
    cu un material metalic pentru a simula modul standby al
    detectoarelor BEE III

2. Radare model nou – model AutoVision BEE III

  • Funcţionează în banda K
  • Zoom optic al camerei video 26x
  • Mediu de înregistrare: digital, HDD
  • Poziţionare GPS
  • Sensuri de funcţionare: ambele sensuri de circulaţie

Moduri de lucru pentru sistemele de radare noi
„nedetectabile”:

a. Radar în mod automat – emisie continuă – complet
detectabil – riscuri minime de amenzi:

– aparatul radar permanent pornit: antena radarului emite
continuu semnal in banda K, permite detectarea lui cu orice
detector de radar
– camera video focalizează o zonă (de exemplu, 250 metri faţă de
poziţia radarului); viteza de deplasare va fi măsurată doar pentru
maşinile din zona supravegheată, pentru restul nu se vor face
măsurători
– la identificarea unui vehicul cu viteza peste limita maximă
admisă, aparatul radar va înregistra automat informaţia video pe
HDD
– acest mod de funcţionare este identic cu cel al radarelor vechi,
detectabil de orice detector radar existent pe piaţă

b. Radar în mod manual/stand by – detectabil, riscuri minime
de amenzi, dacă maşina nu este cap de coloană

– camera video focalizează o zonă (de exemplu, 250 metri faţă de
poziţia radarului); viteza de deplasare va fi măsurată doar pentru
maşinile din zona supravegheată, pentru restul nu se vor face
măsurători
– declanşarea aparatului radar se face de către operator pentru a
înregistra vehiculul care pare că ar circula cu viteză ridicată,
iar aparatul radar înregistrează automat imaginile
– prima maşină din coloană va fi cea mai expusă risccului de a nu
putea reduce viteza iî timp util pentru evitarea unei amenzi
– maşinile care nu se află în capul coloanei vor fi avertizate şi
vor avea timp pentru încetinire
– acest mod de funcţionare seamănă cu practica obturării antenei
radarului vechi, Python II.

Tehnologia de funcţionare
a unui radar al Poliţiei Rutiere

Radarele emit microunde electromagnetice şi folosesc reflexia
acestora pentru a determina viteza vehiculelor faţă de antenă.

Se compune, de obicei, dintr-un emiţător, un receptor şi un
sistem de antene (care, de obicei, se poate roti în plan orizontal
şi/sau vertical) cu directivitate pronunţată. Receptorul cuprinde
şi un indicator al existenţei şi poziţiei obiectului.

Radarele sunt puse, în mod normal, în zonele periculoase pentru
traficul rutier, deci depăşirea vitezei maxime admise pe un anumit
tronson trebuie, totuşi, făcută cu responsabilitate. De cele mai
multe ori, maşinile cu radare apar în zonele unde au fost
înregistrate multe incidente rutiere, datorate în principal viteze
prea mari.

Cum funcţionează un detector
de radar?

Detectoarele de radar receptionează undele electromagnetice emise
de către radare şi avertizează şoferul de existenţa acestora.
Şoferul primeşte avertizarea înainte de a ajunge în punctul în care
radarul poliţiei este focalizat şi poate încetini pentru a evita o
amendă pentru depăşirea vitezei maxime legale.

Funcţii importante pentru un detector:

– Sensibilitatea: distanţa de la care vede un radar al
Poliţiei
– Selectivitata: analizarea şi eliminarea alarmelor false

– Dezactivarea benzilor: capacitatea de a inhiba detecţia unor
benzi nefolosite de către poliţie în aparatele radar şi filtrarea
alarmelor false
– Timpul de răspuns: intervalul de timp scurs de la detectarea
semnalului radar până la avertizarea şoferului.

Recomandări pentru folosirea detectoarelor pentru radare:

– citirea manualului de utilizare
– folosirea detectorului atât în oraş, cât şi în afara acestuia
timp de câteva zile pentru acomodarea cu semnalele detectorului de
radar
– evitarea, pe cât de mult posibil, de a circula în fruntea unei
coloane; în cazul întâlnirii unui radar cu funcţia „Instant ON”,
maşina din capul coloanei este cea mai expusă.

Mic
glosar:

1. Modul POP
Un mod imprecis de stabilire a vitezei unei maşini, folosindu-se
pulsuri de scurtă durată. Folosind puteri scăzute ale antenei
radarului, se determină o viteză aproximativă a maşinii. Dacă
viteza măsurată în acest mod este mai mare decât limita legală,
operatorul poate declanşa manual aparatul radar, la putere maximă,
pentru o măsurare exactă a vitezei maşinii. DE
REŢINUT
: sistemele de radar folosite de Poliţia din
România nu au modul POP!

2. Modul PULSE
Este caracterizat de emisia în pulsuri de foarte scurtă durată şi
de intensitate mare, fiind folosit multe radare noi. Poate măsura
cu precizie viteza. DE REŢINUT: sistemele
de radar folosite de Poliţia din România nu au modul POP!

3. Modul „Instant ON”
Reprezintă capacitatea aparatului radar de a porni antena şi de a
detecta instantaneu viteza unui vehicul în trafic. Necesită
activarea manuală de către un operator de radar şi aproximarea
vizuală a vitezei maşinii vizate.

4. Focalizare
Stabilirea unei zone, la o anumită distanţă faţă de aparatul radar,
în care se va măsura viteza maşinilor.

Întrebări, afirmaţii
şi „folclor” de pe
şosele
:

1. Detectoarele de radar nu mai funcţionează
Fals! Detectoarele de radar rămân valabile şi pot
detecta orice radare noi, deoarece şi noile radare sunt detectate
în banda K în România

2. Ce să fac pentru ca să nu devin victimă a radarelor?
Cel mai bine este să ai un detector de radar. Ar fi şi
mai bine dacă nu ai fi singurul de pe şosea, deci să mai ai alte
maşini în faţa ta.

3. Radarele noi au modul POP?
Noile radare nu au modul POP

4. Dacă detectorul meu are modul POP, ce să fac? Să-l activez sau
să-l dezactivez?
Modul POP nu este folosit, deci e inutil pentru
detectoarele radar. În plus, modul POP scade sensibilitatea şi
viteza de reacţie a detectorului de radar, aşa încât este indicat
ca modul POP să fie dezactivat.

5. Radarele noi au modul PULSE?
Noile radare nu au modul PULSE

6. Dacă detectorul meu are modul PULSE, ce să fac? Să-l activez sau
să-l dezactivez?
La fel ca în cazul modului POP, nici modul PULSE nu
este folosit. Însă acesta creşte sensibilitatea şi viteza de
reacţie a detectorului radar, aşa încât este recomandat să fie
activat