Taxa auto la noi şi la alţii

Publicat: 01 03. 2008, 08:00

În timp ce ai noştri guvernanţi au trecut de la o şi de abia , cea de a proteja mediul înconjurător şi încuraja automobiliştii spre a se îndrepta către modelele mai eficiente, în alte ţări totul se judecă în instanţa ecologiei. Ai o maşină care poluează mult, plăteşti pe măsură, ai un autoturism cu emisii scăzute, te scutim de taxe, ba chiar îţi dăm şi bani înapoi, cam asta e filozofia ce tronează în Europa Vestică automobilistică. Să vedem, însă, cum se prezintă exact situaţia în statele membre cu vechime din Uniunea Europeană:

Germania: Scopul programului de protecţie a climatului al guvernului german, asupra căruia s-a convenit pe 5 decembrie 2007, este de a reduce emisiile de CO2 provocate de trafic cu 33,6 milioane de tone. Mijloacele pentru atingerea acestui obiectiv includ trecerea de la calcularea impozitului pe baza puterii fiscale la taxarea în funcţie de emisiile de CO2-stabilită pentru 2009, detalii îmbunătăţite privind consumul de carburant al autoturismelor şi creşterea utilizării biocarburanţilor. La nivel UE, guvernul german propune stabilirea de limite maxime pentru emisiile medii de CO2 pentru automobilele noi.

Marea Britanie: Marea Britanie a introdus impozitarea pe consumul de carburant pe 22 martie 2007. Autovehiculele ce emit 100 g CO2 sau mai puţin sunt scutite de această taxă. Autovehiculele cu emisii de până la 120 g CO2/km sunt taxate cu 35 £ (49,97 euro) pe an, cu 115 £(164,19 euro) până la 150 g, cu 140 £ (199,89 euro) până la 165 g, cu 165 £ (235,58 euro) până la 185 g şi cu 205 £ (292,69 euro) până la 225 g. Autovehiculele ce emit peste 225 g CO2/km sunt taxate cu 300 £ (428,33 euro) pe an.

Franţa: Datorită unei noi legi, clienţii care cumpără un autovehicul ce emite sub 100 g CO2/km primesc cea mai ridicată reducere de impozit de 1000 euro. Există o reducere de impozit de 700 de euro pentru autovehiculele ce emit între 101 şi 120 de grame şi o reducere de impozit de 200 de euro pentru cele ce emit între 121 şi 130 de grame. Nu există nicio reducere de impozit sau impozitare suplimentară pentru autovehiculele ce emit între 130 şi 160 de grame, autovehicule ce reprezintă aproximativ 45 de procente din toate înmatriculările de autovehicule noi din Franţa. Începând de la 161 g de CO2/km, cumpărătorul este taxat după cum urmează: 200 euro (161-165 g), 750 euro (166-200 g) şi 1600 euro (201-250 g). Peste 251 g CO2/km, cumpărătorul trebuie să achite o penalizare la impozitul pentru autovehicul de 2 600 euro.

Belgia: Statul promovează achiziţionarea de automobile noi economice prin reduceri ale impozitului pe venit. Clienţii ce achiziţionează automobile ce emit sub 105 g CO2/km pot deduce 15 procente din preţul de achiziţie (maxim 4 350 euro) prin impozitele proprii. Trei procente din preţul de achiziţie pot fi deduse din impozit (maxim 810 euro) pentru automobilele ce emit între 105 şi 115 g CO2/km.

Olanda: Taxa de înmatriculare este calculată în funcţie de cum se situează emisiile de CO2 ale autovehiculului în comparaţie cu alte modele din segmentul din care face parte (definit de lungimea şi lăţimea autovehiculului). Reducerea de taxă maximă actuală de 1000 euro este acordată automobilelor ale căror emisii de CO2 se situează cu 20 de procente sub cele ale modelelor echivalente. Dacă autovehiculul emite cu 30 de procente peste media segmentului, acesta este supus celei mai mari penalizări, de 540 de euro. De la 1 februarie 2008, reducerea maximă şi penalizarea maximă vor creşte la 1400 şi, respectiv, 1600 de euro. Este planificată, de asemenea, o taxare bazată pe emisiile de particule pentru autovehiculele diesel.

Portugalia: Cea mai vestică ţară din Europa calculează taxa unică de înmatriculare pentru autovehiculele noi şi taxa anuală pe autovehicule pe baza capacităţii motorului autovehiculului şi a emisiilor de CO2. Utilizând un total de şase tabele, ambele taxe sunt calculate utilizând un sistem complex.