Topul SUV-urilor în România

Publicat: 04 12. 2007, 19:53

Grupa mică dă bestseller-ul

SUV-urile din grupa mică, fără pretenţii de escapade în sălbăticie sau dotări de lux, sunt dominate la vânzări de modelul Hyundai Tucson, cu cele 2.812 unităţi comercializate. Versiunea cea mai cerută în această perioadă a fost cea de bază cu propulsor de 2,0 litri pe benzină, peste 50% dintre clienţi optând pentru această motorizare, cu un preţ foarte atractiv.

Rivalii direcţi ai coreeanului se păstrează la un ecart confortabil, fratele Kia Sportage fiind comercializat în doar 221 exemplare, iar Fiat Sedici şi Suzuki SX4 sunt nesemnificative ca volum de vânzări – unul dintre motive fiind şi lansarea mult mai târziu pe piaţa noastră a ultimilor doi fraţi gemeni.

Abilităţile off-road ale acestor modele sunt limitate, iar multe dintre ele au tracţiunea integrală ca opţional, fiind alternative cu gardă mai înaltă, dar fără un plus de lux sau spaţiu, la autoturismele din clasa compactă.

Hyundai Tucson 1529 1283 2812
Kia Sportage 27 194 221
Suzuki SX-4 75 9 84
Lada Niva 61 0 61
Suzuki Jimny 28 0 28
Fiat Sedici 13 10 23


Duelul compact tranşat de Santa Fe

SUV-urile compacte, cu mai mult chef de joacă în zăpadă sau pe teren accidentat decât cele mici, sunt cele mai comercializate şi propun o paletă mai largă de modele, configuraţii şi preţuri. Fiind mai gurmande prin prisma gabaritului mai impozant, comenzile clienţilor se focalizează în special pe variantele diesel.

Cel mai popular reprezentant al acestui segment este Hyundai Santa Fe, modelul coreean atrăgând 2.094 de clienţi, dintre care aproape 80% s-au orientat către versiunea 2,2 CRDI. Modelul care îl urmează în topul vânzărilor de SUV-uri compacte este Toyota RAV 4, podiumul fiind încheiat de un alt nipon, Mitsubishi Outlander, care reuşeşte vânzări mult mai bune decât generaţia precedentă.

Cele trei SUV-uri se află într-o rivalitate conturată prin prisma preţurilor şi ofertelor similare, restul concurenţilor rămânând la un ecart considerabil şi confortabil de asiaticii premianţi. Totuşi, nu sunt de neglijat vânzările maşinii chinezeşti Hover CUV, mai bune decât ale lui Land Rover Freelander II sau Nissan X-Trail, cu toate că asiaticii propun exclusiv o motorizare pe benzină, iar ca imagine de marcă sunt, practic, zero.

În această categorie se mai poate vorbi de o rivalitate între două modele ce păstrează chintesenţa vehiculelor de teren. Duelul Wrangler vs. Defender este tranşat de american cu un scor de 44 la 29 unităţi comercializate în perioada ianuarie-octombrie 2007. Dieselul este la putere şi sub capota celor două modele, doar 3 Wrangle-uri fiind comandate cu propulsoare pe benzină.

SUV-urile compacte au totalizat în primele zece luni vânzări de 5.970 unităţi, fiind cele mai comercializate modele cu valenţe off-road. Din acest total, 75% din clienţi au mers pe mâna motorizărilor diesel, în ciuda preţului ceva mai mare.

De remarcat că aceste vehicule de teren, cu preţuri de bază între 22.000 şi 45.000 euro, au înregistrat vânzări duble faţă de monovolume care s-ar încadra în aceeaşi marjă de preţ şi dotări. Segmentul MPV-urilor este subdimensionat în România, la fel ca în întreaga Europa, de altfel, tocmai datorită atracţiei mai mari pe care o exercită crossoverele.


Hyundai Santa Fe 21 2073 2094
Toyota Rav 4 583 532 1115
Mitsubishi Outlander 0 841 841
Chevrolet Captiva 34 321 354
Hover CUV 246 0 246
Land Rover Freelander II 2 230 232
Nissan X-Trail 31 160 191
Subaru Forester 184 0 184
Honda C-RV 67 61 128
Opel Antara 110 4 114
Ssang Yong Actyon 0 80 80
Jeep Wrangler 3 41 44
Suzuki Grand Vitara 13 30 43
Jeep Patriot 0 33 33
Land Rover Defender 0 29 29
Jeep Compass 0 24 24
Subaru Outback 22 0 22
Volvo Cross Country 11 0 11
Alfa Romeo Crosswagon 0 5 5