Topul ţărilor europene cu cele mai puţine emisii de CO2

Publicat: 31 03. 2011, 12:08

Studiul realizat de
JATO Dynamics
ne arată cum au evoluat ţările europene
în privinţa reducerii
emisiilor de CO2
în perioada 2005 – 2010
.
Din păcate pentru români, ţara noastră nu este inclusă în acest
studiu, alături de alte ţări est-europene, JATO arătându-ne
rezultatele pentru doar 21 de ţări.

TOP medii emisii CO2 pe ţări în
2010

Conform acestui studiu, Germania, Suedia şi Elveţia sunt
cei mai mari poluatori ai Europei, media emisiilor de
CO2 depăşind 150 g/km
. La polul opus,
Portugalia a fost desemnată drept cea mai responsabilă ţară în
privinţa poluării maşinilor noi, fiind prima care scade sub bariera
de 130 g/km CO2 – mai exact, media emisiilor poluante
ale maşinilor noi vândute în Portugalia este sub această
limită.

Per total, media emisiilor de CO2 a maşinilor
noi vândute în 2010 a ajuns la 140,9 g/km în cele 21 de ţări
europene din studiu, în scădere cu 3,36% faţă de 2009
,
când această medie era de 145,8 g/km CO2. Conform
specialiştilor, scăderea acestei medii cu 5 g/km într-un an este o
evoluţie destul de bună, dacă ne gândim că aceeaşi scădere a fost
înregistrată anterior în 3 ani, între 2003 şi 2006. Constructorii
de maşini au făcut eforturi serioase, peste 60% dintre
maşinile vândute acum având o medie a emisiilor de CO2
sub 140 g/km
, faţă de numai 23% acum cinci ani.

TOP scăderi medii emisii CO2 pe ţări între
2005-2010

Revenind la perioada de cinci ani avută în vizor, media
emisiilor de CO2 a maşinilor noi vândute în ţările
europene a scăzut cu 21,4 g/km între 2005 şi 2010
. O
scădere mai accentuată au avut-o ţările mai dezvoltate, din vest,
cel mai bine situându-se, din acest punct de vedere, Suedia, cu o
scădere de 41,7 g/km (deşi, culmea, rămâne printre cei mai mari
poluatori ai Europei ca emisii de CO2).

La polul opus, cele mai mici progrese, cu o scădere sub
10 g/km de emisii CO2, o înregistrează ţările din estul
Europei
care au intrat în acest studiu: Cehia, Ungaria,
Slovacia, Polonia şi Slovenia. Acest rezultat se explică prin
programele de tip „Rabla” mult mai performante în ţările vestice,
unde clienţii au fost încurajaţi mai mult să-şi cumpere maşini mai
mici şi mai puţin poluante decât în estul Europei.

TOP 20 mărci – evoluţie scădere medie emisii
CO2 2009-2010

În studiul JATO mai regăsim şi un TOP 20 pe mărci, privind
scăderea mediei de emisii CO2 a maşinilor noi produse,
între 2009 şi 2010. Cel mai bine se situează Fiat, cu o
valoare medie de 123,1 g/km CO2 (adică o scădere faţă de 2009 cu
4,7 g/km)
, firma italiană fiind urmată de Toyota şi,
destul de surprinzător, SEAT. Nici francezii nu stau rău, Peugeot,
Citroen şi Renault ocupând următoarele locuri, iar TOP 10 este
completat de Ford, Suzuki, Hyundai şi Opel.

Pe ultimele locuri se situează producătorii
premium
, penalizaţi de prezenţa în gamă a unor modele
sportive, cu un grad mai ridicat de poluare: Mercedes-Benz, Volvo,
Audi şi BMW. Nici Dacia nu are o poziţie meritorie, ocupând locul
16 (chiar înaintea mărcilor premium mai devreme menţionate), media
emisiilor CO2 a maşinilor sale vândute în Europa fiind de 147,6
g/km (în scădere cu 3,7 g/km faţă de 2009).

Ca eforturi, Volvo a reuşit cea mai mare scădere a
mediei emisiilor de CO2 în 2010 faţă de 2009, cu 13,8
g/km
, urmat de SEAT (9,6 g/km) şi Volkswagen (9,4 g/km).
Producătorii care au înregistrat cele mai mici diferenţe ale mediei
de emisii de CO2 sunt Honda (0,02 g/km), Hyundai (0,1
g/km) şi Toyota (1,9 g/km), dar aceştia stau, în general, foarte
bine la capitolul emisii reduse de câţiva ani încoace.

Oricum, în termeni strict matematici, Ferrari a reuşit
cea mai mare scădere a emisiilor de CO2 în 2010 faţă de
2009
, înregistrând o scădere de peste 40 g/km şi ajungând
la o medie de 326,8 g/km.

Obiective emisii CO2 în 2015

Totuşi, lupta cu poluarea nu înseamnă că se apropie de final.
Obiectivul Uniunii Europene pentru 2015 este ca valoarea
maximă a mediei emisiilor de CO2 a maşinilor noi vândute în Uniunea
Europeană să nu depăşească 130 g/km
. Modalitatea de calcul
va ţine seama atât de valorile teoretice pentru motorizări, dar şi
de masa medie a maşinilor produse.

Cel mai aproape de acest obiectiv îndrăzneţ este Fiat,
care prevede ca în 2015 să ajungă la o medie de 116,1 g/km CO2
pentru maşinile sale
. Constructorul italian este urmat de
un alt specialist al maşinilor de mic litraj, de această japonez:
Suzuki estimează că, în 2015, media sa va fi de 117,5 g/km. Alte
concerne care vor ajunge la o medie bună în 2015, între 120-125
g/km emisii CO2, sunt Renault (123,4 g/km) şi Toyota (124,8
g/km).

Totuşi, chiar dacă fiecare producător are anunţate previziuni
mai mult sau mai puţin optimiste, conform studiului JATO,
bazat pe evoluţia din 2010 faţă de 2009, Toyota, PSA şi grupul BMW
au cele mai mari şanse
să îşi atingă obiectivele în
2015.