Audi Q5 şi piaţa SUV-urilor în România

Publicat: 06 05. 2008, 17:00

, lansat la , este deja o vedetă şi se anunţă ca una dintre cele mai căutate maşini în 2009 – deocamdată, în 2008 the most wanted este SUV-ul coupe cu patru uşi , .

În categoria SUV-urilor premium, sondajul lansat de promotor.ro îl dă câştigător pe noul Audi Q5, în faţa lui , şi . Poate părea ciudat, dar BMW X3, deşi este cel mai vechi dintre cele patru, a primit foarte multe voturi, fiind principalul contracandidat al lui Audi Q5. Pe de altă parte, deşi Mercedes GLK este tot un model foarte proaspăt, SUV-ul german a pierdut teren în faţa bavarezului cu doar câteva zeci de voturi. Volvo XC60 nu a dezamăgit, cumulând 20% dintre voturi.

Prin urmare, din punctul de vedere al userilor promotor.ro, confruntarea în domeniul SUV-urilor premium compacte urmează să fie extrem de strânsă. Practica vine în sprijinul acestei afirmaţii, primul trimestru al lui 2008 fiind foarte benefic pentru vânzările de automobile crossover, SUV şi offroad – în primele trei luni din 2008, aceste maşini reprezintă aproape 10% din vânzările de autoturisme noi, creşterea faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut fiind de 60%!

Deci românii îşi cumpără mult mai multe SUV-uri în 2008 – să fie de vină , care nu se ştie exact cât de mult va afecta vânzările de maşini noi de la 1 iulie?

1 VW TIGUAN 392 0
2 TOYOTA RAV 4 351 302 16.20%
3 HYUNDAI SANTA FE 320 617
4 MITSUBISHI OUTLANDER 320 91
5 CHEVROLET CAPTIVA 168 116 44.80%
6 HONDA CR-V 167 113 47.80%
7 SUBARU FORESTER 102 55 85.50%
8 NISSAN X-TRAIL 101 13
9 OPEL ANTARA 92 0
10 MAZDA CX-7 89 0
11 BMW X3 72 67 7.50%
12 LAND ROVER FREELANDER 65 40 62.50%

Deocamdată, în Top 3 SUV-uri compacte conduce detaşat în primul trimestru , cu aproape 400 de unităţi vândute. Modelul german este urmat de cunoscutul SUV japonez Toyota RAV 4, cam la acelaşi nivel cu primul trimestru din 2007. Pe locul trei, un paradox: cel mai vândut SUV compact al anului 2007, , înregistrează un regres important, de aproape 50%, fiind la egalitate cu surpriza anului trecut, , în creştere cu 250%!

Restul au vânzări mai slabe, sub 200 de unităţi, iar BMW X3, principalul concurent al lui Audi Q5, se situează chiar sub bariera de 100 de exemplare. Suntem curioşi dacă Audi Q5, Mercedes GLK şi Volvo XC60 vor reuşi să dinamizeze vânzările de SUV-uri premium compacte. În primele trei luni, domeniul premium nu a excelat, Audi Q7 şi Volvo XC90 chiar înregistrând scăderi faţă de aceeaşi perioadă a lui 2007. Doar şi Range Rover Sport au creşteri susţinute (500%, respectiv 300%), fiind preferate de cei cu mulţi bani.

1 HYUNDAI TUCSON 627 225 178.70%
2 VW TIGUAN 392 0 plus total
3 TOYOTA RAV 4 351 302 16.20%
4 HYUNDAI SANTA FE 320 617 -48.10%
5 MITSUBISHI OUTLANDER 320 91 251.60%
6 RENAULT KANGOO 4×4 289 39 641.00%
7 VW TOUAREG 275 403 -31.80%
8 BMW X5 239 40 497.50%
9 MITSUBISHI L200 228 151 51.00%
10 TOYOTA HILUX 227 121 87.60%
11 NISSAN NAVARA 216 145 49.00%
12 TOYOTA LAND CRUISER 120 169 133 27.10%
13 CHEVROLET CAPTIVA 168 116 44.80%
14 HONDA CR-V 167 113 47.80%
15 NISSAN QASHQAI 141 0 plus total
16 AUDI Q7 121 142 -14.80%
17 MERCEDES ML 108 91 18.70%
18 SUBARU FORESTER 102 55 85.50%
19 NISSAN X-TRAIL 101 13 676.90%
20 LAND ROVER RANGE ROVER SPORT 100 24 316.70%

În Top 10 vânzări maşini de teren, pe primul trimestru din 2008, lider devine , care îi "fură" coroana fratelui Santa Fe, laureatul din prima parte a anului 2007. VW Tiguan urcă direct pe poziţia a doua, fiind vorba tot de o rocadă între "fraţi" – în 2007, această poziţie a fost ocupată de fratele mai mare , care acum pierde teren în faţa lui Tiguan.

Practic, Hyundai şi VW îşi dispută o piaţă foarte dinamică, deţinând împreună 25% din segment în acest prim trimestru. Toyota ocupă doar poziţia a treia în topul modelelor, cu RAV 4 – totuşi, în topul mărcilor se situează pe a doua poziţie, devansându-şi concurenţa directă din Japonia, Mitsubishi şi Nissan.

O surpriză a începutului de an o reprezintă clasarea foarte bună a lui Renault Kangoo 4×4, cu aproape 300 de unităţi vândute (creştere de peste 600% faţă de 2007), dar şi evoluţiile celor trei grei ai : Mitsubishi L200, Toyota Hilux şi Nissan Navara. De asemenea, noul a debutat în forţă, cu vânzări de peste 100 de unităţi, iar şi Qashqai au înregistrat creşteri spectaculoase. Vânzările coreenilor KIA şi SsangYong sunt pe o pantă descendentă la începutul acestui an, în timp ce practic şi-a canibalizat fraţii offroad Suzuki Grand Vitara şi Jimny.

Per ansamblu, majoritatea actorilor din domeniul SUV sunt mulţumiţi la început de an, confirmând încă o dată apetitul crescut al românilor pentru maşini SUV şi crossover. Aşa încât Audi Q5 sigur va avea succes la noi, mai ales în versiunea 2,0 TDI de 170 CP, chiar dacă oficialii Audi ar putea fi rezervaţi în estimări din cauza regresului din primul trimestru.