Benzina vs. Motorină (II)

Publicat: 27 05. 2009, 10:47

www.buhnici.roInformaţie gratis despre lucruri care costă

Atunci când alimentăm carburanţi clasici la pompă – benzină, motorină, GPL etc. – din punct de vedere tehnic, nu facem altceva decât să scoatem soarele şi carbonul din pământ ca să îl ardem din nou. Te-am zăpăcit?

Păi, soarele a susţinut fotosinteza acum câteva milioane de ani, animalele şi plantele au putrezit şi au "fiert” apoi la foc mic în adâncuri pentru ca acum să le extragem sub formă de ţiţei, să le rafinăm şi apoi să le băgăm în motor ca să scoatem soarele, adică energia din ele. În paranteză fie spus, tocmai asta e problema şi cu încălzirea globală. Carbonul acela ascuns în fundul pământului se combină cu oxigenul din aer ca să devină… ţi-aduci aminte dintr-a şaptea… CO2, adică unul dintre principalele gaze cu efect de seră.

Gata cu lecţia de fizică şi chimie, că ne plictisim. Important de reţinut din acest paragraf rămâne faptul că benzina este produsul rafinat la temperatura cea mai ridicată, adică este cel mai curat şi cu conţinutul caloric cel mai mare pe care îl poţi cumpăra la pompă. Deci, pentru performanţă înaltă în motoare clasice ai nevoie de benzină.

Dovada cea mai bună în acest sens sunt campionatele de raliu sau Formula 1. Există şi tentativele de tip TDI: o Skoda Fabia pe motorină cu motor de 1,9 TDI şi 180 de cai putere a avut performanţe mediocre în Campionatul Naţional de Raliuri, în timp ce legendarul R10 TDI a reuşit să uimească la Le Mans, însă rămâne un exerciţiu de anduranţă.

De fapt, toate motoarele moderne pe motorină au aceeaşi problemă – se bazează pe turbină pentru plusul de putere. Fără să intrăm în prea multe detalii tehnice, un diesel va urca mai agale la deal, datorită cuplului superior, însă va sprinta în reprize scurte, limitat de plaja mică de turaţie în care lucrează, în mod obişnuit 1.200 – 4.500 RPM.

Benzina trebuie turată corespunzător la deal, însă va sprinta liniar de la 1.000 RPM până către 7.000 RPM. Adică este, cum se spune, mai elastică. Asta, dacă ne referim la motoarele aspirate. Dacă mai punem şi o turbină pe un motor de benzină, acesta va depăşi brutal acelaşi litraj la motorină. Pentru pasionaţi, există motoare de 2 litri benzină turbo care au fost duse spre 1.000 de cai putere. Enorm şi ireal.

Iar la sfârşit, ca să tragem linie, trebuie să admitem este ca şi cum am compara maşina lui Fred cu cea a lui Barney din The Flintstones. Pentru proiectanţii şi inventatorii realişti, ziua când benzina se va termina este tot mai aproape.

Aşa că mai bine să începem să ne certăm pe kilowaţi puşi instant la roată de motoare electrice ultra-performante, propulsoare pe bază de apă sau microgeneratoare nucleare sub capotă. Eu despre aşa ceva am citit într-o carte de Alexandru Mironov, primită o dată cu premiul la finele clasei I. Astea da motive de dispută…