George Buhnici despre subiectul pneuri de iarnă

Publicat: 29 10. 2010, 14:49



www.buhnici.ro –
informaţie gratis despre lucrurile care
contează

Codul rutier va consfinţi în sfârşit ceea ce
bunul simţ le spune şoferilor responsabili de multă vreme. Iarna
nu-i ca vara. Glumă sau nu, când vine vorba de anvelope, adevărul
este exact aşa. Anvelopa de vară nu are ce căuta iarna pe
stradă şi invers
. Nu e o chestiune de zăpadă, deszăpezire
sau civilizaţie, ci pur şi simplu de normalitate.

Pentru „sectanţii” anvelopelor de vară, bune 12 luni pe
an
, o să reiau câteva idei importante.

Guma de vară este nu doar semi-inutilă, ci chiar
periculoasă, aproape mortală pe un drum rece
, nici măcar
îngheţat. Chiar dacă e doar octombrie şi ziua bate soarele, iar
asfaltul rămâne uscat şi peste noapte, de îndată ce mercurul
coboară sub 7 grade Celsius, aceste cauciucuri devin cu atât mai
periculoase, pe cât au fost de scumpe la achiziţie.

Spre exemplu, cele sport cu profil V sau W nu au nici măcar o
şansă pe alunecuş. Latexul din compoziţie este vulcanizat
suplimentar, adică este făcut să fie tare şi rezistent, dar
suficient de moale pentru a fi aderent la temperaturi pozitive, mai
ales pe asfaltul fierbinte al verii, când îşi atinge şi limita sa
tehnologică.

La rece, totul se contractă. Cu cât mai rece, cu atât mai tare.
Aşa va ajunge cauciucul de vară aproape ca piatra pe la
zero grade sau mai jos
. Banal de adevărat, cauciucul tare
alunecă prea bine chiar şi pe asfalt. O lecţia dură am luat-o la
volanul unei maşini scumpe cu tracţiune integrală, echipată cu
anvelope noi de vară. Conduceam pe asfalt acoperit cu un strat
subţire de zăpadă la zero grade. Serpentinele luate la 20 km/h
păreau „Tokyo drift” cu încetinitorul.

De ce se întîmplă asta?

Profilul care scoate apa de sub roata de vară nu este la fel de
eficace pe alunecuş. Tocmai striaţiile acelea subţiri de pe
cauciucul de iarnă „agaţă” zăpada
. Ca să facă un serviciu
corespunzător, pneul de iarnă este şi de o consistenţă mai moale,
ca să nu se întărească pre tare la frig.

Un cauciuc mai moale este mai aderent. De aici şi zgomotul pe
care le fac acestea pe timp de vară şi uzura lor exagerat de rapidă
pe asfaltul cald. Că se uzează mai repede, nu înseamnă că şi
frânează mai bine. Pe caniculă, rişti ca latexul din
compoziţia unui pneu de iarnă să se topească de-a dreptul la o
frânare violentă
. Anvelopa va ajunge astfel să alunce pe
propria sa peliculă de cauciuc topit.

Aşa că de acum să nu mai punem la suflet „ghinioanele”
unor şoferi de maşini scumpe
surprinşi de vremea rea în
decembrie cu anvelope de vară. Să nu îi mai plângem când îi vedem
la TV înzăpeziţi şi dârdâind cu înjurături printre dinţi pentru
drumari.

Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti pneuri de iarnă. Nu ai bani nici măcar
de chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa de
pomană.

Deşi mulţi se plâng că străzile ar trebui să fie deszăpezite
corespunzător, cât să poată rula de plăcere chiar şi iarna,
adevărul este că nici o ţară civilizată nu reuşeşte să
păstreze standardele la limita maximă.

Chiar şi în Germania se închid drumuri şi autostrăzi când ninge
viscolit. Indiferent de vreme, în Germania, Austria sau
Cehia cauciucurile de iarnă sunt obligatorii
. De aceea
nemţii îşi vând maşinile second hand cu un set suplimentar de roţi
de iarnă. Seriozitatea şi precauţia nemţească nu au la bază bunul
simţ nativ, ci mai degrabă civilizaţia educată de lege împreună cu
penalizarea corespunzătoare a încălcării ei.

Aşa că îndemn poliţiştii să amendeze exemplar fiecare
şofer inconştient
. Degeaba sunt eu corect şi cheltuiesc
banii pe un set de pneuri de iarnă, dacă un inconştient vine sanie
spre mine pentru că pur şi simplu nu crede în importanţa
cauciucurilor de iarnă.