Taxa de poluare aproape de finalizare

Publicat: 20 04. 2008, 22:55

De ce 1 iulie 2008 şi nu altă dată? Păi, e de înţeles:
– 1 ianuarie e luată, e prima zi din an, după revelion;
– 1 februarie nu semnifică nimic în mod normal, dar a fost prima zi a lunii care desemnează 2008 ca an bisect;
– 1 martie e ziua femeilor, suntem ocupaţi cu mărţişoare;
– 1 aprilie e ziua păcălelilor… s-ar fi potrivit, dar, totuşi, guvernanţii sunt serioşi în privinţa taxei de poluare;
– 1 mai e zi liberă, de când eram comunişti, nu se poate strica
– 1 iunie e ziua copiilor, nu se cade să ne ocupăm de chestii mature atunci
– 1 iulie… nu e nimic atunci, hai să legiferăm noua taxă! (şi e o dată uşor de ţinut minte…)

Ei bine, la 1 iulie guvernul este decis să adopte noua metodologie de calcul a taxei de poluare, o taxă pe care românii nu o vor: 69% dintre cei care au răspuns la sondajul promotor.ro consideră că această taxă nu ar trebui să existe. Adică două treimi din cei aproape 2.800 de useri care şi-au dat cu părerea. Iar astfel de sondaje nu a propus doar promotor.ro, ci şi alte medii de informare, cu rezultate aproximativ similare. Probabil că, dacă s-ar face un referendum pe această temă, cel puţin 50% dintre participanţi ar fi împotriva acestei taxe. Dar nu se va face nici un referendum, pentru că interesul este ca această taxă să existe.

Am avut parte chiar şi de o firavă transparenţă, prin dezbaterea publică a acestei probleme. Rezultatul: 101 observaţii depuse, dintre care puţin peste jumătate au fost păreri ale persoanelor fizice. Doar 100, deşi se plâng milioane de şoferi! Deci ori nu s-a ştiut de această posibilitate de exprimare a părerilor, ori oamenilor nu le pasă.

În privinţa primei afirmaţii, guvernanţii sunt acoperiţi: există un site www.taxapoluare.audieripublice.ro , unde, cine a intrat, trebuia să dea dovadă de o răbdare de fier până ajungea să îşi poată pune părerea online. Pe lângă asta, în mass media s-a pus mai mult accentul pe scandalul legat de taxă decât pe faptul că românii au un mijloc de comunicare cu guvernul. Bomboana de pe tort – lipsa aproape totală a promovării acestui instrument pus la dispoziţia oamenilor. Câţi dintre voi ştiaţi că vă puteţi spune păsul şi puteţi influenţa astfel deciziile comisiei de experţi? Dacă sunteţi mulţi care veţi răspunde "eu" la această întrebare, înseamnă că afirmaţia cu nepăsarea va fi viabilă, adică românilor nu le-a păsat de deciziile privitoare la taxă. Ceea ce nu e o ipoteză veridică.

În concluzie, în două luni ne aşteaptă o nouă taxă. . A cărei menire ar fi de a proteja mediul – din nefericire, valorile ei vor fi mai mici pentru automobilele vechi decât în cazul actualei taxe de primă înmatriculare. Câteva exemple:
– pentru o maşină second hand Dacia Logan 1,4 MPI din 2005 (motor Euro 3, 166 g/km CO2), noua taxă va fi de 457 euro, faţă de 1.087 euro acum
– pentru un VW Golf IV 1,9 TDI din 2000 (motor Euro 3, 140 g/km CO2), noua taxă va fi de 786 euro, faţă de 1.628 euro acum
– pentru un BMW 525i din 1995 (motor Euro 2), noua taxă va fi de 1.995 euro, faţă de 5.353 euro acum

Însă pentru maşinile noi, taxa va fi mai mare:
– pentru Dacia Logan 1,5 dCi 85CP (120 g/km CO2) taxa va creşte de la 168 euro la 298 euro
– pentru Skoda Octavia 1,9 TDI (132 g/km CO2), valoarea taxei creşte puţin, de la 508 euro în prezent la 534 euro după 1 iulie
– pentru VW Touareg 2,5 TDI (267 g/km CO2) taxa creşte mai mult, de la 941 euro acum la 1.469 euro peste două luni

Poate că această taxă reprezintă un procent mic din preţul unei maşini noi, însă principial va demoraliza achiziţia de maşini noi, mai ales dacă cele second hand vor fi mai tentante ca bani. Iar justificarea guvernanţilor, că noua grilă de calcul ţine seama de ciclul de viaţă al maşinii ("o maşină veche va polua mai puţin, deoarece se va afla în utilizare un număr mai mic de ani decât una nouă"), este praf în ochi. Pentru că poluarea nu înseamnă doar CO2, ci şi alte noxe, dezvoltate în cantităţi extrem de mari de motoarele non-euro, Euro 1 şi Euro 2 – mai trebuie luate în seamă şi deteriorările sistemelor catalitice în timp, care contribuie la creşterea poluării unui motor.

Dar, nu-i aşa, este prea târziu pentru aceste comentarii, deoarece 9 aprilie, data limită pentru depunerea observaţiilor, a trecut de ceva timp. Rămâne cum am stabilit: guvernul va impune o taxă ceva mai permisivă, în numele antipoluării contribuind la creşterea acesteia. O fi vorba de o incompetenţă împământenită în toate guvernele postdecembriste sau este o stratagemă prin care guvernanţii au "negociat" păstrarea taxei?