Un teren de joacă aurit. Presărat cu puţin bun gust

Acesta este un loc construit pentru oligarhi şi moguli ai petrolului veniţi din lumea întreagă. Aşadar, nu este nicio surpriză că maşinile oferite de către hotelurile locale de cinci stele pentru a face naveta spre aeroport sunt Rolls Royce-uri Phantom şi Bentley-uri Mulsanne, în timp ce taxiurile obişnuite sunt dubiţe Mercedes-Benz Viano cu interior complet îmbrăcat în piele. Saint Moritz este cel mai tare loc în care să te dai în stambă, un Monaco alpin, dacă îl pot numi aşa.

Această mare de opulenţă decadentă este înconjurată de unele dintre cele mai bune şosele pentru condus de pe întreaga planetă: urci pe ele spre pasuri aflate la peste 2.300 de metri altitudine, trecând pe lângă gheţari, lacuri glaciare şi peisaje care par prea frumoase ca să fie reale. Te-ai putea aştepta ca această combinaţie de şosele fantastice şi cantităţi nebuneşti de bani din zonă să rezulte într-o paradă de hipermaşini plimbate pe toate străzile oraşului: total corect, dar e vorba de mai mult decât atât.

Calculaţi cât valorează maşinile din imagine

Într-adevăr, vezi la tot pasul 458 Italii, MP4-12C-uri, Aventadoare, Californii, Vantage-uri şi Spykere. Dar ce poţi să spui când întâlneşti o Lancia Fulvia HF din 1968 parcată în faţa unui supermarket? Sau despre Ferrari-ul 365 Daytona din ’72 care tocmai este realimentat? Pentru pasionatul de maşini cu ochi antrenat, tărâmul ăsta este incredibil: maşini faimoase din anii 50 până în anii 90, în stare impecabilă, lustruite şi strălucind ca noi sunt folosite la drumurile zilnice (sau aproape zilnice). Urcă în pasurile montane şi sunt şanse mari să te întâlneşti cu o caravană de maşini italiene sau britanice, în care proprietarii entuziaşti îşi plimbă Jaguarurile şi GTA Quadrifoglio-urile de-a lungul Pasului Bernina sau alunecând încet la vale spre Zuoz.

Saint Moritz, cuibuşor de nebunii

În două zile petrecute în Saint Moritz poţi vedea mai multe maşini clasice câte ai vedea într-o lună în oricare alt loc bogat de pe planetă. Avem asociaţii ale proprietarilor de maşini sport italiene, britanice şi germane care organizează evenimente ce adună în această zonă iubitori ai supermaşinilor din lumea întreagă: raliuri sus în munţi şi concursuri de eleganţă în staţiunile de la malul lacurilor (cum ar fi Villa d’Este, aflată la doar 50 de kilometri şi un pas montan distanţă). La urma urmei, ce poate fi mai minunat decât să te bucuri de nişte maşini adevărate, de pe timpul în care sistemele electronice de asistenţă la condus nu erau încă existente, pe unele dintre cele mai senzaţionale şosele cunoscute de omenire?

Pentru mine, acesta este unul dintre paradoxurile modernului Saint Moritz: pe de o parte, spectacolul decadent al bogăţiei afişate la tot pasul, pe de alta, pasiunea pentru automobile clasice care necesită dedicare, focus (şi o grămadă de bani, evident). Pentru fiecare Cayenne tunat (cu bun sau, mai des, cu prost gust), oraşul elveţian îţi oferă un Jaguar, un Aston Martin sau o Lancia restaurată cu iubire şi condusă pe străzi fără niciun complex: e ceva minunat, pentru că maşinile sunt menite pentru a fi conduse şi a te bucura de ele, nu pentru a fi păstrate în expoziţii private sau muzee închise.

An de an, proprietarii de maşini clasice se adună pentru o şeptică

Aşadar, dacă ai drum prin zonă, mergi pe superbele străzi şi şosele din jurul lui Saint Moritz, bucură-te de incredibila varietate de maşini de înaltă calitate pe care le poţi zări şi dă-ţi seama că terenul de joacă aurit are şi o parte mult mai profundă şi plină de miez: pasiunea pe care o simt iubitorii de maşini când cheltuie cu nemiluita timp şi bani pentru a face un Jaguar Mk II să funcţioneze mai bine decât atunci când era nou, apoi să se bucure de el în drumurile zilnice.

Acum nu mai vorbim de datul în stambă, ci de iubirea pentru maşinile frumoase şi pentru modul în care se conduc, indiferent că e un Ferrari 250 GTO sau un Fiat 500 original. Amuzant, uneori oamenii păstrează maşini care nu ar merita această cinste. Domnul în vârstă care conduce un Renault Super 5 din plasticul anilor 80, aveţi o explicaţie pentru asta?!

Acest contrast între egocentrismul material şi pasiunea pentru maşini frumoase este fascinant. Iar asta înseamnă că în spatele spectacolului de lumini şi al zidului de kitsch există şi un bun gust substanţial în Saint Moritz, cu maşinile lui clasice cu tot.

Editorial publicat în revista ProMotor nr. 94