Toyota Vitz prefigurează viitoarea Toyota Yaris

Publicat: 23 12. 2010, 13:40

Modelul
Toyota Yaris
este vândut în Japonia ca Toyota Vitz. Dar, pe
final de an 2010, compania japoneză a lansat noua generaţie Toyota
Vitz – ceea ce înseamnă că, în 2011, vom avea şi în Europa
o nouă generaţie Toyota Yaris
.

Cea de-a treia generaţie Toyota Yaris va schimba macazul
în ce priveşte designul exterior
, japonezii făcând
trecerea de la un aspect de bubulină la o citadină mult mai
agresivă, curbele fiind înlocuite cu muchii mai bine evidenţiate.
În mare, noua Yaris pare o mixtură matură între mini-ul Aygo şi
compacta Auris, imaginea de marcă fiind suficient de puternică.

Partea frontală a noii Toyota Yaris are doar grila centrală
curbilinie, deoarece farurile au o decupare rectangulară,
nemaifiind rotunjite
. Spoilerul mizează şi el pe o
agresivitate mai pronunţată, iar parbrizul foarte înclinat dă
impresia că maşina este aproape un monovolum.

Muchia mediană este mult mai bine evidenţiată acum, fiind şi
foarte abruptă, în timp ce suprafaţa vitrată este destul de mică.
Pentru portiera din spate s-a preferat o decupare a
geamului în genul celui de la
Toyota Aygo
, dar deschiderea acestu e normală, nu în
lateral, ca la mini-ul japonez.

Partea din spate a noii Yaris este şi ea mul diferită
faţă de a actualei generaţi
i, fiind
oarecum şi mai pragmatică: forma alungită a stopurilor lasă loc
unui hayon mai lat, iar deschiderea acestuia nu se mai face acum de
la un buton ca la Logan, ci într-un stil mai modern. Se remarcă, de
asemenea, mutarea numărului de înmatriculare de pe spoiler pe
hayon.

Versiunea sportivă Yaris TS va beneficia de un pachet
optic mult mai atrăgător
, dar şi mai agresiv: spoilerul
faţă renunţă la orice urmă de „drăgălăşeni”, evocând sportivitatea
regăsită pe Lexus LF-S, de pildă, în timp ce spoilerul spate, pe
lângă integrarea a două blocuri optice verticale, va mai beneficia
şi de un mic difuzor.

În ce priveşte interiorul, nu putem decât să afirmăm că
noua Toyota Yaris este mult mai matură
. Japonezii au
renunţat la ceasurile de bord plasate central, apelând la soluţia
clasică, în spatele volanului. Nu mai avem parte nici de ideea
originală a consolei centrale cu butoane şi comenzi rotunde sau de
planşa de bord simetrică şi de mari dimensiuni.

În noua Toyota Yaris, designerii au mers pe principiul
pragmatismului şi a separării zonelor: în faţa pasagerului avem un
fel de alveolă, în care este cuprinsă şi instalaţia multimedia, iar
comenzile sistemului de climatizare sunt plasate într-o mică
„peninsulă” inferioară, fiind lizibile, dar ocupând şi foarte puţin
spaţiu. Practic, nu mai putem vorbi de o consolă centrală,
bordul fiind gândit doar pe orizontală
.

Lungimea totală a maşinii a crescut cu 10 cm faţă de
actuala Toyota Yaris, ajungând la 3,88 cm
, în timp ce
ampatamentul este mai mare cu 5 cm, fiind de 2,51 cm, o valoare
bună pentru clasa mică. Teoretic, creşterea dimensiunilor înseamnă
şi un mai bun spaţiu pentru pasageri şi bagaje, dar, deocamdată, nu
ştim valorile pentru portbagaj.

În ce priveşte motorizările, Toyota Vitz va oferi, în
Japonia, două motoare pe benzină, de 1,3 litri, respectiv de 1,5
litri
. Motorul de 1,3 litri reprezintă un upgrade al celui
de pe actuala generaţie Yaris, anunţând un consum mediu de numai
3,7 litri/100 km (5,1 litri/100 km la generaţia actuală). Motorul
de 1,5 litri are 107 CP şi este destinat versiunii Yaris TS.

Transmisia va fi una manuală, cu doar 5 trepte, însă
versiunea TS va beneficia opţional şi de o cutie automată
CVT Activematic, dotată cu padele pe volan
. Deşi nu a fost
confirmat oficial, se pare că în 2012 va fi oferită şi o versiune
Toyota Yaris Hybrid, dar nu avem pentru moment detalii.

Debutul european al lui Toyota Yaris se va consemna cu
ocazia Salonului Auto Geneva 2011
, când vom afla şi ce
opţiune diesel va oferi noul model.