15 Iulie în istoria automobilistică

Publicat: 15 07. 2010, 00:00

15 Iulie 1895 – În această zi Rudolf Diesel a
aplicat la Oficiul de Patente American pentru a îşi autentifica
motorul cu combustie internă care îi poarte numele. Cererea sa a
primit certificatul de originalitate în luna August 1898, francezul
cu gene germane devenind astfel inventatorul acestui tip de motor
tot mai popular în ultimele decenii (ca principiu de funcţionare,
nu ca aplicaţie în sine).

Motorul pe care
Diesel l-a inventat, destul de primitiv ca funcţionare, format
dintr-un piston lung de 3 metri şi o cameră de ardere. Acesta a
fost primul motor care nu avea nevoie de scânteie pentru a se
aprinde, arderea fiind declanşată prin compresie. Faţă de motoarele pe aburi, care aveau
o eficienţă de 10% (adică doar 10% din căldura degajată rezulta în
mişcare) motorul Diesel avea o eficienţă de 75%, fiind un pas
uriaş.

Nu vă gândiţi
însă că acest motor putea fi montat pe automobile, fiind mult prea
mare şi primele sale
aplicaţii au fost ca pompe pentru apă, generatoare de energie
electrică, în mine, în uzine şi prima data pe navele transoceanice.
Ulterior motoarele Diesel, mult îmbunătăţite însă, au propulsat
camioane şi apoi automobile personale.