19 Mai în istoria automobilistică

Publicat: 19 05. 2010, 00:00

19
Mai 1928
– În această zi Colin Chapman, una dintre
cele mai luminate minţi ale automobilismului se naşte în Londra.
Deşi nu s-a bucură de notorietatea lui Enzo Ferrari, Ferrucio
Lamborghini sau Henry Ford, Chapman a adus foarte multe inovaţii
automobilismului şi motorsportului. Britanicul a absolvit
University College London având specializarea inginerie civilă, iar
ulterior a făcut parte şi
din Royal Air Force, aceste două episoade din viaţa sa fiind
premisele succesului de mai târziu.

În 1952 a fondat Lotus, numele venind de la
alintul pe care îl adresa soţiei sale. A manifestat un foarte mare
interes pentru Formula 1, participând chiar la Marele Premiu al
Franţei în 1956, dar ulterior s-a dovedit crucial pentru evoluţia
Formulei 1, atât la nivel tehnic cât şi ca instrument de promovare.
Chapman a fost primul patron de echipă care a introdus reclamele pe
monoposturi, transformând Marele Circ dintr-un hobby al piloţilor
bogaţi într-un adevărat mecanism de marketing de milioane de
dolari.

Pe lângă spiritul antreprenorial Chapman s-a
dovedit un inventator cel puţin la fel de iscusit. Britanicul a
patentat o bară de torsiune care îi poartă numele. De asemenea
britanicul a introdus prima dată şasiul monococă pe un monopost,
ducând astfel la apariţia unor bolizi mai rezistenţi, dar şi cu o
masă semnificativ redusă. Tehnologia a fost grefată şi pe modelele
de şosea, Lotus Elite fiind una dintre primele maşini de serie care
au venit cu această nouă arhitectură.

În
1962 Chapman a setat un nou standard pentru maşinile de Formula 1,
care se găseşte în linii mari şi azi, modelul Lotus 25 având
motorul montat central şi şasiu tubular. De asemenea a eficientizat
apăsarea aerodinamică a maşinilor prin montarea aripilor frontale
şi posterioare. Una dintre ultimele sale invenţii a fost un
monopost cu şasiu dual, care a fost vehement contestat de
concurenţă şi nu a putut fi folosit în cursele oficiale.

Lotus a câştigat sub era lui Chapman 7 titluri în Formula 1,
fiind cea mai titrată echipă la acea vreme. Inovaţiile sale din
Formula 1 s-au regăsit şi pe modelele de stradă acestea devenind un
etalon de eficienţă şi manevrabilitate. Chapman nu a apucat însă să
se bucure de Lotus prea mult, decedând la vârsta de 54 de ani din
cauza unui infarct, în 1981.