Adio second-hand: Vom schimba mașinile ca pe telefoane. Comisia Europeană vrea reducerea duratei de viață a vehiculelor

Publicat: 19 06. 2021, 18:44
Actualizat: 19 06. 2021, 18:46

Adio second hand: Vom schimba mașinile ca pe telefoane. Comisia Europeană vrea reducerea duratei de viață a vehiculelor, astfel încât cele mai poluante să nu mai poată fi exploatate ca mașini second hand.

Intră în Galeria FOTO

Piața auto nu va mai fi niciodată la fel dacă planul Comisiei Europene va fi pus în aplicare. Comisia Europeană va prezenta la sfârşitul anului viitor o propunere de retragere de pe piaţă a vehiculelor cele mai poluante, a declarat joi vicepreşedintele Comisiei Europene însărcinat cu Pactul Verde al UE, Frans Timmermans, relatează agenţia EFE.

”Dorim să lucrăm la o revizuire a directivei privind durata de viaţă a vehiculelor. Vom face o propunere către finele anului care vine”, a spus Timmermans. El a făcut aceste declarații în timpul unui consiliu al miniştrilor mediului, desfăşurat la Luxemburg.

Timmermans a transmis acest mesaj în urma preocupărilor exprimate de mai multe state ale UE asupra exportului de vehicule poluante dinspre unele state membre către alte state de asemenea membre ale UE, dar şi către altele din afara blocului comunitar.

„Dacă dorim să ne asigurăm că nu exportăm vehicule poluante în afara UE, trebuie mai întâi să garantăm că ele nu se deplasează în interiorul UE”, a indicat vicepreşedintele Comisiei Europene.

Adio second hand: Vom schimba mașinile ca pe telefoane. Ce înseamnă asta

O astfel de mișcare s-a produs în urma scandalului Dieselgate. Șoferii din țările bogate din vest și-au vândut mașinile diesel, iar piața second-hand s-a prăbușit. O mare parte a acestor mașini au ajuns în Europa de est, România fiind una dintre destinațiile principale.

O reducere forțată a duratei de viață a vehiculelor ar avea, într-adevăr, ca efect, o schimbare mai frecventă a mașinilor. Asta înseamnă că mașinile poluante vor ieși mai rapid din circulație, pentru a fi înlocuite cu altele noi, nepoluante. Există însă și un revers al medaliei.

O reducere a duratei de exploatare va însemna o scădere rapidă a valorii de piață a mașinilor și o lovitură majoră pentru piața second hand. Aceasta este strâns legată de piața de mașini noi, clienții finanțând parțial achiziția unei mașini noi prin vânzarea la second hand a celei deținute anterior. În absența acestei posibilități, mai puțini europeni își vor permite schimbarea mașinii cu una nouă.

Vârsta medie a parcului auto este în România de 15 ani, cu mult mai mare decât media europeană, de 11 ani. Aproximativ 80% dintre mașinile care circulă în România au mai mult de 10 ani, conform unui raport al DRPCIV.