Aprilia Tuono 1000 R Factory

Publicat: 25 09. 2006, 00:00

Chiar
dacă o parte a ziariştilor de specialitate se aşteptau să vadă mai
multe noutăţi la Koln, Aprilia va aduce doar Touno 1000 R Factory,
pe care o mare parte dintre aceştia deja îl
cunosc.


Nici un naked de 750 cmc, nici o supersportivă cu motor V4 de 1000
cmc, acestea vor fi păstrate pentru EICMA, salonul de „acasă”.

Lansat cu ceva
vreme înainte de Intermot, Tuono 1000 R Factory urmează aceeaşi
reţetă ca şi sora sa RSV 1000 R, anume dotarea cu cele mai
extravagante componente, dar şi revizuirea motorului pentru un plus
de 6 cai putere.

Cu
cei 139 CP, Tuono Factory se înscrie în topul celor mai performante
motociclete de stradă.

Motorul din
magneziu este un V2 la 60º de 998 cmc, acelaşi ca şi în cazul lui
RSV 1000 R, câştigătoarea testului „Master Bike”. Faţă de aceasta,
Tuono R renunţase la 10 CP din cei 143 ai RSV-ului, în favoarea
unui cuplu mai consistent la turaţii reduse. Pentru Factory puterea
a fost crescută la 139 CP prin redimensionarea supapelor şi
galeriilor de evacuare.

O altă
modificare este mutarea catalizatorului mai aproape de colectoarele
de evacuare pentru a-i mări randamentul. Întregul traseu de
evacuare a fost redesenat pentru a spori cuplul la turaţii medii şi
joase. Astfel, la 8.500 rpm, motorul atinge cuplul maxim de 107
Nm.

Ciclistica
de top, componente de top

Furca inversată
Showa de 43 mm a fost înlocuită cu una Ohlins Racing cu acelaşi
diametru. Ca şi varianta standard, aceasta este reglabilă în
compresie, revenire, dar şi pretensionare.

Acelaşi
tratament l-a primit şi amortizorul spate. Unitatea produsă de
Sachs a fost înlocuită de un monoamortizor Ohlins reglabil în toate
aspectele.

Jantele din
aliaj de aluminiu forjat sunt produse de către specialiştii de la
OZ-racing după specificaţiile Aprilia. Pe spate se poate opta
pentru una din cele trei dimensiuni omologate: 180/55, 190/50 sau
190/55. Mecanicii Aprilia recomandă prima dimensiune pe un
compromis optim între manevrabilitate, stabilitate şi unghi maxim
de înclinare.

Neschimbat a rămas sistemul de frânare, Tuono 1000 R
beneficiind deja de etriere radiale Brembo Serie Oro, pompa radial[
pentru frâna faţă şi conducte cu înveliş metalic. Cam tot ce îşi
poate dori un pilot pe o motocicletă sportivă.

Numeroasele
componente din aliaje uşoare sau carbon au condus la obţinerea unei
mase proprii (la gol) de 181 kg, cu 8 kg mai puţin decât în cazul
modelului standard. La această cură de slăbire au contribuit
elementele carenajului din carbon, capacele motorului din aliaj de
magneziu, dar mai ales roţile OZ.

Comparativ cu
majoritatea adversarilor, această valoare este onorabilă (189 kg
pentru Speed Triple, 194 kg pentru FZ1 sau 198 kg pentru Z1000),
însă în faţa adversarului direct (Ducati Monster S4RS) Tuono
Factory trebuie să recunoască un surplus de 4 kg.

Bordul
a rămas acelaşi, dar nu se poate spune că îi lipseşte ceva.
Turometrul este analogic, iar afişajul digital multifuncţional
include un cronometru ce poate memora ultimii 40 de timpi
înregistraţi pe circuit. Comenzile afişajului sunt activate cu
ajutorul a două butoane amplasate pe ghidon.

Ca o declaraţie
de calitate, Aprilia propune un program de garanţie extinsă
condiţionată de urmarea unui plan de întreţinere special. Celor doi
ani de garanţie „normală” li se adaugă astfel încă doi ani fără
griji.

Dacă v-aţi decis
şi buzunarul vă permite (preţul CIP al unui Tuono 1000 R este de
9.603 Euro, iar pentru Factory se vor adăuga în jur de 2.000 Euro),
ar trebui să vă grăbiţi. Aprilia a anunţat că vor fi produse doar
300 de exemplare din acest model, iar gama de culori va cuprinde o
singură combinaţie denumită Red Lion (roşu-alb-carbon).