Cât ne-ar costa gratuitatea RATB

Publicat: 10 06. 2016, 13:14

 


Primarul General al Capitalei, Gabriela Vrânceanu Firea, a anunţat săptămâna trecută că plănuieşte să ofere serviciile de transport al RATB în mod gratuit cetăţenilor. Ulterior, a fost anunţată lista de „condiţii esenţiale” care trebuie aplicate înainte de punerea în aplicare a planului.

Pentru a vedea care ar fi efortul suportat de Primăria Bucureşti pentru a oferi călătorii gratuite cetăţenilor am efecutat calcule folosind veniturile şi cheltuielile de la nivelul anului 2014, ultimele disponibile.

În ultimii ani, subvenţia acordată de Primăria Bucureşti către RATB a reprezentat aproximativ 50% din bugetul instituţiei (în anul 2016, subvenţia oferită este de 532.000.000 de lei).

În 2014, RATB a avut venituri de 916 milioane de lei şi cheltuieli de 866 de milioane de lei, rezultând un profit de 46.000.000 de lei. Totuşi, în 2013, compania a înregistrat un deficit de 46.000.000 de lei.

Din venituri totale de 916 milioane ale anului 2014, încasările din vânzarea titlurilor de călătorie au fost de 162.935.149 lei, amenzi 4,9 milioane lei, veniturile conexe (reclame, închiriere spaţii, servicii etc.) au fost de 188.891.936 de lei, iar subvenţia primită de la Primăria capitalei a fost de 557.267.000.

Cheltuielile au fost de aproximativ 866 de milioane în 2014, incluzând salarii, combustibili, piese de schimb, asigurari pentru parcul auto si taxe si impozite către stat.

Un raport al Autorităţii Municipale de Reglementare în domeniul Serviciilor Publice arată că RATB are în acest moment aproape 11.000 de angajaţi, iar pentru salariile lor regia plăteşte anual 505 milioane de lei, adică aproape întreaga subvenţie primită de la Primărie.



Astfel, la nivelul anului 2014, dacă am extrage din bugetul total suma încasată din vânzarea titlurilor de călătorie şi amenzi (163 milioane de lei + 4,9 milioane), iar celelalte sume ar rămâne constante (având în vedere că s-a spus că nu vor fi făcute concedieri din rândul personalului), am avea venituri totale de 748 de milioane de lei (incluzând subvenţia). La cheltuieli de 866 de milioane de lei pe an, ar fi nevoie de un efort suplimentar de 118 milioane de lei pentru ca instituţia să funcţioneze fără pierderi.

Dacă banii necesari ar veni de la bugetul Primăriei, subvenţia, la nivelul sumelor din 2014, ar trebui să fie de circa 675 de milioane de lei (557 de milioane + 118 milioane de lei).

Astfel, dacă până acum Primăria cotiza cu 278 de lei/an pentru fiecare din cei 2 milioane de locuitori ai Capitalei, suma ar creşte la 337 de lei/an.

Gratuitate din partea RATB după începlinirea unor „condiţii esenţiale”

Primarul General al Capitalei, Gabriela Vrânceanu Firea, a anunţat astăzi că RATB va opera călătorii gratuite după îndeplinirea unor condiţii. Firea a precizat ca va aplica aceste masuri „intr-un timp rezonabil”.

„Pasii sunt urmatorii: banda proprie pentru autobuzele RATB, taxi si salvari/pompieri, completarea flotei regiei cu inca minimum 300 autobuze – cele care acum exista, dar nu au piese -, continuarea procesului de transformare a regiei in societate comerciala a municipalitatii pentru a putea atrage fonduri europene necesare modernizarii, curatenie in autobuze, siguranta calatorilor, aer conditionat vara, gratuitate, pentru inceput, inainte si dupa varfurile orare de trafic”, declară Gabriela Vrânceanu Firea intr-un comunicat de presa.