CNAIR stă pe aproape un miliard de euro. Proiectele de infrastructură, subfinanțate

Publicat: 11 01. 2020, 15:02
Actualizat: 11 01. 2020, 15:03

CNAIR dispune în acest an, pentru obiectivele de investiţii, de aproximativ 3 miliarde lei, sumă care asigură decontarea tuturor lucrărilor din acest an, anunţă compania. Această informație este infirmată de membrii Asociației Pro Infrastructura, care susțin că proiectele de infrastructură sunt subfinanțate, ceea ce ar compromite finalizarea acestora la termenele prevăzute.

Intră în Galeria FOTO

Un prim exemplu pe care-l oferă Asociația Pro Infrastructura ar fi centura orașului Bacău, un proiect de aproximativ 800 de milioane de lei cu TVA, pe care lucrările au început în martie 2019 și au avansat pe parcursul anului foarte bine, fiind utilizați aproximativ 250 de milioane de lei. Estimările asociației indică un necesar de 350-400 de milioane de lei în 2020. Alocarea Guvernului Orban: 64 de milioane. Comparativ, construcția Centurii Târgu Mureș, aflată într-o licitație suspendată de 3 luni, fără oferte depuse, cu șanse reduse de contractare în 2020, are o alocare mai mare.

Un alt proiect drastic subfinanțat este Autostrada Sebeș-Turda. Chiar dacă avansul în 2019 nu a fost cel scontat, au fost consumate 183 de milioane de lei. Alocarea pentru 2020 este de doar 56 de milioane, mult sub o estimare realistă de aproximativ 200 de milioane. Drumul Expres Craiova-Pitești (cele 3 loturi aflate în construcție în valoare de peste 2 miliarde de lei cu TVA) au o alocare modică de 96 de milioane de lei, deși premierul Orban a spus că în 2 ani se finalizează lucrările (evident, o promisiune fantezistă).

Podul peste Dunăre de la Brăila, o investiție de peste 2 miliarde de lei, care a atras în 2019 peste 500 de milioane, are o alocare de doar 97 de milioane de lei în 2020. Alte proiecte subfinanțate în 2020 în opinia Asociației Pro Infrastructura ar fi A3 Autostrada Transilvania și A3 Râșnov-Cristian, centurile Satu Mare, Timișoara, Rădăuți, reabilitarea DN76, și realizarea studiilor pentru Autostrada Timișoara-Moravița.

CNAIR răspunde acestor acuzații și susține că sumele individuale alocate fiecărui proiect de investiţii derulat de CNAIR sunt sume estimate pentru anul 2020 şi diferă de necesarul comunicat de antreprenori. Acesta este de regulă supraestimat, deoarece decontarea lucrărilor se va efectua după realocarea bugetară şi în funcţie de ritmul real al lucrărilor în teren, spune compania de drumuri într-un comunicat.

CNAIR menţionează că la nivelul anului 2019 a asigurat finanţarea necesară proiectelor care s-au derulat conform graficului contractual de lucrări. De altfel, CNAIR, ca beneficiar al lucrărilor, a achitat întotdeauna valoarea acestora, respectând termenele scadente.