E bine să eviţi opţiunea trapă dacă îţi iei unul dintre aceste modele

Publicat: 26 10. 2017, 13:25

UPDATE Global News  a completat că din 2000 până azi au fost înregistrate 351 de cazuri de plafoane care s-au spart din senin. În top 10 sunt Hyundai Santa Fe (37 buc.), Nissan Murano (19 buc.), BMW Seria 3 (13 buc.), Kia Sorento (10 buc.), apoi Mazda 3, Toyota RAV4, Nissan Rogue (Qashqai pentru SUA), Ford Focus, Ford Edge şi Hyundai Elantra (toate cu câte între 6 şi 9 cazuri).

Printre cele 859 de sesizări făcute de proprietari din 1995 până azi, din care 75% din 2011, încoace, Kia Sorento e raportată cu 43 de cazuri . Kia a recunoscut însă şi a raportat la NHTSA (National Highway Traffic Safety Association) că de fapt are de vreo 3 ori mai multe înregistrate în baza de raportări a companiei. Jos pălăria pentru corectitudine! La fel, la modelul Optima, Kia a declarat din baza personală de sesizări 173 de plafoane sparte, de 7 ori mai multe decât plângerile pe care le înregistraseră proprietarii la NHTSA.

Campanii de rechemări pentru rezolvarea eventualelor probleme din cauza plafoanelor panoramice au avut şi Audi, şi Volkswagen. Fără să fie sesizate de NHTSA în SUA. Modelele Q5 (2012), A8, S8 (ambele ani de producţie 2013-2014) şi Beetle (2013-2015) au trecut prin nişte reverificări. 

 

ŞTIREA INIŢIALĂ

Plafoanele din sticlă erau fiţa supremă la o maşină acum 20, 25 de ani. Atunci cele mai multe erau trape. Adică le deschideai pentru aer, pentru holbat la stele, pentru o senzaţie care e într-adevăr deosebită. Cine a condus o maşină şi a acţionat trapa  – electrică în 99% din cazuri – ştie despre ce vorbim.

 

Apoi au apărut şi plafoanele fixe din sticlă. O alte senzaţie deosebită. Avantajul e că porţiunea de holbat la stele e mult mai mare pentru că nu mai ai o bucăţică şi în jurul ei mecanisme care să o deschidă. Sincer noi am prefera varianta asta.

 

Acum vine însă buba pe care nu am bănuit-o şi la care nu ne-am fi gândit. Consumer Reports scrie că dintr-un studiu NHTSA (National Highway Traffic and Safety Amdinistration) reiese că din 1995 până azi, 860 de americani s-au trezit cu plafoanele transparente explodate. Cele mai multe dintre ele – 71% – au fost reclamaţii înregistrate după 2011. Coincide cu “liberalizarea” plafoanelor din sticlă la nivel de masa.

 

Explicaţia e simplă, logică şi de luat în calcul. Din cauza suprafeţelor din ce în ce mai mari alocate plafoanelor convexe din ce în ce mai vizbil, ele înmagazinează mai multă căldură direct de la soare, fiind expuse mereu, fie că staţionează, fie că sunt în mers. Pentru că nu au spaţiu de dilatare / destindere, plesnesc.

Exeprţii spun că atât timp cât suprafaţa plafonului din sticlă e mai mare, riscurile de explozie sunt direct proporţionale. NHTSA vorbeşte, totodată, despre nişte standarde de siguranţă care să reglementeze acest lucrur, numai că formele diferite ale maşinilor, implicit suprafeţele diferite ale plafoanelor, fac destul de dificil acest proces de standardizare.

 

Pe lista celor mai multe plafoane explodate înregistrate e Hyundai, cu 119 bucăţi, apoi Ford cu 85. Asta din 1995 până azi. Sigur, judecând după milioanele de maşini vândute, este un nimic, însă e destul să se întâmple o singură data o nenorocire ca să dicreditezi un brand. Pe locul 3 a fost Nissan cu 82 de cazuri.

 

Unul dintre cei păţiţi a povestit că s-a trezit un cioburi pe el, peste tot, şi că a avut răni multe pe braţe şi pe faţă din cauza cioburilor. Din acest motiv trebuie să aveţi mare grijă când cumpăraţi o maşină, mai ales la compartimentul din spate, acolo unde vă ţineţi copiii. 

Autor Alexandru Banu