Emisiile CO2 au scăzut în Europa

Publicat: 19 05. 2010, 13:02

Conform studiului JATO Dynamics, media emisiilor de
CO2 la maşinile noi este acum de 145,9 g/km, cu aproape
20 g/km mai redusă decât în 2003, anul în care firma de consultanţă
auto a început să strângă datele statistice.

Conform lui David Di Girolamo, şeful JATO, media de 130 g/km
CO2 era respectată doar de 24% dintre maşinile noi
vândute în cele 21 de ţări europene în care a fost realizat
studiul. În 2007, procentul a crescut la 40%, în 2008 a fost de
51%, iar în 2009 s-a cifrat la 69% – ceea ce înseamnă că industria
auto s-a mişcat foarte rapid, depăşind previziunile făcute iniţial
de Comisia Europeană.

Conform raportului JATO, cei trei factori determinanţi care au
condus la scăderea emisiilor de CO2 ar fi:

1. Dezvoltarea maşinilor

Eificientizarea motoarelor (atât pe benzină, cât şi diesel),
generalizarea sistemelor de propulsie hibridă, transmisiile mai
sofisticate, cauciucurile cu rezistenţă mai scăzută la frecare,
îmbunătăţirea aerodinamicii şi o atenţie mai crescută la detalii,
apariţia tehnologiei start-stop sau cea a recuperării energiei la
frânare.

2. Sistemele de taxare

Taxe mai mici pentru maşinile puţin poluante şi cu emisii cât
mai scăzute de CO2, taxe pe combustibili (în unele
ţări), creşterea preţurilor la combustibili (care îi face pe
clienţi să se orienteze către maşini având un consum mai redus)

3. Programele de casare a maşinilor
vechi

În ultimii doi ani, programele de casare au avut ca rezultat
orientarea clienţilor către maşini de categorii mici, având
consumuri mai reduse, în unele ţări beneficiind şi de prime
suplimentare în funcţie de eficienţă şi de nivelul emisiilor de
CO2. Chiar şi fără ajutorul primelor de casare, s-a
înregistrat o creştere masivă a vânzărilor de maşini din segmentul
B, pe fondul crizei economice.

Conform celor de la JATO, începând cu 2007 se înregistrează un
progres semnificativ în ce priveşte adoptarea de tehnologii care
contribuie la diminuarea emisiilor de CO2, astfel că, în
cazul în care evoluţia va fi păstrată şi în următorii ani, în 2015
va fi posibilă implementarea noii legislaţii europene, care prevede
ca maşinile să aibă emisii maxime de 130 g/km CO2.