Ford vinde Aston Martin

Publicat: 13 05. 2007, 14:50

Ford a cumpărat 75% din acţiunile venerabilei mărci sportive în 1987, iar în 1993 a intrat în posesia restului de 25%, având controlul total asupra Aston Martin. Ceea ce a însemnat infuzie de capital şi tehnologie, ducând la renaşterea mărcii britanice, a cărei rezonanţă mondială se leagă, în primul rând, de numele agentului 007, James Bond.

Însă Ford este un gigant industrial, cu extrem de multe probleme în ultima perioadă – dovadă pierderile record de anul trecut, cifrate la peste 12 miliarde de dolari în 2006. An în care Ford şi-a anunţat intenţia de a vinde Aston Martin, "perla" diviziei mărcilor de lux, alături de Jaguar, Land Rover şi Volvo.

Cumpărătorul lui Aston Martin este David Richards, patronul Prodrive, o figură emblematică în motorsport, care va avea o funţie neoficială de conducere, preşedintele mărcii rămânând în continuare Ulridh Bez. Richards este sprijinit de John Sinders, un bancher colecţionar de automobile Aston Martin şi susţinătorul financiar al echipei Aston Martin Racing, alături de două consorţii kuweitiene, Investment Daar şi Adeem Investment. Totuşi, Ford va rămâne deţinătorul a 8% din marca britanică, ceea ce înseamnă un cuantum de 77 milioane din suma totală de 925 milioane USD, la cât este evaluată tranzacţia.

Suma plătită pentru Aston Martin este un balon de oxigen pentru Ford, care are nevoie de lichidităţi pentru redresarea diviziei auto din America, analiştii considerând că gigantul american nu va reveni la profit înainte de 2009. Pierderile masive se datorează, pe de o parte, planului de restructurare, iar pe de altă parte investiţiilor uriaţe în noile tehnologii nonpoluante ale viitorului, Ford dorind să fie printre primii constructori ecologici din lume.

Dată fiind situaţia, recentul zvon despre interesul BMW pentru Volvo devine foarte plauzibil, mai ales că Ford nu a negat nici eventuala vânzare a mărcii de lux Jaguar. Numai că, în acest caz, Jaguar şi Land Rover sunt legate de facilităţile de producţie şi elemente comune ale platformelor, ceea ce ar putea duce la o ofertă "la pachet" pentru ambele mărci britanice, evaluate astfel la 1,5 miliarde de dolari. Deocamdată, oficialii Ford nu s-au arătat dispuşi să renunţe la aceste două mărci, probabil şi din cauza profitabilităţii reduse faţă de Volvo, a cărei valoare este estimată la 8 miliarde de dolari.